• Zo'n negen maanden geleden heb ik de allerliefste, meest zorgzame jongen ooit leren kennen. Toen ik hem leerde kennen was hij inmiddels drie jaar bezig met zijn eindscriptie en het scheelde heel weinig of hij was van zijn studie getrapt. Dit was een ontzettend pittige tijd maar het is hem uiteindelijk gelukt, iets waar ik enorm trots op ben. Maar deze drie jaar, waarin hij een hele goede vriendin veel te jong aan kanker is verloren, zijn ouders zijn gescheiden en zijn eerste scriptie volledig is afgekeurd hebben hem volledig murw geslagen. Zo erg dat hij twee weken voor het afronden van zijn scriptie hij op het punt stond om zichzelf wat aan te doen.

    Uiteindelijk is hij hier uitgekomen en inmiddels heeft hij via een uitzendbureau een baan gevonden in een magazijn, met als argument dat hij nu in ieder geval werkt en dat hij dan even de tijd zou hebben om bij te komen van alles. Snapte ik heel erg goed en daar heeft iedereen hem in gesteund. Maar inmiddels zijn we een halfjaar verder en werkt hij hier nog, zonder te solliciteren naar banen in zijn werkveld, het toerisme. Het lastige vind ik dat hij zelf aangeeft ook niet gelukkig te worden van zijn huidige baan. Als hij gewoon tevreden zou zijn met wat hij nu doet zou ik er misschien wat makkelijker overheen stappen en hem niet willen pushen om meer uit zichzelf te halen. Maar ik herken zoveel van mezelf in hem. Wel mezelf van drie jaar geleden maar afijn.

    Voor deze relatie heb ik drie jaar lang een relatie gehad met een rechtenstudent die midden in het (studenten-)leven stond terwijl ik op het mbo zat, nergens aansluiting vond en vooral ook niet het zelfvertrouwen had om naar buiten te treden. Dit maakte uiteindelijk dat ik volledig stil kwam te staan terwijl mijn ex enorm aan het groeien was. Nu is het volledig andersom. Ik ben naar het hbo gegaan, zit bij een leuke studentenvereniging, doe een commissie terwijl hij het liefste samen op de bank wil zitten, want dat is veilig.

    Dit is precies hoe ik me tijdens mijn vorige relatie voelde en ik wil er niet zoals mijn ex volledig aan voorbij gaan, maar ik kan en wil ook mijn eigen groei niet stilzetten voor mijn vriend. Hij loopt bij een psycholoog maar kaart belangrijke dingen niet aan, in ieder geval niet dat hij verteld en ik wil hem gewoon zo graag helpen, want onder deze lamgeslagenheid zit zo'n lieve, fijne, warme, spontane jongen. Maar ik ben bang dat ik hem voorbij ren en hem steeds verder zijn cocon induw omdat ik zelf vooruit ga en sterk in het leven sta.


    Ik wil hem gewoon zo goed mogelijk helpen, want ik gun hem zo de groei die ik zelf heb doorgemaakt.

    [ bericht aangepast op 2 okt 2017 - 10:10 ]


    In my life I had so many setbacks, but oh darling, recovery is so much better.

    Je kan hem dat alleen maar duidelijk maken, maar voor de rest moet hij dat toch echt zelf doen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Je kunt hem wel steunen, laat hem zijn gang gaan (ik weet het hard gezegd) maar alleen zo kan hij zien wie hij NU is. Misschien komt hij er wel achter wat hij al heeft bereikt en helpt dat hem verder. En wilt hij ook veel alleen zijn of heeft hij jou echt 24uur per dag nodig? ga eens na in jezelf wat voor hém belangrijk is NU op dit moment, misschien kan jij hem zo helpen. Ik hoop dat jullie verder komen, want wat ik nu lees, zitten jullie eigenlijk diep in de put, maar tijd is alles wat jullie nodig hebben. Zeg tegen hem dat over gevoelens praten juist heel belangrijk voor hem is dat het hem helpt. Misschien kan jij bij het gesprek zijn met hem en zijn psychologe? als dat zou kunnen kan jij het ook aangeven dat hij nu niet echt gelukkig is met alles. Ik snap jou en je vriend heel goed, ik weet hoe moeilijk zoiets is en ik wil met dit alles zeggen: geef het de tijd ;)
    Hopelijk kom je er een beetje wijs uit.

    Lieve Groetjes: '' wonders ''


    Let's see the eight world wonders, Before we six feet under.

    wonders schreef:
    Je kunt hem wel steunen, laat hem zijn gang gaan (ik weet het hard gezegd) maar alleen zo kan hij zien wie hij NU is. Misschien komt hij er wel achter wat hij al heeft bereikt en helpt dat hem verder. En wilt hij ook veel alleen zijn of heeft hij jou echt 24uur per dag nodig? ga eens na in jezelf wat voor hém belangrijk is NU op dit moment, misschien kan jij hem zo helpen. Ik hoop dat jullie verder komen, want wat ik nu lees, zitten jullie eigenlijk diep in de put, maar tijd is alles wat jullie nodig hebben. Zeg tegen hem dat over gevoelens praten juist heel belangrijk voor hem is dat het hem helpt. Misschien kan jij bij het gesprek zijn met hem en zijn psychologe? als dat zou kunnen kan jij het ook aangeven dat hij nu niet echt gelukkig is met alles. Ik snap jou en je vriend heel goed, ik weet hoe moeilijk zoiets is en ik wil met dit alles zeggen: geef het de tijd ;)
    Hopelijk kom je er een beetje wijs uit.

    Lieve Groetjes: '' wonders ''


    Lief zo’n uitgebreide reactie (: Op dit moment heeft hij me eigenlijk 24/7 nodig maar we wonen vrij ver uit elkaar en elke dag op en neer reizen is geen doen. Daarnaast heb ik mijn eigen leven en dat kan en wil ik niet stopzetten. Maar soms zijn er momenten dat hij ineens helemaal niets wil en geen contact wil en volledig alleen wil zijn, er is niet echt een pijl op te trekken. En ik ben zo bang zijn rotgevoel alleen maar groter te maken omdat ik mijn eigen ding doe. Ik gun het hem zo dat hij gewoon vrolijker en lichter in het leven komt te staan...


    In my life I had so many setbacks, but oh darling, recovery is so much better.

    Je kunt hem dat vooral meegeven, dat je er voor hem wilt zijn en hem wil steunen. Hij gaat die kussens om op terug te vallen nodig hebben wanneer hij weer ergens tegenaan botst, maar hij zal zelf vooral met de oplossingen moeten komen. Je kan zoveel oplossingen aan hem toereiken als je wil, maar als hij er zelf niet achterstaat, zullen deze ook niet lukken. Veel succes alleszins.

    [ bericht aangepast op 2 okt 2017 - 18:55 ]


    Take me to wonderland

    Selmy schreef:
    (...)

    Lief zo’n uitgebreide reactie (: Op dit moment heeft hij me eigenlijk 24/7 nodig maar we wonen vrij ver uit elkaar en elke dag op en neer reizen is geen doen. Daarnaast heb ik mijn eigen leven en dat kan en wil ik niet stopzetten. Maar soms zijn er momenten dat hij ineens helemaal niets wil en geen contact wil en volledig alleen wil zijn, er is niet echt een pijl op te trekken. En ik ben zo bang zijn rotgevoel alleen maar groter te maken omdat ik mijn eigen ding doe. Ik gun het hem zo dat hij gewoon vrolijker en lichter in het leven komt te staan...

    Misschien een hele persoonlijke vraag maar heeft hij medicijnen?


    Let's see the eight world wonders, Before we six feet under.

    wonders schreef:
    (...)
    Misschien een hele persoonlijke vraag maar heeft hij medicijnen?


    Nee, hij heeft ook geen diagnose of iets dergelijks. Zijn gesprekken bij de psycholoog zijn sinds mei niet dieper gegaan dan het feit dat hij onzeker is en hoe hij wat meer zelfvertrouwen kan kweken. Maar dieper dan dat zijn ze eigenlijk niet gegaan, iets wat me best wel dwarszit, want hij wilde naar de psycholoog om verder te komen. Er ontstaat gewoon zo'n afstand tussen ons en ik merk steeds meer dat hij soms wat resentful, kom even niet meer op het Nederlandse woord, is omdat ik tegenwoordig makkelijk contact maak met mensen, goed klik met zijn vrienden en moeder, en omdat ik leuke dingen aan het doen ben terwijl hij weer een avond op de bank doorbrengt. Ik gun hem gewoon niet het gevoel dat ik drie jaar lang gehad heb en ik gun hem ook dat hij daar eerder mee om leert gaan, want het kan een relatie behoorlijk verpesten op de lange termijn...


    In my life I had so many setbacks, but oh darling, recovery is so much better.

    Het is lief dat je hem wilt helpen, maar ik ben bang dat je hem op een gegeven moment ook het los moet laten. Mensen kunnen veranderen, echter (uit mijn ervaring) alleen als ze dit zelf echt willen en ik denk dat het nog moet komen bij jouw vriend. Uiteraard weet ik niet de hele situatie, maar hij lijkt op veilig te spelen, omdat dit nu eenmaal vertrouwd is en een risico nemen nogal eng kan zijn. Daarnaast kan hij ook nog zitten met de gebeurtenissen van de afgelopen jaren. Zeker een rouwproces kan tijd nodig hebben en iedereen rouwt op zijn/haar manier, sommige mensen hebben hier ook meer tijd voor nodig.

    Dus ik denk dat hij met meerdere dingen zitten en een beetje in de knoop met zichzelf. Een knoop die hij kan oplossen en niet jij, helaas.

    Geef hem tijd en ruimte, maar wees ook eerlijk tegen hem over wat je nu ons vertelt.



    Physics is awesome

    Selmy schreef:
    (...)

    Nee, hij heeft ook geen diagnose of iets dergelijks. Zijn gesprekken bij de psycholoog zijn sinds mei niet dieper gegaan dan het feit dat hij onzeker is en hoe hij wat meer zelfvertrouwen kan kweken. Maar dieper dan dat zijn ze eigenlijk niet gegaan, iets wat me best wel dwarszit, want hij wilde naar de psycholoog om verder te komen. Er ontstaat gewoon zo'n afstand tussen ons en ik merk steeds meer dat hij soms wat resentful, kom even niet meer op het Nederlandse woord, is omdat ik tegenwoordig makkelijk contact maak met mensen, goed klik met zijn vrienden en moeder, en omdat ik leuke dingen aan het doen ben terwijl hij weer een avond op de bank doorbrengt. Ik gun hem gewoon niet het gevoel dat ik drie jaar lang gehad heb en ik gun hem ook dat hij daar eerder mee om leert gaan, want het kan een relatie behoorlijk verpesten op de lange termijn...

    Ja dat klopt, misschien helpt het om meer met je moeder daarover te praten? dat lucht wel eens op, misschien kan je moeder dan iets voor hem betekenen?


    Let's see the eight world wonders, Before we six feet under.