• ik weet niet zo goed in welk subforum dit topic past

    Hey lieve users,

    Vanochtend ging het op de radio over de Dodenherdenking van vanavond en dat zette mij aan het denken. Zelf speel ik samen met mijn orkest in een dorp een paar koralen, andere droevige nummers en het Wilhelmus om kwart voor acht 's avonds. Ik vind dit altijd wel mooi om te doen, het is fijn om samen iets moois en rustigs te spelen, terwijl voor je neus een paar mensen staan. Tussendoor lezen kinderen van de basisscholen een paar gedichten voor, worden andere toespraken gehouden en natuurlijk kransen gelegd.

    Dan de twee minuten stilte, ik vind het allemaal wel iets moois hebben om even samen stil te staan en de vogels te horen fluiten. Ieder kiest voor zichzelf waar hij voor stilstaat, de onschuldige en/of schuldige oorlogslachtoffers of misschien iets totaal anders. Ik prefereer voor mezelf om bij iedereen die in de oorlog is doodgegaan stil te staan. Ik merk wel dat ik me niet echt kan inleven in de oorlog, ik voel die angst die ze toen hadden niet en kan me die ook niet voorstellen.

    Ik heb ook nagedacht over het bestaan van de Dodenherdenking en hoelang we dit zouden moeten doorzetten. Stel nou over honderd jaar, is het dan nog nodig om de doden te herdenken van een oorlog die 178 jaar geleden is begonnen? Van een oorlog die niemand heeft meegemaakt of waarvan niemand weet hoe het was om in die oorlog te leven. Nu komt het dan ook wel langzaam op dat steeds meer oorlogen en ook huidige oorlogen worden herdacht.

    Bedankt dat jullie even naar mij wilden luisteren. Wat vinden jullie van de Dodenherdenking en wat doen jullie tijdens de Dodenherdenking?


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Ik vind de Dodenherdenking een goed iets, en ik hoop dat het nog lang zal voort bestaan.
    Heel tof trouwens, dat je in een orkest speelt!
    Ik sta zelf eigenlijk stil bij alle slachtoffers van zinloos geweld - oorlogen, de aanslagen, zinloze moorden zoals die van Anne en Orlando, en ga zo maar door.
    Ik sta ook altijd even stil bij de (niet altijd recente) overledenen in mijn familie.


    We were the forever that didn't last

    Ik heb ooit wel eens voorzichtig wat twijfels geuit bij dodenherdenking, waar meteen een storm aan kritiek overheen kwam. Persoonlijk doe ik nooit iets met dodenherdenking, behalve die twee minuten stilte. En soms zit ik zo verdiept in een boek of game, dat ik die twee minuten mis. Nu zijn er heel veel mensen die dat respectloos vinden en dat zal het ongetwijfeld ook zijn. Het punt is dat ik heel vaak nadenk over de slachtoffers van de tweede wereldoorlog, en eigenlijk 1 keer per maand daar persoonlijk wel bij stil sta. Dus waarom zou ik respectloos zijn terwijl ik eigenlijk doorlopend aan dit soort dingen denk?

    Niettemin is het wel goed dat dodenherdenking er nog is en ik zou het ook niet willen zien verdwijnen. Uit onderzoek was laatst trouwens gebleken dat het merendeel van de Nederlanders (74% als ik het uit mijn hoofd zeg, maar zeker weten doe ik het niet) wilt dat dodenherdenking blijft bestaan, ook als iedereen die de oorlog heeft meegemaakt al overleden is.

    En het tegenwoordige gedoe om #Geen4meivoormij, daar heb ik geen woorden voor.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Wat mooi dat je dat doet!

    Ikzelf vind het wel een belangrijk iets, maar dat komt misschien ook door mijn opvoeding. De (nu overleden) moeder van mijn vader heeft opgesloten gezeten in een kamp en dodenherdenking is bij ons altijd wel een dingetje geweest. Zelf sta ik dan altijd wel daar bij stil, maar ook bij slachtoffers van andere oorlogen en vormen van (nutteloos) geweld, zoals Wildfowls ook al aangeeft. Voor mij gaat dodenherdenking veel verder dan die ene oorlog. Ik denk ook wel dat het goed zou zijn om dit - ook over 100 jaar - nog voort te zetten. Misschien niet meer over deze specifieke oorlog, maar wel voor alle andere slachtoffers, van welke vorm van geweld dan ook.


    Spinning around, I'm weightless.

    Leuk om jullie reacties en meningen te lezen!
    @Wildfowls Thanks (A)
    Dat vind ik trouwens wel een goed idee! Om stil te staan bij alle slachtoffers van zinloos geweld.
    @FireKeeper Ik vind het helemaal niet respectloos, ik zou het respectloos vinden als je anderen zou storen in hun herdenking, wat je dus absoluut niet doet.
    Bovendien sta je er best vaak bij stil.
    @Peculiar Een mooi idee om dat op die manier voort te zetten, daar ben ik wel voor. Praten jullie thuis wel eens over de oorlog en hoe is dat? Ikzelf zou me wat beter willen inleven. Heb jij ook zoiets?


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Ik ben ook van mening dat de dodenherdenking niet alleen voor die ene oorlog meer geldt, maar voor alle gebeurtenissen waar je op dat moment even stil bij wilt staan.

    Dat sommige mensen vinden dat het onzin is, vind ik dan ook respectloos. Diezelfde soldaten die we herdenken hebben wellicht ook mijn voorouders neergeschoten vroeger, big deal. Ik doe ook gewoon mee, want ik ben wel blij dat we in vrijheid leven hier. Uiteraard vind ik het niet erg als mensen het vergeten doordat ze iets anders doen (heb ik ook wel eens), heb het meer over van die mensen die met opzet erdoorheen gaan praten e.d.

    Tl;dr het gaat voor mij dus meer om het idee, niet specifiek over die personen, en daarom vind ik dat iedereen wel ergens stil bij kan staan tijdens die twee minuten, ongeacht hun mening over de originele bedoeling.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    Ik ben ook van mening dat de dodenherdenking niet alleen voor die ene oorlog meer geldt, maar voor alle gebeurtenissen waar je op dat moment even stil bij wilt staan.

    Dat sommige mensen vinden dat het onzin is, vind ik dan ook respectloos. Diezelfde soldaten die we herdenken hebben wellicht ook mijn voorouders neergeschoten vroeger, big deal. Ik doe ook gewoon mee, want ik ben wel blij dat we in vrijheid leven hier. Uiteraard vind ik het niet erg als mensen het vergeten doordat ze iets anders doen (heb ik ook wel eens), heb het meer over van die mensen die met opzet erdoorheen gaan praten e.d.

    Tl;dr het gaat voor mij dus meer om het idee, niet specifiek over die personen, en daarom vind ik dat iedereen wel ergens stil bij kan staan tijdens die twee minuten, ongeacht hun mening over de originele bedoeling.

    Ik heb dit ook een beetje.
    Voor mij gaat het vooral om het feit dat we de gebeurtenissen niet mogen vergeten omdat de geschiedenis zich niet mag herhalen. Mensen werden uitgesloten van de samenleving, vervolgd en vermoord omdat zij anders waren. Joden, Polen, Roma/Sinti, homoseksuelen, gehandicapten, alles wat niet in het ideaalbeeld paste.
    Ik sta er vandaag bij stil dat we dankbaar mogen zijn voor de vrijheid waarin wij leven. En dat we dankbaar mogen zijn voor zij die voor onze vrijheid gevochten hebben.
    Maar ook voor mij mag iedereen stilstaan bij wat hij/zij belangrijk vindt. Dat is namelijk onderdeel van die vrijheid.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Muizlet schreef:
    Leuk om jullie reacties en meningen te lezen!
    @Wildfowls Thanks (A)
    Dat vind ik trouwens wel een goed idee! Om stil te staan bij alle slachtoffers van zinloos geweld.
    @FireKeeper Ik vind het helemaal niet respectloos, ik zou het respectloos vinden als je anderen zou storen in hun herdenking, wat je dus absoluut niet doet.
    Bovendien sta je er best vaak bij stil.
    @Peculiar Een mooi idee om dat op die manier voort te zetten, daar ben ik wel voor. Praten jullie thuis wel eens over de oorlog en hoe is dat? Ikzelf zou me wat beter willen inleven. Heb jij ook zoiets?


    Ik ben nu minder vaak thuis ivm werk en het feit dat ik vaak bij mijn vriendin slaap, maar vroeger hadden we het er wel regelmatig over, dan vertelde papa over mijn oma en kregen we verhalen te horen over zijn vader en dergelijke, het is altijd heel open en als we vragen wilden stellen deden we dat ook, daar was geen grens voor. Dat was wel heel fijn, natuurlijk kunnen we ons nooit echt voorstellen hoe het is geweest maar het gaf wel een mooi beeld) :


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik ben er zelf niet zo mee bezig eigenlijk. Mede omdat ik niemand naast me heb gehad die er veel mee te maken heeft gehad. Voor mij is het gewoon iets uit de geschiedenisboeken, voor je gevoel net zo lang geleden als iedere andere willekeurige gebeurtenis uit je boek. Dus als ik stil ben, sta ik niet stil bij de mensen die zijn overleden tijdens de oorlog, want dat staat voor mijn gevoel te ver van me af. Wel sta ik, als ik het bewust mee krijg, even stil bij de mensen die er vandaag de dag nog mee moeten leven. Hetzij vanuit hunzelf of via hun ouders of grootouders.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vind de dodenherdenking erg belangrijk, al is hef naar alleen het denken aan wat wij hebben en zij niet; vrijheid. Ook over vele jaren nog.

    Zelf sta ik samen met mijn scoutinggroep vanavond bij de kerk in Barendrecht, en wordt daar onder andere door onze groep de kranslegging bij de monumenten gedaan.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Ik zie altijd een beetje op tegen optredens met mijn orkest. Door jullie reacties heb ik dat toch opzij kunnen zetten voor de herdenkingen. (H)


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Ik vind het een hele mooie Nederlandse traditie
    Ik was eigenlijk van plan om naar de Dam te gaan, maar NS gooide roet in het eten waardoor ik pas tegen half 8 thuis was(ik woon in Amsterdam) dus toen had het niet zoveel nut meer


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Vorig jaar ging dodenherdenking helemaal langs me heen. Het was een dag nadat mijn oma overleed en de hele familie zat toen hier in huis.
    Dit jaar lag ik op de grond van m'n kamer en heb ik die twee minuten gebruikt om na te denken over de mensen die zijn overleden.


    No growth of the heart is ever a waste