Pixielisje schreef:
(...)
En ook bij dialoog, toch?
Maar dan vraag ik me af hoe ik moet schrijven als ik een gesprek heb tussen twee personages, maar als er een personage acties doet, tussen meerdere zinnen spraak. Moet dat dan allemaal binnen dezelfde alinea en dan een nieuwe regel voor wat de andere persoon zegt?
Dat is wat ik doe en dan gebruik ik een tab bij iedere enter, zeg maar. Dan schrijf ik ook wel behoorlijke paragraafjes voor ik op enter druk, maar goed haha. Dialoog is dan een beetje zo (ik zet ff plat iets neer):
"Jow," zei Jantje toen ie de deur van Tims kantoor opensmeet. (Hier optioneel een hele beschrijving van hoe ie alle planten van de vensterbank slaat met zijn deurgesmijt.)
"Hé, Jantje," begon Tim, "Wil je de volgende keer de deur wat zachter opendoen en dus niet al mijn schilderijen van de muur af slaan?"
"Oh, prima, Tim. Ik had je alleen nodig voor............"
"Bla."
"Bluh."
Enzovoorts, dat zei dinges hoeft volgens mij ook niet altijd, zeker niet als je bijvoorbeeld zo'n ruziescene hebt waar ze iedere seconde om en om iets terug naar elkaar schreeuwen, haha.
She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.