Varekai schreef:
(...)
Maar (en misschien is dit een beetje offtopic) hoeveel tijd geef je een land om zich te ontwikkelen? Als je kijkt naar Afrika, die krijgen al 50 jaar of zo een heleboel geld en die boeken niet veel vooruitgang. In bepaalde punten zelfs achteruitgang. Het geld werkt, in dat geval, dus niet.
Het probleem is dat er in het verleden al modernisering en zo is opgezet geweest, maar dat Afrikaanse landen dat eigenlijk niet altijd zo dankbaar in acht nemen. Ik heb ooit de gelegenheid gehad om hun stemmen te horen in plaats van het westerse standpunt. Er heerst in Afrika veel wrok vanwege onze nood hen "te ontwikkelen". Hetgeen zij willen is dat ook hun oude cultuur gerespecteerd en behouden blijft. Het is niet zo dat zij die verwestering altijd wel zo hard willen. Daarom lijkt het me belangrijk als je ze wilt moderniseren, je hen zoveel mogelijk zelf hun projecten vorm laat geven.
Niet moeilijk dat het op weinig enthousiasme rekent als wij hun eeuwenoude levensstijl van de kaart willen vegen en ineens onze vreemde, andere cultuur van bovenaf aan hen komen opleggen. Ik heb gehoord van Afrikanen zelf dat ze het opdringerig vinden, maar hun standpunt komt hier nooit aanbod. Als ze dan toch perse gemoderniseerd moeten worden, geef hen dan de mogelijkheid om het in hun eigen jasje te steken. Anders gaat het inderdaad nog minder effect hebben dan nu al het geval is.
[ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 17:48 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.