Varekai schreef:
HOE kunnen jullie goed sparen dan.
Bij mij is dat heel simpel, van spaargeld, daar blijf je van af. Dat raak ik niet aan. Alleen als ik in worst case scenario mijn huur en andere vaste lasten niet kan betalen en niets op mijn zichtrekening heb staan.
Toen ik nog schoolgaand was, zette ik het loon van mijn studentenjob en mijn zakgeld op mijn zichtrekening. Ongeacht wat er die maand ook gebeurde, ik had een periodieke opdracht om op de eerste van de maand 50 euro op mijn spaarboekje te zetten. En aan die 50 euro kwam ik niet. Ik moest maar zien hoe ik de maand verder door kwam met wat op mij zichtrekening stond. En hield ik die maand nog wat over, dan liet ik dat lekker op mijn zichtrekening staan. Maar als het echt teveel werd, dan deed ik een extra storting naar mijn spaarboekje.
Nu heb ik hetzelfde principe, enkel in hogere bedragen. Een deel van mijn loon gaat naar de gezamenlijke rekening waarmee alle vaste kosten betaald worden. Ik zet een best groot bedrag op mijn spaarboekje en het overige laat ik op de zichtrekening staan. Overschrijd mijn zichtrekening een bepaald bedrag en zijn er geen vaste kosten meer, dan zet ik extra geld over naar mijn spaarrekening.
Ik heb de mentaliteit: ik moet maar toekomen met hetgeen op mijn zichtrekening staat. En het is heel fijn om zeer hoge getallen te zien op je spaarrekening. Dat helpt mij om het ook zo te houden. Zeker aangezien mijn vriend en ik later nog een huis willen kopen/bouwen. ^^
I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury