Mijn mening? Ik vind eerlijk gezegd dat de discussie nogal opgeblazen wordt en ik kan me in beide partijen wel enigszins vinden.
Echter denk ik dat het vrij simpel is: zwarte piet is zwart door de schoorsteen, punt. Maar door de schoorsteen word je niet helemaal egaal donkerbruin, draag je geen gouden oorbellen, rode lippenstift en heb je geen zwarte krulletjesharen. 'Zwarte piet' mag van mij best 'zwarte piet' blijven, maar geef 'm gewoon zwarte roetvegen hier en daar en al die accesoires hoeven echt, echt niet. Kleurenpieten en al dat gedoe vind ik dan weer persoonlijk niet nodig.
Kort gezegd: ik snap dat mensen het huidige uiterlijk van zwarte piet discriminerend vinden, en dan lijken gewone roetvegen in het gezicht zonder al die accesoires en juwelen die verwijzen naar de slavernij mij gewoonweg de beste, eerlijkste en meest simpele oplossing, en ja, niet iedereen zal er blij mee zijn, maar dat zal nooit het geval zijn.
En oh ja, dit wilde ik ook nog zeggen: het moet maar blijven hoe het is omdat het een traditie is? Sorry, maar dat is echt geen excuus. Stierengevechten in Spanje zijn ook een traditie, dus dat mag ook gewoon? Het is misschien een traditie, maar dat maakt het echt, echt niet oké. Er zijn al zoveel tradities verandert en dat zal ook altijd blijven gebeuren, dus dat hele traditie-gedoe is voor mij geen excuus.
Verder, ik heb mijn best gedaan om niet aanvallend over te komen en mijn mening, want laat dat duidelijk zijn, dit is mijn mening en ik respecteer die van anderen ook, duidelijk te verwoorden, en ik wil niemand schofferen oid.
Delphine out
[ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 18:59 ]
[Dragonneau > Osha] Valar Morghulis