FireKeeper schreef:
Ik vind het echt heel erg hoe makkelijk mannen nu links en rechts beschuldigd worden van verkrachting of aanranding, en meteen iedereen er bovenop duikt. Kevin Spacey wordt ergens van beschuldigd en zonder ook maar enig vorm van bewijs of een proces, wordt hem alles afgenomen. Niet om te zeggen dat de slachtoffers liegen, helemaal niet, maar ik vind het wel erg om te zien.
Lusamine schreef:
(...)
Tbh denk ik hier ook wel eens over na. Het lijkt echt een dingetje van de laatste tijd te zijn dat alle verhalen naar buiten komen. Niet dat ik de slachtoffers niet geloof, want zoiets is verschrikkelijk en blijft je voor de rest van je leven achtervolgen. Echter weet ik ook wat een valse aanklacht met iemand kan doen. Het blijft gewoon lastig, want het liefst zou ik iedereen geloven, maar ik weet het gewoon niet zo goed.
Ik snap jullie, maar het punt is dat het erg vaak (bijna altijd, zou ik zelfs beweren) om meer dan één aanklacht gaat in gevallen waar echt zo heftig wordt gereageerd. Zodra de bal eenmaal aan het rollen komt doordat één persoon iets zegt, komen er plotseling nog een heleboel andere verhalen naar boven. Dat was zo bij Spacey (na Anthony Rapp's verhaal bleken meerdere mensen op de House of Cards set ervaringen te hebben die daarbij aansloten), maar Weinstein is hier misschien nog steeds het ultieme voorbeeld van, want iedereen die met hem werkte bleek al jaren van zijn gedrag te weten. Het is dus vaak allemaal stukken minder spontaan of onverwacht dan het van een afstand lijkt, zelfs al komt het in één keer naar buiten.
Daar komt bij dat valse beschuldigingen van dit soort dingen statistisch gezien heel erg zeldzaam zijn. Jullie zeiden al dat je de slachtoffers niet meteen in twijfel trekt, maar het is toch belangrijk dat in je achterhoofd te houden. Het is ook begrijpelijk dat er niet vaak over wordt gelogen, want het is zacht gezegd niet een leuk ding om al de publiciteit in zo'n zaak door te maken, absoluut ook niet voor de slachtoffers. Ook als slachtoffer kan het een impact hebben op je carrière. Het klimaat om met verhalen naar buiten te komen is nu iets beter, maar denk bijvoorbeeld aan Amber Heard, vorig jaar nog, die een enorm risico nam door haar aanklacht van Johnny Depp (die daar overigens uiteindelijk minder problemen door ondervond dan Heard zelf op carrièregebied, naar mijn idee).
Maar goed, lang verhaal kort: ja, de reactie kan heftig lijken als je ziet dat mensen opeens de rug toe wordt gekeerd, maar bij de meeste aanklachten is dat helemaal niet zo unaniem het geval, en in situaties waar dat wel zo is - Spacey en Weinstein, bijvoorbeeld - kan er met behoorlijk grote zekerheid worden gezegd dat er toch echt wel waarheid achter die verhalen zit.
(Daarnaast worden ze nú geboycot, maar ik ben oprecht benieuwd wat de stand van zaken zal zijn over tien jaar, in alle eerlijkheid. Mel Gibson, wiens carrière op een bepaald punt in stukken leek te liggen door zijn antisemitische opmerkingen en huiselijk geweld, was vorig jaar na een paar jaar afwezigheid uit Hollywood weer gewoon te zien in een film die voor zes Oscars werd genomineerd.)
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan