Catmint schreef:
Ik heb VWO gedaan en wij hadden wel een hekel aan het vmbo. Dit was ook wederzijds. Wij waren de nerds en studiebolletjes, zij waren de aso's en stomkoppen. Ik ben heel veel gepest door zowel VWO als havo als vmbo, en momenteel heb ik een relatie met een mbo'er (die wel meer capaciteit had maar te veel werd gepest op havo/vwo en dus mavo heeft gedaan). Ik probeer iedereen echt apart te beoordelen, maar vaak wordt het stereotype wel bevestigd. Luidruchtig, aso, pestkop, "kanker", drama, eerst zeggen of doen, dan nadenken, en ja, dom, en arrogant, alsof ze het iq van een genie hebben, maar eigenlijk niet slimmer zijn dan een aardappel.
Dus ja, om je vraag te beantwoorden, bij mij op school hadden we een hekel aan het vmbo, maar zij ook aan het VWO.
Ik heb hier het gevoel dat je alle Vmbo'ers over één kam scheert. Ik had vroeger VMBO gedaan omdat Havo en Vwo gewoon een hele hoge lat voor me was. Niet dat ik te dom en achterlijk ben, want ik heb een gemiddelde IQ. De reden dat ik Vmbo deed, was voornamelijk omdat ik niet goed ben in taal en vooral omdat ik een Visuel/Beelddenker ben. Denken in fotografische beelden in plaats van woorden. Maar de ander reden was omdat de onderwijs tempo op het Vwo te snel en chaotisch voor me is.
Er zijn jammer genoeg wel Vmbo'ers die het verkloten, maar niet alle Vmbo'ers zijn dom, achterlijk, asociaal en lui. Er zijn paar mensen op het Vmbo die hun best deden. Paar jaar geleden ergens bij een computerlokaal had een spontaan meisje binnen een halfuur al paar bladzijdes getypt van haar opdracht.
En tijdens diploma uitreiking vorig jaar (Van een familielid die vmbo deed) Hadden twee jongens gezeten die volgens de mentor heel sociaal en vriendelijk deed. En hadden ergens bij één van de vakken een cijfer 8,7
Maar Vwo'ers kunnen misschien heel begaafd zijn, maar zijn ze ook heel handig en praktisch? De gezegde van de mentors uit de onderbouw: De slimste of de begaafdste mens blijkt niet vaak heel handig te zijn.
[ bericht aangepast op 18 juli 2017 - 11:27 ]