• De stelling van deze week luidt:
    Hoofddoeken zouden geen taboe meer mogen zijn.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Taboe als in? Om te dragen? Erover te praten?


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Simpel: eens.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Eens. Heel erg legit eens.


    Heaven is a place that we all have

    Kendol schreef:
    Eens. Heel erg legit eens.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Is het taboe dan? Ik geef mensen soms een compliment over de leuke patronen en kleuren van hun hoofddoek en ik heb het er vaak genoeh over gehad met moslima's


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Heel erg eens, ik denk niet dat dit veel extra uitleg behoeft, haha. Hetzelfde geldt overigens voor boerkini's.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ahavah schreef:
    Heel erg eens, ik denk niet dat dit veel extra uitleg behoeft, haha. Hetzelfde geldt overigens voor boerkini's.

    Kendol schreef:
    Eens. Heel erg legit eens.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Eens, denk ik? Ik zie niet echt in waarom het een taboe is, het is volgens mij niet zo dat mensen het onderwerp hoofddoeken vermijden. Ik vind overigens wel dat als er als op hoofddoeken geen taboe moet rusten, dat voor zowel voor als tegenstanders van hoofddoeken moet gelden (met als kleine kanttekening dat iedereen wel gewoon respectvol met elkaar om moet gaan).


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Taboe is hier een beetje een verwarrend woord, vind ik. Mensen hebben volgens mij geen moeite erover te praten, te oordelen naar alle rare dingen die er worden geroepen. Of wordt er bedoeld dat er geen verbod op zou moeten zijn?

    Welke van de twee het ook is, ik ben het in ieder geval met de stelling eens. In alle eerlijkheid kan ik geen goede reden bedenken (behalve islamofobie, maar dat is geen goede reden) dat dit tegenwoordig überhaupt zo'n hot topic is in allerlei discussies. Letterlijk niemand heeft er last van als een vrouw zelf een keuze maakt over haar eigen kleding, en als het je wel stoort, zou je eens moeten nagaan bij wie het probleem nou eigenlijk echt ligt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Elvendork schreef:
    Is het taboe dan? Ik geef mensen soms een compliment over de leuke patronen en kleuren van hun hoofddoek en ik heb het er vaak genoeh over gehad met moslima's


    This.

    Ik vind totaal gesluierd, zonder zichtbare ogen een ander verhaal. Maar een taboe hoeft het niet te zijn, er juist over praten is belangrijk.

    [ bericht aangepast op 16 juli 2017 - 20:50 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Oneens, want dan zou je emo kapsels ook moeten verbieden doordat je vaak de ogen niet goed kan zien.


    26 - 02 - '16

    Moggy schreef:
    Oneens, want dan zou je emo kapsels ook moeten verbieden doordat je vaak de ogen niet goed kan zien.
    Die logica volg ik niet helemaal.

    Ik wist niet dat er een taboe op ruste?

    Ja, natuurlijk rust er een taboe op hoofddoeken. Dat geldt niet eens alleen als je deze draagt uit religieuze overwegingen. Maar ook het dragen van sjaals om het haar vanuit andere culturen, zoals Afrikaans, wordt niet als gemeengoed geaccepteerd. Fijn om te lezen dat iedereen hier blijkbaar zo tolerant is, dat ze er zelf geen problemen mee hebben, maar als je de tv aanzet of een paar keer de straat op gaat, zie je wel degelijk dat er een taboe op heerst. Je mag een hoofddoek, religieus, cultureel etc, vaak niet dragen op je werk. Dat is niet 'representatief'. Het wordt niet graag gezien door klanten van supermarkten. Vrouwen die dergelijke kleding dragen, worden gezien als slaafs en onderdrukt. Er heerst een heel stigma rondom de hijab (dat wordt bedoeld met de stelling, neem ik aan) en dat wijst dus wel degelijk op een taboe. Draagsters worden op allerlei fronten gediscrimineerd. Het is ook voor meisjes en vrouwen niet echt makkelijk om daar binnen eigen kringen, of zelfs daarbuiten, een zinvol gesprek over te voeren en te vertellen hoe zij zich daar bij voelen (positief of negatief). Het is dus zowel een taboe om hem te dragen en er voor uit te komen dat je dat wilt binnen onze Westerse (West-Europese) samenleving als het misschien niet willen of zelf willen kiezen binnen de eigen kringen.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes