Elvendork schreef:
Ik zat op het vmbo en heb dit topic eerst uit schaamte proberen te vermijden, maar ik ga nu toch erop reageren. Waarom? Omdat ik niet wil dat ook maar één vmbo'er zich dom gaat voelen door dit topic (zoals ik eerst deed.)
Wist je dat 60% van alle Nederlanders op het vmbo heeft gezeten/zit/gaat zitten? En dat is echt heel goed! Zonder vmbo'ers kwamen we echt nergens! Kijk eens om je heen.
Je loopt naar een kledingwinkel en wie spreekt je aan of zij je kan helpen? Een (oud) vmbo'er. Je moet naar de apotheek en vraagt aan de assistent of hij je medicijnen wil halen. Wat was hij? Een vmbo'er.
Daarna ga je in Rotterdam kijken bij de scheepsbouw. Wie kom je daar voornamelijk tegen? Vmbo'ers!
Nederland kan niet zonder vmbo'ers en hoewel de oud havisten en vwo'ers meestal de leidinggevenden zijn, zijn de mensen die echt hard werken meestal de vmbo'ers (uitzonderingen daargelaten).
Als we dan eens kijken naar school. Vmbo'ers zijn meestal drukker en luider, wat ongemotiveerder, maar zou jij er niet omgemotiveerd van raken als je al vanaf je 12e "dom" wordt genoemd? Ik lees in dit topic dat veel mensen nooit van die dingen hebben gehoord over vmbo'ers, maar ik heb het teveel gehoord en hoor ik het zelfs nu nog.
De enige reden waarom ik na het vmbo geen havo heb gedaan zoals ik graag wilde, is omdat ik mezelf dom vond. Nu ik terug kijk weet ik dat ik het met wat inzet en goede wil makkelijk had gehaald. Ondertussen ben ik klaar met mijn mbo opleiding en ik ga door naar het hbo volgend jaar en weet je wat ik begin te doen? Ik begin hetzelfde te doen als toen ik in mijn vmbo examenjaar zat: ik begin aan mezelf te twijfelen.
Vmbo'ers, jullie zijn niet dom! Nederland heeft jullie harder nodig dan wie dan ook en wees trots op het feit dat jij de economie en maatschappij staande kan houden. 60% van de Nederlandse bevolking is een vmbo'er en die 60% hoeft zich absoluut niet te schamen of zich dom te voelen.
Mocht er nu een (oud) vmbo'er zijn die dit bericht gelezen heeft en net als ik vol schaamte niet durft te reageren, stuur mij een bericht want je bent niet dom en dat wil ik je maar al te graag vertellen.
Okay, ik had nog niet gereageerd op dit topic en ik was nog wel van plan dit te doen, maar ik wil je echt bedanken voor dit bericht. Buiten het feit dat ik zelf geen vmbo heb gedaan (ten eerste al omdat ik Belg ben en ons schoolsysteem al heel anders is, haha) ben ik het zo ontzettend eens met jou, en heb je lijn mening echt precies weten te verwoorden.
En niemand is dom, iedereen heeft gewoon andere kwaliteiten en daar is helemaal niets mis mee - anders zou het toch maar saai worden en, inderdaad, dan zou onze maatschappij volledig instorten.
[Dragonneau > Osha] Valar Morghulis