Rohrer schreef:
Mijn moeder heeft een chronische ziekte. Aangezien haar ziekte nog geen geneesmiddel heeft (en wel enorme gevolgen) wordt er constant gezocht naar verbeteringen.
Nu wilden ze een medicijn proberen dat ze niet op dieren hadden getest en zochten daarvoor vrijwilligers. Mijn moeder had zich aangemeld (ze is wanhopig voor een medicijn).
En ik kan je vertellen, de resultaten waren verschrikkelijk. Ze kon zich niet meer bewegen, voelde haar lichaam niet meer, werd extreem ziek. Sinds die ene keer dat zij getest is, is ze extreem erg achteruit gegaan. Haar verschijnselen zijn zeg maar verergerd. Nu is het niet meer zo erg zichtbaar (meer dan een jaar geleden). Maar toen is ze in een paar maanden enorm afgetakeld. En t is nooit meer beter geworden.
Dit is een van de redenen waarom ik bij medicijnen voor dierproeven zijn. Als ze wel hadden getest, kon mijn moeder misschien nu nog een beetje lopen.
Misschien gaan er mensen nu roepen van 'ja, maar ze had zich vrijwillig aangemeld'. Ja, maar er werd haar verteld dat het nog op niemand een slecht effect had gehad. Echter hadden ze alleen nog maar op gezonde mensen getest (en op wat dierproef alternatieven).
Mensen die zich zullen aanmelden voor testen zullen dus zeker ook niet bewust zijn wat al die effecten kunnen zijn.
Dit klinkt misschien heel bot dat ik dit zeg, maar waarom zou een dierenleven minder waard zijn dan een mensenleven? Waarom zou een dier wel mogen lijden onder een eventueel slecht werkend medicijn?
Ik weet dat je graag hebt dat je zelf - of naasten die je bemint - graag gezond en levend ziet, maar langs de andere kant vind ik dit ook ontzettend egoïstisch (dit is heus geen persoonlijke aanval, maar even een vraag waar iedereen over kan nadenken want ik denk niet dat ook maar iemand een naaste wilt zien sterven of lijden). Is het niet egoïstisch om een dier te laten lijden onder een medicijn, zodat de mens het niet hoeft te doen? In mijn ogen is een dierenleven evenveel waard. Ik vind dit alsnog een heel moeilijke vraag om te beantwoorden, want ik zou ook graag hebben dat het medicijn aanslaat, werkt en of ik daarvoor een onschuldig dier voor wil laten sterven, ik weet het niet.
i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys