goud schreef:
(...)
Dat is zo of jij vindt dat? (:
Er zit namelijk wel een diepere redenatie achter, alleen is jouw denkwijze iets egoïstischer. Moest je gevraagd worden om oog in oog te staan met een dier (of mens, aangezien het jou al niet meer uitmaakt) en het dood te schieten, omdat anders iemand die jij liefhebt sterft, zou jij het kunnen? Zou jij iemand met je levende handen durven vermoorden? Waarschijnlijk niet, en als je het dan al doet, dan zal je je schuldig voelen, omdat het een onschuldig wezen was dat jij hebt gedood uit eigenbelang.
Het enige verschil is dat je nu niet oog in oog staat met het dier (of de mens), maar dat het toch maar ver-van-mijn-bed is. Je komt er nooit achter. Zoals je zelf zegt heb je er geen emotionele band mee, maar wilt dat dan zeggen dat het alsnog minderwaardig is aan jou? Dat hij/zij geen recht heeft om te leven, aangezien jij dat gewoonweg afpakt? Omdat je er toevallig geen emotionele band mee hebt, krijg je het recht om te beslissen over leven en dood van een onschuldig dier.
Dus dat ik vind dat proefdieren gebruikt mogen worden, betekend niet dat ik mijn eigen huisdier dood wil hebben. Dat heb ik niet gezegd. Je hebt mijn argument verkeerd geïnterpreteerd.
Ja, als en beer tegen over een mens zou staan. Ik heb een geweer in mijn handen om die beer dood te schieten en daarmee het mens te redden.
Ik zou het doen, geen enkele twijfel nodig. En ik zou me er ook niet schuldig om voelen ook. Met een mens zit het ietsjes anders, maar uiteindelijk zou ik hetzelfde kiezen. Al dan met een kleine twijfel meer.
En ik snap je argument maar goed genoeg.
(of mens, aangezien het jou al niet meer uitmaakt)
En duidelijk heb jij mijn bericht ook niet begrepen. Ik probeer hier uit te leggen dat met dieren waarmee je een emotionele band hebt, je die natuurlijk niet zo maar op zou geven. Net zoals dat ik niet een familielid zou opgeven om daarmee meerdere mensen te redden.
Dat is het grote verschil tussen kiezen tussen mijn huisdier of een aantal proefdieren. Hun leven is op zich niet minder waard, maar wel voor mij.
Wat zou jij liever hebben? Dat je moeder dood gaat of een onbekende vrouw waar je nooit van gehoord hebt en die je nooit hebt gezien? Zou je liever je geliefde huisdier opofferen of een muis die je nooit hebt gezien?
"I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]