Debbaut schreef:
(...)
Keuze? Sorry hoor, maar er is maar een school waar ik naartoe kon uit het gemeenschapsonderwijs zonder op internaat te hoeven en dat was er eentje zonder TSO niveau, enkel ASO en KSO. Dus nee, eigenlijk heb ik geen keuze gehad. Als je in een gat woont zoals waar ik woon heb je veel minder keuze van onderwijs. Ik ben nu al een klein uur onderweg dagelijks om naar het middelbaar te kunnen.
Ik ga een democratische regering echt niet vergelijken met instanties zoals het vaticaan(om een voorbeeld te geven).:W Ik heb het niet enkel over de corruptheid van die instituten. Maar alle regels die ze opleggen. Ik vind het eerlijk gezegd nogal stom dat ik de instituten niet mag verachten terwijl zij eigenlijk alles en iedereen verachten die niet binnen hun plaatje past?
Dat jij niet blij bent met het feit dat je in het katholiek onderwijs zit, daar kan ik inkomen. Ik vind het enkel niet correct om het je school kwalijk te nemen dat ze je godsdienst geven, terwijl het een katholieke school is. Of je daar nu mee gediend bent of niet, het is wat ze doen.
Ik zeg trouwens niet dat je ze niet màg verachten, ik zeg dat je ze dan best het hele plaatje bekijkt. Als je ze veracht, is dat je volste recht en ik ga je er neit anders voor bekijken, want ik ben er ook geen daverende fan van, om eerlijk te zijn. Betreffende je opmerking over een democratisch verkozen regering, het gaat me er helemaal niet om of het democratisch is of niet, ik wilde een voorbeeld aanhalen betreffende corruptie. Of iets nou democratisch, autocratisch of ergens daartussenin is, het gaat de corruptie van het instituut en de chaos als je ze van de ene op de andere dag wegneemt, niet tegengaan.
En how even, volgens mij heb je wel een héél negatief beeld van de kerk. Je gaat me niet horen ontkennend dat ze in het verleden vreselijke dingen gedaan hebben en dat nog steeds gebeurt, want dat zou naïef en dom van me zijn, maar ze (en heel veel andere religieuze instituten) verachten echt niet iedereen die niet gelovig is of niet in hun kraampje past. "Heb je naasten lief" wijst daar in elk geval niet op en heel wat andere citaten uit de Bijbel (als je wil kan ik er wel nog wat opzoeken), alsook officiële verklaringen van de kerk rondom het feit dat ze accepteren dat de Bijbel door mensen geschreven is, dat ze accepteren dat de oerknal er geweest is, dat encyklieken geschreven worden aan "katholieken, christenen en
iedereen van goede wil", om even iets heel specifiek aan te halen, wijzen daar in elk geval niet om. Hetzelfde geldt trouwens voor de verklaringen van de paus omtrent andere religies.
Je gaat me niet horen zeggen dat mijn mening juist is, trouwens, want ik geloof dat het zo op je overgekomen is. Mijn mening is de mijne en de jouwe is de jouwe en geen van ons beiden hoeft het juist of fout te hebben. Ik zeg ook niet dat alles wat de kerk doet goed is, want dat is het niet. Dat is het ook nooit geweest. Maar het is ook niet geheel slecht en ze haten jou ook niet "omdat je niet in hun kraam past". Officieel toch niet, want extremisten zijn er altijd en ze zijn evenzeer aanwezig als niet-extremisten, dat ontkennen is naïef. Maar zeggen dat heel de kerk of gewoon zelfs de kerk of eender welk religieus instituut in het algemeen je haat omdat je niet gelovig past (of niet in hun kraam past), is simpelweg niet waar.
[ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 18:51 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried