Oké, ik ga mijn best doen te beschrijven hoe ik werk:
Stap 1: Het bedenken
Don't do, think first. Ik spendeer eerst altijd heel veel tijd aan het bedenken van het verhaal. Natuurlijk, het eerste concept is er meteen. Ik ga nu even Schimmenspel als voorbeeld geven. Ik wist dat ik iets met den Ramayana wilde doen gecombineerd met een reis/avonturenverhaal in India en Sri Lanka. Dat was het eerste idee, extreem vaag dus. Aan de hand van de Ramayana heb ik toen bedacht dat een ontvoering centraal moest staan en daar zijn langzamerhand ideeën bijgekomen. Wat wilde ik als thema buiten dat het een avontuur met de Ramayana zou worden? Zo heb ik bedacht dat ik wilde spelen met feiten en fictie, iets wat ik in veel van mijn bedachte OP's heb gestopt ondertussen. Langzaam kwam toen Iwo (het hoofdpersonage) met zijn vervelende maar oh zo geweldig leuke lieve oom Sebas. In mijn hoofd speelden gesprekken tussen de twee af en al die tijd heb ik nog niks op papier gezet. Langzaam vormden de gesprekken tussen Iwo en Sebas over random mogelijke scenes in het verhaal hun karakters, ze haalden er bepaalde nog naamloze mensen bij, bespraken hun persoonlijke problemen, bespraken de gevaren waar ze mee te maken hadden en zo vormden ook de antagonisten zich in mijn hoofd met daarin als belangrijkste een personage genaamd de asura. En terwijl ik dacht, zonder een duidelijk vormgegeven plot, ging ik onderzoek doen. Ik wilde kijken welke plaatsen belangrijk moesten worden in mijn verhaal, hoe bepaalde personages gevormd konden worden uit bestaande informatie. Ik kan uren, nachten denken over een verhaal en dan schrijf ik hooguit kleine steekwoorden op. Personages worden soms veranderd van vrouw naar man of omgekeerd in mijn hoofd omdat ik erachter kom dat dat beter past en ze blijven maar gesprekken voeren. Het is voor mij de fijnste manier om in slaap te vallen, luisterend naar gesprekken tussen mijn personages. Er zit dan al zoveel in mijn hoofd en het verhaal is dan al zo deel van mij geworden, dat ik het ooit uit zal moeten schrijven. Mijn favoriete plaatsen hiervoor zijn: in bed voor ik in slaap val, onder de douche en in de trein.
Stap 2: De plot op de lijst zetten
Don't forget, write it down. Ik heb een lijst met verhaal ideeën en niet zomaar een lijst, een mega lange lijst. Soms sla ik stap 1 grotendeels over en doe ik die pas na stap 2, soms loopt het gedeeltelijk door elkaar, maar voor het gemak noem ik dit even stap 2. Als ik een verhaal idee heb met delen informatie etc. schrijf ik dat op. In de lijst plaats ik de titel, soms ook al een tijdelijke flaptekst met waar de plot over gaat. Verder heb ik een word document met random shit. Opgezochte informatie, dingen die ik bedacht heb die ik op de één of andere manier wil gaan verwerken. Personages die ik al voor een groot gedeelte heb uitgedacht. Soms maak ik ook notities in mijn mobiel als ik enkel die snel bij de hand heb. Het wordt in ieder geval een wirwar van ideeën, sfeer indicators, karakters waarvan delen uitgewerkt zijn en delen nog een verrassing zijn etc. Al deze informatie is extreem veranderlijk rondom stap 1 en 2. Het duurt best even voor ik écht tevreden zijn. Sommige verhalen pas ik al sinds mijn 13e op deze manier aan en zijn nog steeds niet geschreven. Eén zo'n verhaal heeft zelfs al in twee tekeningen geresulteerd die boven mijn bureau hangen, haha. De plot leeft en heeft tijd nodig om te groeien en van haar fouten te leren bij mij. En ik heb nu nog geen woord van het daadwerkelijke verhaal geschreven.
Stap 3: Het schema
Outlines are like wild animals, they are very alive and there is no way you can control them. Plan ik alles in één groot schema? Ja. Volg ik dit schema vervolgens exact? Nee. Weet ik al hoe een verhaal gaat eindigen? Soms. Maar heeft een schema dan nut? Jazeker.
Oké, om dit rijtje even te verduidelijken: de plot is ondertussen gegroeid tot iets wat ik vanaf nu wil gaan uitwerken. Ik wil eraan gaan schrijven en om niet vast te lopen heb ik persoonlijk dan een schema nodig. Ik pak alles erbij en begin hoofdstukken in te delen. Waar moet ik naartoe werken in hoofdstuk 1? Waar naartoe in hoofdstuk 2? Etc. etc. tot ik alles heb verwerkt en mijn personages tot het einde heb gebracht. Ik vul alles in wat ik al weet, kijk een beetje wat centraal dient te staan in welk hoofdstuk, welke functie het moet hebben, of dit in ballans is, etc. Hiermee bedoel ik dat mijn actie, spanning, karakter opbouw, etc. een beetje goed verdeeld zijn. Je wil geen vijf hoofdstukken achter elkaar karakter opbouw hebben. Daar tussendoor moet ook nog actie zitten. Als ik merk dat dit goed uitgebalanceerd is en ik tevreden ben met mijn schema, kan ik pas beginnen met schrijven. Opvallend is dat ik nu dus echt al heel veel werk heb gedaan en nog geen woord heb geschreven aan het daadwerkelijke verhaal.
Stap 3: Het schrijven
Writing is scary, but that doesn't mean you should fear it. Ik begin met schrijven op dit moment in mijn stappenplan. Dit doe ik door het hoofdstuk uit het schema even kort te bekijken waar ik nu ben en ik kijk wat het volgende hoofdstuk volgens mijzelf zou moeten zijn. Vervolgens laat ik dat weer los en ga schrijven. Soms volg ik dan toevalligerwijze precies het schema, maar dikwijls wijkt het af. Na het schrijven ga ik dan weer terug naar mijn schema en ga aanpassen, zodat het weer overeen komt. Ik ben niet bang om af te wijken van het schema. De plot leeft immers nog steeds, nieuwe ideeën en veranderingen zijn meer dan welkom. Je krijgt ze niet voor niets, dus waarom bang zijn om ze gebruiken? Afwijken is goed. Het betekent dat je karakters dusdanig echt zijn geworden dat ze een eigen wil hebben gekregen en het zorgt ervoor dat het voor jouzelf spannend blijft, maar ondertussen kan je wel je schema in de gaten blijven houden als een houvast en om te voorkomen dat je vast komt te zitten. Het is een soort zekering, terwijl je een berg beklimt. Soms heb je hem niet echt nodig en negeer je hem dus, maar als je dreigt te vallen, is het toch fijn dat je hem hebt en omdat hij er is, hoef je niet bang te zijn om een steen te pakken waarvan je niet zeker weet of hij je gaat helpen om verder te komen of er juist voor zal zorgen dat je valt c:
Ik heb geen idee of je hier iets aan hebt, maar zo werk ik ongeveer.
[ bericht aangepast op 2 jan 2017 - 15:43 ]
Happy Birthday my Potter!