Richonne schreef:
Weet je wat ik dan wel 'mooi' vind? Niet helemaal het juiste woord misschien, maar ik hoop dat mensen me snappen. Kijk, aanslagen hebben maar één doel - angst verspreiden en chaos creëren. Dat was bij die eerste aanslagen ook zeker het geval, maar het wordt nu steeds minder. En dat is geen gewenning, maar volgens mij een soort tegenactie of zo. Mensen kwamen meteen in actie en hielpen elkaar. Natuurlijk was er wel paniek, maar ook heel veel hulp. En zoals nu, mensen gaan gewoon door en niet angstig thuis zitten. Ik vind dat heel sterk. Elkaar helpen en vooral laten zien dat we samen sterk zijn en niet bang zijn.
Ik denk eigenlijk wel dat het grotendeels gewenning is. Toen ik in januari 2015 van Charlie Hebdo las, stond ik helemaal te trillen en te huilen. Toen ik dit gisteren las, had ik iets van: "fuck dit. niet weer." Ik was boos, ik begreep het niet. Maar huilen kon er zelfs niet meer vanaf. Trillen ook niet. Gewoon een soort inwendig verdriet. Het komt niet meer als een verassing. Het was gewoon een kwestie van tijd. Zo voelde ik me. En dat vind ik vreselijk, maar we zijn het zo gewoon geworden dat het gewoon niet meer als een verassing komt.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried