Occamy schreef:
(...)
Even op dit en je andere post: ik voel me helemaal niet aangevallen en ik heb het zeker niet zo vervelemd bedoeld. Excuses daarvoor. Ikzelf heb de film alleen vrijwel spoilervrij beleefd (alleen een grote op het eind, maar die was op zich niet heel belangrijk voor het verdere verhaal), en daardoor heb ik me heel erg kunnen laten verrassen. Ik zou het jammer vinden als dat voor andere mensen niet zou kunnen. Vandaar mijn reactie.
Verder: ik voel me eigenlijk helemaal niet aangevallen, ik vind je alleen véél te kritisch en daardoor ben ik het niet met je eens. Ik heb helemaal geen last van geen diepgang. Die film is al 2.5 uur en er komen nog 4 andere films. Ik vind dat we nu een mooie introductie van Newt en zijn vrienden hebben gekregen en daarna kunnen we verdergaan. Bij Harry wisten we ook niet meteen alles, in deel 3 kwam pas echt een stuk over zijn ouders naar voren en in deel 4 leerden we Charlie (en Bill?) kennen van de Wemels, etc. Ik denk dat het goed is dat nog niet alles boven tafel ligt, want anders heb je niets om verder op te gaan.
En op je andere punt: mijn vriend weet altijd te raden wie het is. En hij zat op het eind op Modesty, dus ik eerlijk gezegd ontzettend trots dat een film het gelukt was om hem te verrassen.
Maar, ik respecteer je mening. Ik vind het alleen jammer dat je zo'n kijk er na afloop op hebt, want ik vind het echt een prachtige film.
Sorry, dan was het doordat het geschreven was, dat het anders bij me aankwam. (:
Géén diepgang/ te weinig diepgang is ook niet echt wat ik bedoelde. Langdradigheid op sommige punten, dat was meer het gevoel zelfs die ik had, op sommige punten. Het andere is meer de analyse van dat gevoel, maar niet het gevoel op zich waar ik me aan ergerde. Daar had ik inderdaad geen last van, maar van even een gevoel van langdradigheid wel. Dus volgende stap in mijn redenatie is dat je dat kunt verhelpen door meer intermezzo in te voeren en dat gaat dan om emoties, personage, relaties... Dus geen diepgang
op zich was niet wat mij stoorde. Rechtstreeks stoorde dat niet, rechstreeks stoorde de langdradigheid (niet veel, een tikje). Te veel actie na elkaar en dat verzadigt de spanning op den duur. Dààrom had je meer focus nodig op de andere zaken. Om je spanningsboog strakker te zetten. Dus op zich vond ik dat gebrek aan aandacht daarop zo erg niet, maar die langdradigheid, dat wel en dat los je zo op en dààrom had het er meer in gemoeten. Niet omdat je het rechtstreeks zo voelde, maar omdat het onrechtstreeks een invloed uitoefende op je spanningsboog.
Ik vond het ook een prachtige film, maar ik doe dat bij alles, ook bij mezelf, ook bij de dingen die ik echt bewonder. Dus misschien kwam dat verkeerd over. Dat kan ja, dat ik kritischer ben dan de meeste mensen, maar dat komt, denk ik, omdat zelf iets studeer wat op de filmsector voorbereid en vooral in scenarioschrijven ben verdiept. Dus misschien ligt het daaraan en ben ik een vakidoot. Wij moeten die reflex hebben om op alles kritisch te analyseren, dat wilt daarom niet zeggen dat we het niet goed vinden, maar als je die reflex niet hebt (voor ons dus), dan kan je het niet beter maken en dat is wel belangrijk, als je iets maakt. Misschien kijk ik er anders naar. Kritiek vind ik ook niet erg, van die filmmakers die in België en Nederland al de grootste prijzen gekregen hebben, laten hun tekst ook 4 keer testen, krijgen ook nooit meteen goed, krijgen ook vaak te horen dat er aan die 20 minuten iets schort. Iedereen krijgt het, wat voor een talent je ook bent, dus is het ook niet erg of een teken dat iets of iemand slecht is. Ik zie het meer als polijsten dan een uiting van dat ik iets niet goed vond.
En ja, ik vond het tricked omdat "the foreshadowing'' fake was. Je doet alles aan om naar Modesty te suggereren, puur om de lezer op het verkeerde been te brengen en dan los je het niet in, dan voelde ik, persoonlijk, me bedrogen door de filmmakers, daarom dat ze iets meer naar Koenraad hadden mogen hinten ook. Hinten, niet duidelijk maken, naar mijn mening, dan had ik me niet bedrogen maar opgewonden gevoeld, want dan klopte het.
[ bericht aangepast op 20 nov 2016 - 12:22 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.