Haha, ik ben zelf een enorme voorstander van vaccinaties, dus ik ben zelf helemaal voor. Zeker over vaccinaties die zeer dodelijke ziektes kunnen voorkomen. Normaal gezien is denk ik enkel het vaccin voor polio verplicht en de rest niet. Ik ben zelf van mening dat mensen natuurlijk hun keuzevrijheid moeten kunnen behouden, maar ik ben ook van mening dat mensen met een bepaalde visie (en dan bedoel ik het idee dat ze niet werken of schade toe richten of zo, wat bullshit is) niet het leven van anderen in gevaar mogen brengen. Vaccinaties worden nog steeds gegeven om een heel erg goede reden en dat is dat die ziektes gewoon zullen terugkeren als we er mee stoppen. Daarnaast zorgen ze (zoals hierboven al vermeld inderdaad) voor groepsimmuniteit (herd immunity) wat jonge kinderen en oudere mensen beschermt. Ik vind niet dat er ook maar iemand is die het recht heeft te beslissen anderen in gevaar te brengen, enkel en alleen omdat ze zelf te koppig zijn om hun kinderen te vaccineren. Sorry dat ik het zeg, maar dat soort mensen zijn een regelrecht gevaar voor de maatschappij en zijn ook de oorzaak dat er nog steeds uitbraken van ziektes zijn die eigenlijk te voorkomen zijn. Eerlijk gezegd kan het me ook niet veel schelen dat ik er mensen mee op hun teentjes trap. Ja, jij bent misschien niet ziek geworden, maar de baby van je buren die nog niet ingeënt is, hoe is het daar mee? Of je oma, denk je daar aan?
Ik heb het hier natuurlijk niet over het griepvaccin of zo, dat is je eigen keuze, maar vaccins voor levensbedreigende ziektes, die moeten in mijn ogen verplicht zijn. Een griepvaccin zou in mijn ogen wel een vereiste moeten zijn voor mensen die in de verpleging of zo werken, want dan kom je heel de tijd in contact met mensen die serieus verzwakt zijn. Al besef ik dat dat vaak niet gebeurt.
Alle andere vaccins, die moeten eigen keuze zijn, maar je moet ook wel beseffen dat als jij een ziekte opdoet die voor jou misschien niet gevaarlijk is, je op dat moment ook alle mensen die niet (kunnen) gevaccineerd zijn kan besmetten. Dat betreft hier ook mensen met een zwakker immuunsysteem die er wel aan kunnen sterven. Maar ja: eigen keuze.
Vaccinaties waarbij je enkel jezelf beschermt, daarbij moet je de keuze krijgen. Zoals hierboven bij Nikki staat: tegen baarmoederhalskanker. De enige die er last van (kan) hebben, ben jij als je ze niet krijgt, maar dat ik ook te voorkomen door jezelf en je vriend altijd tijdig te laten controleren / bescherming te krijgen. Daarbij ben je geen 'gevaar' voor iemand anders. Dat lijkt me dan onnodig om ze verplicht te maken. Al ben ik wel blij dat ik de mijne heb, maar dat is natuurlijk weer persoonlijk. ^^
Ik heb nog ergens een gifje dat herd immunity goed uitlegt, maar ik vind hem niet. :') Als ik hem nog vind, zal ik hem wel posten.
[ bericht aangepast op 14 aug 2016 - 12:42 ]
What would Emma do?