Oneens. Ze leren wel dingen. Op het ontwikkelingsniveau van een kind volgens leeftijd. Het is niet omdat ze nog niet kunnen lezen, schrijven, rekenen dat ze daarom niets ''leren.'' Leren is meer dan met je neus in de schoolboeken zitten. Ze leren andere dingen, oefenen basisvaardigheden, zoals hun motoriek: knippen, knutselen, turnen, binnen de lijntjes kleuren. Ook hun sociale vaardigheden: omgaan met andere mensen, rekening houden met anderen, zich aanpassen. Ook belangrijk: ze leren geleidelijk aan eens stilzitten en iets tegen hun zin te doen, dat het niet altijd alleen maar spelen is. Ook leren ze basiskennis, zoals de kleuren benoemen, de dagen van de week. Ik denk dat ze heel wat leren, voor ons lijkt het misschien normaal, maar voor zo'n kind vergt dat misschien veel om stil te zitten, zich te concentreren, niet thuis bij mama en papa te zijn of recht te moeten knippen. Deze drie jaren allemaal in het eerste leerjaar incorporeren, dat gaat niet. Niet alle ouders zullen kunnen aanleren wat ze in school aanleren, omdat ze er de tijd niet voor hebben of de kennis daarvoor niet beschikken. Ik ben het dus niet eens met deze stelling.
[ bericht aangepast op 31 juli 2016 - 17:18 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.