• De stelling van deze week luidt:
    De kleuterschool is zinloos, aangezien er toch niet echt iets geleerd wordt.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik ben het absoluut oneens met de stelling.
    De kleuterschool is zeker niet zinloos en wel degelijk van belang voor een kind van die leeftijd. Niet alleen leren ze samen spelen en samen delen, of sociale contacten te leggen met andere kinderen en vriendschappen opbouwen. Ze leren de cijfers één tot en met tien herkennen, evenals het tellen tot en met tien. Kleuren herkennen en benoemen, maar ook de fijne motoriek wordt er verfijnd. (Denk aan knippen, plakken, poppetjes teken, etc.)
    Sterker nog, mijn zoontje gaat na de vakantie naar groep 2 en hij heeft al aardig wat engelse woordjes geleerd (kleuren en dieren). Ook dit leren ze op een speelse manier al in de kleuterklas en het heeft zeker een goede bijdrage.
    Overigens is er wel verschil tussen de kindjes in groep 1, daar zij voornamelijk nog veel spelen, en groep 2 gezien die echt al taakjes krijgen die ze tussen het spelen door moeten doen.


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    Oneens. Kinderen leren met elkaar te spelen en nog een hele boel meer. Door te spelen leer je namelijk super veel.


    You dare to gaze upon me?

    Oneens,
    Ze leren met andere omgaan. En ze krijgen spelletjes zoals, puzzels, de blokken hoek, (wij hadden) schilderen... Enz..
    Zulke dingen zijn goed zoor hun ontwikkeling.

    Ook kan dan school kijken naar het kind, zo blijven sommige kinderen een extra jaar kleuteren om dat ze nog niet klaar zijn voor groep drie. Anders weten ze dat niet.


    Treat People With Kindness

    HAMlLTON schreef:
    Oneens. Kinderen leren met elkaar te spelen en nog een hele boel meer. Door te spelen leer je namelijk super veel.


    Queer zijn is gewoon alles

    Toaal oneens, op de kleuterschool leer je tellen, vrienden maken, samen spelen, schrijven, vouwen.

    Oneens. Het betekent niet dat omdat ze geen lessen krijgen zoals op de lagere school dat ze niets leren. Alles wat er te leren valt in de kleuterschool is goed voor de ontwikkeling van het kind en dat is best belangrijk.


    16 - 09 - '17

    Oneens. Ze leren wel dingen. Op het ontwikkelingsniveau van een kind volgens leeftijd. Het is niet omdat ze nog niet kunnen lezen, schrijven, rekenen dat ze daarom niets ''leren.'' Leren is meer dan met je neus in de schoolboeken zitten. Ze leren andere dingen, oefenen basisvaardigheden, zoals hun motoriek: knippen, knutselen, turnen, binnen de lijntjes kleuren. Ook hun sociale vaardigheden: omgaan met andere mensen, rekening houden met anderen, zich aanpassen. Ook belangrijk: ze leren geleidelijk aan eens stilzitten en iets tegen hun zin te doen, dat het niet altijd alleen maar spelen is. Ook leren ze basiskennis, zoals de kleuren benoemen, de dagen van de week. Ik denk dat ze heel wat leren, voor ons lijkt het misschien normaal, maar voor zo'n kind vergt dat misschien veel om stil te zitten, zich te concentreren, niet thuis bij mama en papa te zijn of recht te moeten knippen. Deze drie jaren allemaal in het eerste leerjaar incorporeren, dat gaat niet. Niet alle ouders zullen kunnen aanleren wat ze in school aanleren, omdat ze er de tijd niet voor hebben of de kennis daarvoor niet beschikken. Ik ben het dus niet eens met deze stelling.

    [ bericht aangepast op 31 juli 2016 - 17:18 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oneens, kinderen leren sociaal te zijn en goed met elkaar goed om te leren te gaan. Ze leren te luisteren en op tijd naar school te kunnen gaan en natuurlijk het afscheid nemen van de ouders. Qua schoolvakken is het (bijna) onnodig, maar voor de sociale ontwikkeling is het echt heel belangrijk.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Iwan schreef:
    Mysticals schreef:
    Oneens, ze leren met elkaar omgaan, ze leren delen met anderen, ook de eerste vriendschappen ontstaan op de kleuterscholen.


    Dit, ja. Wel vind ik het onzin dat je kunt blijven zitten in die klasjes.


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Iwan schreef:
    (...)

    Dit, ja. Wel vind ik het onzin dat je kunt blijven zitten in die klasjes.


    Oneens,
    Ze leren met andere omgaan. En ze krijgen spelletjes zoals, puzzels, de blokken hoek, (wij hadden) schilderen... Enz..
    Zulke dingen zijn goed zoor hun ontwikkeling.

    Ook kan dan school kijken naar het kind, zo blijven sommige kinderen een extra jaar kleuteren om dat ze nog niet klaar zijn voor groep drie. Anders weten ze dat niet.


    ^ik ben zelf in groep 1 blijven zitten. Omdat ze mij te speels vonden voor groep 2.. Maar dezelfde juf wilde dat ik naar een speciaal school ging voor 'stoute kinderen' -oftewel een speciale school. Alleen omdat ik 'anders' was (miereneter was mijn lievelings dier en ik hield van havermout) was ik blijkbaar 'dom' of had ik een psychisch probleem.. -sorry dat ik een beetje off-topic ging, maar ik moest hier heel erg aan denken.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Mysticals schreef:
    Oneens, ze leren met elkaar omgaan, ze leren delen met anderen, ook de eerste vriendschappen ontstaan op de kleuterscholen.


    ^^


    darling i'm a nightmare, dressed like a daydream

    Dit is echt een gekke stelling.

    Kinderen leren zo veel verschillende dingen in de kleutergroepen.

    Natuurlijk de sociale dingen, met kinderen sámen spelen, delen. Maar ook het schoolritme, leren opletten, stilzitten en de aandacht vasthouden. Ook al echte vaardigheden - Engels, tellen, Nederlands. Weliswaar spelenderwijs, maar dat hoort op die leeftijd.

    Mijn zusje is 5 en kan in het Engels en Nederlands tellen tot in de dertig. Ze zingt bijna evenveel Engelse liedjes als Nederlandse liedjes en dan komt ze thuis en vertelt ze me super trots en alsof ze alles weet: een dog is een hond.


    Ik heb het al hier zien staan maar inderdaad ook op de peuterspeelzaal worden veel dingen geleerd. Aan de hand van thema's leren ze bijvoorbeeld boerderijdieren kennen, herkennen en benoemen, of juist allerlei soorten fruit. Ook leren ze hier al samen spelen, samen eten, samen delen maar ook samen opruimen.

    Oneens. Naast delen en sociale contacten leggen, naast met anderen leren omgaan, leren ze ook de beginselen van motoriek door middelen als binnen de lijntjes kleuren, knutselen, et cetera.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Iedereen is het oneens met deze stelling (':


    i wanna die with you once or twice.

    Patholoog schreef:
    De kleuterschool vind ik nogal wat nuttiger dan de peuterschool en de creche tbh. Maar dan nog zijn er twijfels over. Nee, je leert geen dingen als rekenen en lezen, wat ik overigens jammer vind, want veel jonge kinderen op die leeftijd zijn erg leergierig. Van de andere kant leer je wel sociale contacten maken, en krijg je vaardigheden aangeleerd als "tussen de lijntjes kleuren" en dat soort dingen.


    i wanna vincent van gogh cry in a corner