• De stelling van deze week luidt:
    De kleuterschool is zinloos, aangezien er toch niet echt iets geleerd wordt.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Histoire schreef:
    Oneens. Ze leren wel dingen. Op het ontwikkelingsniveau van een kind volgens leeftijd. Het is niet omdat ze nog niet kunnen lezen, schrijven, rekenen dat ze daarom niets ''leren.'' Leren is meer dan met je neus in de schoolboeken zitten. Ze leren andere dingen, oefenen basisvaardigheden, zoals hun motoriek: knippen, knutselen, turnen, binnen de lijntjes kleuren. Ook hun sociale vaardigheden: omgaan met andere mensen, rekening houden met anderen, zich aanpassen. Ook belangrijk: ze leren geleidelijk aan eens stilzitten en iets tegen hun zin te doen, dat het niet altijd alleen maar spelen is. Ook leren ze basiskennis, zoals de kleuren benoemen, de dagen van de week. Ik denk dat ze heel wat leren, voor ons lijkt het misschien normaal, maar voor zo'n kind vergt dat misschien veel om stil te zitten, zich te concentreren, niet thuis bij mama en papa te zijn of recht te moeten knippen. Deze drie jaren allemaal in het eerste leerjaar incorporeren, dat gaat niet. Niet alle ouders zullen kunnen aanleren wat ze in school aanleren, omdat ze er de tijd niet voor hebben of de kennis daarvoor niet beschikken. Ik ben het dus niet eens met deze stelling.

    Exact dit, vooral het vetgedrukte. Een kleuter is intellectueel nog niet voldoende ontwikkeld om bijvoorbeeld uit een boek te kunnen studeren, dus leren ze op een andere manier wat ze moeten weten - op hun niveau.


    Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon

    Oneens, want zo leren ze ook hoe juffen en meesters zijn en dan weten ze ook hoe klasgenootjes zijn. En ze leren heus wel wat. Hoe ze met pesterijen moeten omgaan, want kleine kinderen pesten elkaar wel vaker en op de kleuterschool kunnen ze leren dat dat niet hoort.


    Believe in yourself and go for it ~ Emma Watson.

    Met een moeder die kleuterjuf is, kan ik je verzekeren dat er juist ontzettend veel geleerd wordt. Oneens dus.


    A person who never made a mistake never tried anything new

    Iwan schreef:
    (...)

    Dit, ja. Wel vind ik het onzin dat je kunt blijven zitten in die klasjes.


    Ik ben het ook niet eens met die stelling en ik vind het ook belachelijk dat je kunt "blijven zitten". Ik bedoel, wat kun je fout doen? "Foute vrienden hebben?" Buiten de lijnen kleuren? De verkeerde kleur verf gebruiken? Niks te vertellen hebben in het kringgesprek? Wat? Daar kan ik me heel moeilijk iets bij voorstellen.


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    xMinion schreef:
    (...)

    Ik ben het ook niet eens met die stelling en ik vind het ook belachelijk dat je kunt "blijven zitten". Ik bedoel, wat kun je fout doen? "Foute vrienden hebben?" Buiten de lijnen kleuren? De verkeerde kleur verf gebruiken? Niks te vertellen hebben in het kringgesprek? Wat? Daar kan ik me heel moeilijk iets bij voorstellen.


    Vaak blijf je zitten omdat je nog te speels/niet serieus genoeg bent. Dat als je mee zou gsan naar groep 3, je enorme moeite zou hebben met opletten, omdat je veel meer buiten wilt spelen


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik vind het ook zo raar dat er drie kleutergroepen waren op mijn basisschool; groep nul, groep één en groep twee. Op heel veel andere scholen was dat niet zo en dat vind ik apart.


    26 - 02 - '16

    Oneens,
    Hier leren de kinderen een hoop dingen die ze in hun verder (school) leven nodig hebben. Zoals Samen spelen/werken. De eerste vriendschappen ontstaan in deze tijd en ze leren zo ook wie ze wel en niet vertrouwen. Ze oefenen met het ontwikkelen van hun motorisch vaardigheden , Sociale vaardigheden en Cognitieve vaardigheden. In de kleuter leeftijd willen de kinderen ook alles weten en leren ze hier door super veel en daarom denk ik ook dat het goed is dat kinderen deze kleuter tijd doorlopen want daar leren ze meer van dat je zal denken.


    I Can't make it better, but I Can make you tea.

    Erlebnis schreef:
    Ik vind het ook zo raar dat er drie kleutergroepen waren op mijn basisschool; groep nul, groep één en groep twee. Op heel veel andere scholen was dat niet zo en dat vind ik apart.

    Dat is op elke basisschool volgens mij wel zo alleen zit je dan twee jaar in groep 1 en noemen ze het dan geen groep 0. Dit is meestal als kinderen pas later in het jaar instromen als ze 4 jaar worden en dan zijn ze nog te jong om naar een 3/4 jaar/half jaartje of minder al na groep 2 te gaan. Daarom is er in de kleuterklas een groep 0.


    I Can't make it better, but I Can make you tea.

    Oneens.

    Op de kleuterschool begint het net en leren ze vooral om sociaal met elkaar om te gaan, elkaar te respecteren ongeacht cultuur of religie. Of hoe samen te werken, vriendschappen aangaan, om normen en waarden beginnen te leren, leren lezen (en misschien schrijven)/tekenen kleuren en noem maar op. Het stimuleert hun creatieve kant. Ook om te weten dat iedereen een eigen mening heeft en daar voor mag uitkomen. Je leert de basis dingen die wij, volwassenen, al vanzelfsprekend nemen. Een kind moet ergens beginnen.

    xxx

    [ bericht aangepast op 4 aug 2016 - 9:20 ]


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Oneens op zo'n jonge leeftijd word je gestimuleerd om om te gaan met soortgenoten, je leert communiceren en je t uiten. En dit is zeker goed en niet nutteloos


    Love You

    Zeker niet. Kinderen leren hier wat van hen verwacht word. Luisteren naar elkaar samen delen en respect hebben.
    Ook de peuteropvang vind ik zeker geen onzin. Ik werk erzelf en naast de speciale voor achterstanden leren ze er veel. Omdat je de leeftijd gebonden bent kun je je daar vol op richten. Kleuters hebben hun eigen leeffases en hun behoeftes.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Mm oneens je leert er eigenlijk heel veel anders had je nu niet kunnen delen wist je niet wat tekenen was en wist je nog vele meer dingen niet! Dus zeker oneens met deze stelling!!


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    oneens, je leert er met elkaar omgaan en samen werken. je leert niet rekenen ofzo maar dit is ook belangerijk in het leven.


    You are beautiful, no matter what they tell you!

    Oneens,
    In de kleuterschool (ook in crèches, etc) leren kinderen basisvaardigheden zoals met andere mensen leren omgaan, delen, samen spelen, maar ook leren ze hier een heleboel nieuwe woorden bij, van de andere kinderen, maar ook van bijvoorbeeld de kleuterleidster. De eerste levensjaren van een kind zijn de belangrijkste en het is dus belangrijk dat ze in die eerste jaren sociale vaardigheden aangeleerd krijgen. Dat leren ze in kleuterscholen en peuterscholen en crèches. Als je je kind altijd thuis zou houden tot hij/zij schoolplichtig is, kan het dus voorkomen dat je kind in de problemen komt omdat het basis dingen zoals delen niet kan.
    Kleuterschool is dus heel erg belangrijk als je het mij (en heel wat kinderpsychologen) vraagt.


    I'm not always happy, but that's okay. Happiness is overrated after all.

    Lol wat


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.