• En ik vind het doodeng. Ik kan al een paar nachten niet goed slapen omdat ik morgen moet presenteren. Ik kan het allemaal relatieveren en weet dat de angst niet reeel is (ik krijg niet eens een beoordeling).
    Het is... Nouja, gewoon doodeng. Ik moet het op stage doen in het engels (doe stage in london op het moment) wat het natuurlijk allemaal net wat lastiger maakt, ondanks dat dat niet een heel groot probleem is voor mij. Mijn beidde begeleidsters zullen er bij zijn en die zijn op-en-top-manager (uugh), dus daat heb ik ook wat extra angst door...


    In ieder geval; heeft iemand tips voor presenteren? Naast het 'uh' vermijdden?
    Like; hoe blijf ik rustig? Wat als ik iets vergeet? enzovoorts.

    Bedankt voor het lezen :'3


    I can't stop 'til the whole world knows my name

    Ik vrees dat ik je niet de beste tips kan geven, maar neem je tijd als je dat lukt. Ik heb zelf altijd dat ik van zenuwen wat sneller ga praten tijdens presentaties.
    Wat het vergeten betreft. Kan je niet een briefje met steekwoorden meenemen? Dan kun je voorkomen dat je belangrijke dingen vergeet, en ik weet niet of je er beeld bij hebt, maar daar kan je anders ook wat geheugensteun aan hebben.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Steekwoorden zijn inderdaad een goede tip. Als je een blaadje erbij mag houden, zorg dan dat je steekwoorden voor jou overzichtelijk zijn. Hoe netter je blaadje, hoe meer rust dat geeft. Daarnaast is rustig praten ook altijd goed. Zo voorkom je dat je dingen vergeet en over je eigen woorden struikelt. Het geeft ook niet als je een paar tellen een korte stilte laat vallen nadat je iets hebt verteld. Zo kun jij je rust pakken en kan je publiek nadenken over wat je hebt gezegd. Als je het eng vindt om je publiek rechtstreeks aan te kijken, kijk dan net over hun hoofden heen. Zo lijkt het niet alsof je je publiek compleet negeert, maar je vermijdt toch ongemakkelijk oogcontact. Als laatst, probeer je handen rustig te houden. Tenzij je met je handen praat, dan kan dat gewoon. Maar voorkom dat je gaat zitten friemelen, want dat leidt je publiek maar ook jezelf af.
    Dat zijn de tips die ik zo gauw even kan bedenken. Ik hoop dat je er wat aan hebt c: Misschien dat er later nog wel wat meer in me opkomt haha.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Blijf rustig.
    Doe een paar diepe ademhalingen via je buik en probeer te ontspannen. Je hoeft je er niet druk om te maken als je het goed genoeg geoefend hebt.
    -steekwoorden zijn inderdaad handig, vooral als je Engelstalig moet presenteren en datum en cijfers moet opnoemen.
    -wees soepel met fouten, als je iets vergeten bent of iets verkeerd zegt, laat het gaan of verbeter het daarna, maar maak er geen zorgen om


    Maar blijf vooral ontspannen en rustig! Die presentatie komt goed en als er geen beoordeling komt is het ook niet erg als het helemaal fout gaat.




    Ik had nog een ander filmpje gezien (een betere) maar die kan ik niet meer vinden.
    Ik weet nog een paar leuke spelletje die er in zaten:
    -wijs je met vinger en roep luid de verkeerde naam (van een voorwerp, mens ect.) je mag fouten maken, dus leer je fouten maken met spreken
    -doe alsof je iemand een cadeautje geeft, degene pakt het uit en roept wat in het cadeautje zit en doe het daarna andersom. hier leer je spontaan te spreken


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Dankjulliewel, wat een supertips! <3


    I can't stop 'til the whole world knows my name

    Voordat je gaat beginnen. Zet beide voeten uit elkaar, sta stevig op de grond en laat je armen los naast je hangen. Voel even de grond onder je voeten. Zo sta je al zeker.
    Verder zou ik wat steekwoorden noteren waardoor jij weet wat je moet vertellen (dus niet een hele tekst uitschrijven, want dan ga je alleen maar op je blaadje kijken). Ook zou ik geen armbanden of ringen aandoen, zo voorkom je dat je gaat friemelen.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.