Alexis Ysabeau Pelletier
17 • 7de jaar • Halfblood • Wampus • Head
Swimteam • Salem • Shopping with Paco
Het was niet zo dat ik altijd een hete brok was. Als het echt koud genoeg was in de winter, dan kon ik ook prima een koukleum zijn, maar niet bij deze temperaturen. En ach, wat maakte het uit? De ene had het nu eenmaal wat makkelijker warm dan de ander. En hoewel ik nog wel een paar heel goeie trucjes kende om te overleven in de kou, hield ik ze toch liever voor mezelf. Ik had dan ook helemaal geen idee wat hij ervan zou denken.
In m'n hoofd lukte het echter nog steeds niet om bij 'nette, formele kleding' enkel een jurk in te beelden. Aan de andere kant, ik wist dat ik Paco toch beter te vriend kon houden dit jaar. Het zou een lastig jaar worden als je niet kon opschieten met je kamergenoot en collega-Head, zeker als je dingen wilde leren van hem. Ik hield dus maar wijselijk m'n mond en liet me meeslepen, de winkel in. "Ik hoef ook geen rozen, laat ze maar aan de struik hangen, dan verwelken ze ook niet zo rap." Kwam de nogal droge opmerking terug toen hij vertelde dat Head zijn niet over rozen ging.
Even keek ik hem grinnikend aan toen hij vertelde dat hij niet bepaald een broer had. "Ik weet nu niet of ik medelijden met je moet hebben omdat je het alleen moest redden met allemaal vrouwen, of juist bewondering, dat je het hebt kunnen uithouden zonder mannelijke steun." Bij ons thuis was er altijd een zeker evenwicht geweest in de verhoudingen tussen mannelijk en vrouwelijk, dus had geen van ons een eenzame veldslag moeten leveren tegen het andere geslacht, om het even zo uit te drukken.
Rustig zocht ik even tussen de jurken. Er was niet zo meteen iets dat m'n aandacht trok. Ja, rode jurken, maar die vloekten nu eenmaal enorm met m'n haar, dus daar bleef ik mooi uit de buurt. Geen haar op m'n hoofd dat eraan dacht om het te verven enkel en alleen om een rode jurk aan te kunnen. Er waren andere kleuren zat. Even keek ik op toen Paco met een aantal zwarte jurken kwam aanzetten. Ingetogen was inderdaad wel van de orde en ik wilde er een opmerking uitgooien, maar hield wijselijk m'n mond. Hij was zo vriendelijk om me te helpen, het zou niet echt lief van me zijn om nu rare opmerkingen te gaan maken. "Is dat niet een beetje donker voor een schoolbal?" Vroeg ik, terwijl ik de jurken bekeek. Die met de vleugeltjes was wel leuk, maar niet helemaal mijn ding.
Ik pakte de jurken van hem over en liep richting pashokjes om de eerste van het stel te passen. Toen ik me in de spiegel bekeek had ik niet het idee dat zwart zou gaan werken. De zomer had niet veel meer kleur in m'n vel gebracht en met de donkere stof zag ik er bijna uit als een vampier uit dreuzel-verhalen. "Niet verkeerd bedoelt Paco, maar ik denk niet dat zwart echt gaat werken." Een tel keek ik hem verontschuldigend aan, voor m'n blik op een andere jurk viel die me eerder was ontgaan. Snel viste ik hem uit het rek om hem te passen. "Wat denk je hiervan?" Vroeg ik toen ik het pashokje terug uit liep. De
donkerblauwe jurk zat me in ieder geval prima. Op het eerste gezicht niet veel speciaals misschien, maar de lichte stof en de zo goed als open rug waren voor mij enkel maar mooi meegenomen. Eenvoudig, maar toch net dat beetje extra om op te vallen. Precies zoals ik het eigenlijk graag wou.
Michael “Mike” Demian Marshal
18 • 8ste jaar • Muggleborn • Pukwedgie
Salem • Getting a Suit with Mara
Het was verbazend wat je kon leren over mensen door alleen maar te luisteren. Haar reactie toen ik haar aanbod op een chocokikker afsloeg was meer dan genoeg om alle eerdere geruchten die ik had opgevangen te bevestigen. Ik had heus wel al gehoord op school dat ze verzot was op die dingen. Eigenlijk verbaasde het me soms wat je opving, als je enkel maar rondliep en mensen dachten dat je ze geen aandacht schonk. Niet dat ik afluisterde ofzo, maar ik was ook niet blind en doof voor de wereld om me heen, hoe gesloten ik ook mocht zijn.
Zodra ze de kleur bevestigde, wist ik wat ik moest hebben. Zonder er echt bij na te denken, koos ik een antracietgrijs pak, inclusief gilet, samen met de rode das en bijhorende zakdoek. Een net wit hemd en de juiste schoenen had ik nog op school liggen, dus die waren geen enkel probleem. Even keek ik om toen ze het over betalen had. "Een goed pak betaalt zichzelf uiteindelijk wel terug." Was m'n antwoord, wat voor mij zoveel betekende dat ik het volledig zelf zou betalen. Niet om op te scheppen met de aardige bankrekening die ik had, maar gewoon uit principe. Daarbij, zoals ik gezegd had, zag ik het eerder als een investering dan een echte aankoop. Met de keuze die ik gemaakt had, zat ik eigenlijk altijd goed om er ergens in te verschijnen, of het nu een schoolbal was of een andere formele gelegenheid.
"Kan ik dansen?" Even trok ik een wenkbrauw omhoog, voor ik haar hand van m'n arm viste en haar zonder enige moeite om haar as heen draaide en zo terug tegen me aan trok, maar dit keer niet om aan m'n arm te hangen, maar opgesloten tussen m'n arm en m'n zij. "Wat denk je zelf?" Kalm keek ik haar aan. Vast dat ze het antwoord op die vraag wel zou weten. Je zou het misschien niet denken als je me zag, maar ik kon wel degelijk dansen. En niet het op en neer gehup dat zo gewoon was in discotheken of clubs, maar wel degelijk echt dansen.
Toen ze haar volgende vraag stelde, liet ik haar echter los en liep naar de kassa om af te rekenen voor ik haar van antwoord voorzag. "Ik dacht dat het algemene kennis was dat ik vanaf m'n 3de jaar niet meer naar het bal ben geweest om het schooljaar te starten." Even keek ik haar aan en het lukte me niet om de pijnlijke blik in m'n ogen helemaal te verbergen. Het was immers in de vakantie na m'n 2de jaar dat m'n moeder overleden was en ik had het mezelf niet kunnen opbrengen om zo kort daarna naar een bal te gaan. En de jaren daarna had ik er dan ook gewoon geen zin meer in. Tot dit jaar dus. "En als jij me niet gevraagd had, dan was ik dit jaar ook niet geweest." Kalm rekende ik af voor ik terug naar haar toe liep. Een bedrag minder, maar een pak rijker. Hopelijk overleefde zowel ik als het pak de avond. Met Mara wist ik immers maar nooit. Ik zou het niet snel gaan toegeven, maar ergens vond ik het niet zo erg dat het maar haar was. Ze bracht in ieder geval wat leven in de spreekwoordelijke brouwerij.
[ bericht aangepast op 21 juli 2016 - 1:02 ]
"Nothing is True. Everything is Permitted"