• Hallo allemaal ^^
    Ik speel gitaar,
    ben er druk mee bezig en verder in de muziek.
    (poprock/metal)
    mijn vraag;
    heeft er iemand ervaring hoe een bandje op te starten? beginnen?
    en hoe alles dan verder in z'n werk gaat?

    thank you !


    I just come to read

    Een oom van me is (amateur) zanger. Voordat hij überhaupt iets aan singles opnemen o.i.d. deed, probeerde hij eerst bij kleinschalige festivals op te treden in de stad. Zodra je een bandje en wat nummers hebt, zou ik dus proberen om bij de lokale rommelmarkt of iets te spelen :p. Leg een stapeltje flyers neer met een link naar de facebookpagina etc van je band, zodat geïnteresseerden je terug kunnen vinden. Zo krijg je al snel wat publiek en hoe bekender je wordt, hoe sneller je bij een platenmaatschappij aangenomen wordt. Dat zal in het begin ook geen grote zijn en waarschijnlijk moet je eerder hen benaderen dan dat ze dat bij jou doen, maar als je dus al een kleine aanhang hebt, zullen ze meer potentie in je zien.

    Edit: naast festivals zijn bijvoorbeeld bruiloften of grote feesten van familieleden ook een goede plek om fans op te doen. Bij zulke feesten komen er ook meestal wat mensen die je niet kent en daar zijn ze een beetje 'verplicht' om naar je te luisteren. Met een beetje geluk filmen ze je en verspreiden ze je dan ook weer op facebook o.i.d. en word je heel bekend ;p

    [ bericht aangepast op 25 juni 2016 - 19:01 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Voor bandleden zijn er vast wel van die facebookgroepen waar het een en ander in gezocht en gevonden kan worden. Flyers ophangen in de lokale muziekschool wil ook wel eens helpen. En verder heb ik geen ervaring in het regelen van optredens, want dat doet iemand anders bij ons. Maar ik kan je wel vertellen, dat optreden zeker de moeite waard is! Want het kost echt best wel wat moeite! Vooral met kiezen van nummers en het instuderen en dan uiteindelijk het lastigste: samen spelen.


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Facebook-groepen zijn je antwoord in dit geval! Als je echt serieus bent in je gitaarspel en een toekomst wil als muzikant, kun je je zelfs aanmelden voor speciale opleidingen zoals de Rock Academie in Tilburg. Maar tot die tijd, is Facebook gewoon de handigste optie. Vraag rond, maak statussen waar je om bands vraagt, etc etc. Maar pas wel op; dat jij een band hebt gevonden, betekent niet dat jullie een muzikale klik hebben en dat het altijd goed zal gaan. Optreden is ook een lastig puntje, aangezien je toch wel een naam en connecties moet hebben, wil je willen optreden op festivalletjes en in kleine concertzaaltjes. En een bandpot, die moet er ook zeker zijn. Als je op een gegeven moment merchandise wil verkopen en een EP'tje wil opnemen, is een bandpot heel handig, omdat de kosten van een EP zo rond de 2500 euro kunnen liggen. Bedenk dus goed of je dat wel allemaal wil.

    Als je vragen hebt, beantwoord ik ze graag. Mijn vriend is op weg om een professionele muzikant te worden en ik ken alle ins and outs nu wel zo'n beetje. :Y)


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)