• Ik heb een probleem. Morgen heb ik een belangrijke PTA Economie en ik snap niet hoe ik deze som moet doen. Er staat wel zo van:

    Stap 1: Haal eerst de btw uit de consumentenprijs. De consumentenprijs is 119%
    Stap 2: Trek dan de accijns ervan af.

    En hier komt de vraag. Als je het antwoord weet, ook alsjeblieft de berekening ;$

    Op een fles whisky zit €7,70 accijnt. De btw is 19%. De consumentenprijs is €29,59 per fles. Bereken de verkoopprijs zonder belastingen.

    Hope you can help me C:


    Pretty is just a pretty word.

    Een fles whisky is dus 29,59. De btw is 19%. Als je 0,19 keer 29,59 doet krijg je 19% van de totale prijs; dat is de btw. Die trek je van de oorspronkelijke prijs af en dan heb je de prijs zonder btw. Daarna kan je nog de accijns er vanaf halen en dan heb je de verkoopprijs zonder belastingen.
    Dus:
    0,19 x 29,59 = 5,6221 (afgerond 5 euro en 62 cent)
    29,59 - 5,62 = 23,97
    23,97 - 7,70 = 16,27
    De verkoopprijs zonder belastingen is 16,27 euro.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    DoctorReid schreef:
    Een fles whisky is dus 29,59. De btw is 19%. Als je 0,19 keer 29,59 doet krijg je 19% van de totale prijs; dat is de btw. Die trek je van de oorspronkelijke prijs af en dan heb je de prijs zonder btw. Daarna kan je nog de accijns er vanaf halen en dan heb je de verkoopprijs zonder belastingen.
    Dus:
    0,19 x 29,59 = 5,6221 (afgerond 5 euro en 62 cent)
    29,59 - 5,62 = 23,97
    23,97 - 7,70 = 16,27
    De verkoopprijs zonder belastingen is 16,27 euro.


    Omg, you're the best C: Thanks.


    Pretty is just a pretty word.

    SEXYSTYLESx schreef:
    (...)

    Omg, you're the best C: Thanks.

    Dit deel snap ik wel (:


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Even voor volgend jaar want dan krijg ik Economie: Wat zijn accijns?


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Page394 schreef:
    Even voor volgend jaar want dan krijg ik Economie: Wat zijn accijns?

    Accijns zijn belastingen van de overheid die standaard op bepaalde producten zitten, buiten het btw om. Maar het wordt volgend jaar nog beter uitgelegd. (:


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Page394 schreef:
    Even voor volgend jaar want dan krijg ik Economie: Wat zijn accijns?


    Als je je ouders hoort klagen over de prijs van drank, sigaretten of benzine: Dat is niet door de prijs van die dingen maar de accijns die je erover moet betalen, die zijn debiel hoog


    quidquid excusatio prandium pro

    Whaha ik wou dat mijn economie opgaven nog zo makkelijk waren!


    The best feeling in the world is when you look at him, and he’s already staring.

    Tigger schreef:
    (...)

    Als je je ouders hoort klagen over de prijs van drank, sigaretten of benzine: Dat is niet door de prijs van die dingen maar de accijns die je erover moet betalen, die zijn debiel hoog


    Oke, dankjewel!!


    "I solemnly swear that i am up to no good."