Silver Sebastian Caylen

Nog nauwelijks zit ik, en heb ik een praatje aangeknoopt met wat Gryffindors, als ik een stem achter me hoor.
'Hey Sil, aangezien we zo charms gaan bestuderen heb ik graag dat je zo met boeken en al naar de bibliotheek komt. Zorg ook voor genoeg schrijfruimte en je huiswerk voor de les.' hoor ik Geraint zeggen. Shit, vergeten. Ik heb bijles in charms op maandagavond. Niet helemaal mijn idee, maar mijn ouders hebben wel vaker gedreigd mijn bezem in te nemen als ik geen betere cijfers haal in charms. Daarnaast moet ik voor morgen een aantal bezweringen kennen, die, behalve volkomen nutteloos, haast onmogelijk zijn. Ik draai me om naar Geraint.
'Shit, oh ja. Ik bedoel, sure, ik zal er zijn,' zeg ik met een geforceerde glimlach. Ik haal mijn hand even door mijn haar. Er zijn op dit moment een stuk of duizend dingen die ik liever zou doen dan school, maar het kan erger. Geraint is een prima vent, en heeft meer geduld dan al mijn oude bijles-leraren bij elkaar.
'Dan zie ik je over vijf minuten in de bieb, ik moet nog even mijn boeken pakken.' antwoordt Geraint vervolgens, om daarna weg te lopen. Met een zucht sta ik op. Ik pak de schaal met gebakken aardappels, en loop richting de trappen. De Gryffindor leerlingenkamer is op de zevende verdieping, iets waar ik nooit blij mee ben geweest. Toch is dit niet het ergste. Ook de trappen, die om de tien seconde de andere kant op draaien, werken op mijn zenuwen. Hierdoor duurt het een eeuwigheid voordat je bij de leerlingenkamer aankomt.
Uiteindelijk kom ik bij het portret van de dikke dame aan.
'Wachtwoord?' vraagt ze, na een flinke gaap.
Ik grijns. 'Zingende padden. Zware nacht gehad?' Soms verdwijnt de dikke dame wel eens, om blijkbaar te gaan drinken met een ander schilderij.
'Je hebt geen idee,' zegt ze nors. Het schilderij zwaait open. Ik klim door het portretgat.
De leerlingenkamer zit vol met leerlingen die met hun neus in de boeken zitten, en haastig opstellen schrijven. Er zijn er zelfs een paar bij die verslagen naar hun papier staren, zonder enige aanstalten te maken. Ik neem het ze niet helemaal kwalijk. Het midden van het jaar is meestal een drukke periode, en maandag een drukke dag.
Ik zet de lege schaal op de grond en loop naar mijn slaapzaal. Daar is het leeg, op de kat van Luke na, die languit op mijn bed ligt. Ze blaast als ik mijn trui onder haar vandaan probeer te trekken.
'Sorry,' fluister ik. Ze springt het bed af en kijkt me zwaar beledigd aan. Snel kleedt ik me om, en zoek mijn spullen voor charms. De kamer is een troep. Ik vraag me af of alle slaapzalen er zo uit zien. Vast niet. Snel schuif ik met mijn voet wat rotzooi onder mijn bed, om vervolgens de kamer uit te lopen. Terug door de drukke leerlingenkamer, door het portretgat, alle zeven trappen weer af. Zou het ook zo druk zijn in die bieb? Vast wel, al is het daar waarschijnlijk lang niet zo lawaaierig. De bibliothecaresse is daar namelijk super streng in. Je zal maar je stem iets te veel verheffen, en je wordt zo de bibliotheek uitgeschopt. Het is mij net iets te vaak gebeurd.
Eenmaal aangekomen in de bieb, zie ik dat de drukte aardig meevalt. Hier en daar zitten wat studerende leerlingen, maar er is genoeg zitplek. Daarnaast is het, inderdaad, een stuk stiller dan in de leerlingenkamer.
Ik loop zoekend rond, en kijk of ik Geraint ergens zie. Tenslotte zie ik hem zitten, met een aantal mensen die ik wel goed ken.
'Hello peeps,' begroet ik ze. Ik neem plaats naast Geraint en open mijn boek. 'Oke,' begin ik. 'ik moet voor morgen deze bezweringen kennen.' Ik wijs naar de lijst in mijn boek, en grijns. 'Let's go, dit gaat wel even duren.'
[ bericht aangepast op 18 juni 2016 - 18:48 ]
What do we say to the god of death? ''Not today.''