• Politiek
    "In war you can be killed once, but in politics many times." — Winston Churchill


    Omdat ik het een regelrechte schande vond dat er nog geen algemeen topic was over politiek, heb ik besloten deze zelf aan te maken. Met hevige politieke discussies die op dit moment gaande zijn (die overigens altijd gaande zijn), vond ik het wel zo praktisch er op Quizlet ook een topic voor aan te maken. Dit topic is bedoeld voor alle soorten politiek: van de lokale politiek uit Reetveerdegem (voor de amateurs: da's een fictief dorp uit De Helaasheid der Dingen van Dimitri Verhulst) tot federale politiek, tot wereldpolitiek.
    Politiek is een breed onderwerp en daarom wil ik niet te veel beperkende regeltjes opleggen. Het enige wat ik wil, is dat elkaars standpunten gerespecteerd worden, maar dat er ook geen bevolkingsgroepen beledigd worden. Je mag extreemrechts zijn, je mag extreemlinks zijn, je mag bepaalde religies verachten, maar val mensen niet aan op hun identiteit. Mensen die dat doen, zal ik melden en ik spoor iedereen aan hetzelfde te doen.
    Dat terzijde wil ik jullie ook vragen niet alles persoonlijk op te vatten. Politiek is een onderwerp waar ik ook om de zoveel tijd heel erg boos van wordt als iemand wat zegt waar ik het niet mee eens ben, maar probeer er normaal op te reageren of anders gewoon niet op te reageren.
    Veel plezier met het discussiëren!

    [ bericht aangepast op 28 april 2016 - 22:00 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Sinds hier (jammer genoeg, vind ik) geen reactie op komt, bump ik het maar even vanwege de gebeurtenissen van gisteren in Amerika: Cruz en Kasich stappen uit de race. What do your minds say, nu Trump de enige presidentskandidaat is voor de Republikeinen?

    Ikzelf vind langs de ene kant goed en langs de andere kant vreselijk. Mijn topscenario was geweest dat Cruz of Kasich (of beide, maar Cruz het liefst) tot het einde had blijven doorstrijden en de partij had blijven verdelen. Op die manier had het de Republikeinen denk ik nog moeilijker gemaakt om in november te winnen. Al kan ik er uiteraard ook naast zitten, maar ik geloof niet dat dat het de partij goed had gedaan als Cruz er nog langer ingebleven was. Kasich daarentegen had wellicht niet te veel verschil gemaakt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Monesi schreef:
    Sinds hier (jammer genoeg, vind ik) geen reactie op komt, bump ik het maar even vanwege de gebeurtenissen van gisteren in Amerika: Cruz en Kasich stappen uit de race. What do your minds say, nu Trump de enige presidentskandidaat is voor de Republikeinen?

    Ikzelf vind langs de ene kant goed en langs de andere kant vreselijk. Mijn topscenario was geweest dat Cruz of Kasich (of beide, maar Cruz het liefst) tot het einde had blijven doorstrijden en de partij had blijven verdelen. Op die manier had het de Republikeinen denk ik nog moeilijker gemaakt om in november te winnen. Al kan ik er uiteraard ook naast zitten, maar ik geloof niet dat dat het de partij goed had gedaan als Cruz er nog langer ingebleven was. Kasich daarentegen had wellicht niet te veel verschil gemaakt.


    Ik vind eerlijk gezegd dat de hele wereld zich te druk maakt om Trump.
    Ik bedoel, Trump is natuurlijk alles wat hij is, racistisch, seksistisch. Maar ik ben ervan overtuigd dat, mócht Amerika dom genoeg zijn om op hem te stemmen, hij alles wat hij nu zegt te doen, niet doorzet.
    Waarom?
    Trump is, wonderbaarlijk genoeg, niet dom. Hij is een wandelende publiciteitsstunt. Hij is een zakenman en weet hoe hij de aandacht moet trekken, hij is alleen te pussy om het door te zetten.
    Trump wil alleen maar aandacht en winnen, en mocht hij dat laatste bereiken, laat hij toch anderen het werk voor hem doen.

    Edit: Goed idee, dit topic!

    [ bericht aangepast op 5 mei 2016 - 13:36 ]


    tya

    Hahaha, dat nieuws heb ik ook gezien. Ik denk dat ik Farao der Nederlanden ga worden als ik m'n diploma niet haal. Intelligentie heb ik niet nodig, alleen een grote bek.

    Eén van de meest memorabele politieke verhalen uit het verleden vind ik de EDSA revolutie in de Filipijnen (ik ben zelf half FIlipijns), waarbij een paar miljoen Filipino's de straat op gingen in Manilla na de verkiezingen waarin Ferdinand Marcos (die Hitler van het oosten werd genoemd) de verkiezingen tegen Corazon Aquino had 'gewonnen'. Dit was een schandeverhaal met veel fraude. Uiteindelijk hadden Marcos en zijn vrouw moeten vluchten.
    Waarom ik dit zo bijzonder vind is in eerste instantie de situatie destijds: mensen werden zwaar onderdrukt door het regime van Marcos, en dat gebeurde decennialang. Plus: er was geen Facebook destijds en toch gingen miljoenen mensen tegelijkertijd de straat op. Zelfs de katholieken bemoeiden zich ermee met radiouitzendingen. Ten tweede: de aard van de revolutie. Het was geen revolutie met bloedvergieten, maar juist een heel vreedzame revolutie zonder geweld. Nonnen uit het volk deelden bloemen uit aan de militairen die de revolutie moesten stoppen in opdracht van Marcos.
    Uiteindelijk werd Corazon de eerste vrouwelijke president. Da's zuur voor Marcos, aangezien ze volgens hem 'maar een huisvrouw was die in de slaapkamer hoorde'.


    No growth of the heart is ever a waste

    Cyrillic schreef:
    (...)

    Ik vind eerlijk gezegd dat de hele wereld zich te druk maakt om Trump.
    Ik bedoel, Trump is natuurlijk alles wat hij is, racistisch, seksistisch. Maar ik ben ervan overtuigd dat, mócht Amerika dom genoeg zijn om op hem te stemmen, hij alles wat hij nu zegt te doen, niet doorzet.
    Waarom?
    Trump is, wonderbaarlijk genoeg, niet dom. Hij is een wandelende publiciteitsstunt. Hij is een zakenman en weet hoe hij de aandacht moet trekken, hij is alleen te pussy om het door te zetten.
    Trump wil alleen maar aandacht en winnen, en mocht hij dat laatste bereiken, laat hij toch anderen het werk voor hem doen.

    Edit: Goed idee, dit topic!


    Ik heb hier al vaak discussies over gehad met mensen en hoewel Trump inderdaad nogal overschat wordt in wat hij daadwerkelijk gaat doen, betekent niet dat hij geen gevaar wordt als hij daadwerkelijk president zou zijn. Akkoord, hij gaat ze niet kunnen uitvoeren, maar als hij ideeën heeft als degene die hij uitstalt voor zijn etalageraam, ideeën die hij niet kan uitvoeren, zal hij ook wel even drastische ideeën hebben over zaken die hij wél kan uitvoeren.
    Of Trump helemaal meent wat hij zegt, dat is zeer voor discussie vatbaar, maar dan nog zal hij nooit of te nimmer progressieve wetten goedkeuren of progressieve acties verrichten. Niet dat dat slecht is - maar hij zal zeker dingen doen die niet goed zijn voor de wereld, ik denk dat daar geen twijfel over bestaat.

    Om een voorbeeld aan te halen: als president zou Trump ook commander in chief zijn. Zijn fantastisch wonderbaarlijk idee om de families van ISIS-strijders te vermoorden, is een oorlogsmisdaad. Hij kan het dus niet doorvoeren, maar willen we echt een president die oorlogsmisdaden goedkeurt? Daarnaast zijn er, zoals ik zei, ook dingen die hij wél kan doorvoeren: het afschaffen van wapenvrije zones op scholen, het afschaffen van de ACA/Obamacare en de economie zou hij zeker niet ten goede doen - een land runnen is nu eenmaal niet hetzelfde als een bedrijf runnen. Economische crisissen in Amerika kunnen bij ons ook invloeden hebben. Ik ben geen econoom, maar ik denk dat de crash van Wall Street in de jaren dertig daar een goed voorbeeld van zijn.
    Uiteraard leven we nu niet in dezelfde omstandigheden als toen, zitten we nu niet in een economische put als we toen zaten (waardoor de val van Wall Street ook op ons z'n uitwerking gehad heeft), maar met een wereldeconomie als die van vandaag, kan het niet anders dan dat de ene economie gedeeltelijk dan niet helemaal samenhangt met de andere.

    Dus ja, hoewel Trump heel veel van zijn ideeën niet mogelijk kan maken, zijn er dingen die hij wél mogelijk kan maken. Natuurlijk gaat Mexico nooit betalen voor die muur, maar de dingen die ik hier net opsomde, baren mij wel zorgen.

    HANAYA schreef:
    Hahaha, dat nieuws heb ik ook gezien. Ik denk dat ik Farao der Nederlanden ga worden als ik m'n diploma niet haal. Intelligentie heb ik niet nodig, alleen een grote bek.

    Eén van de meest memorabele politieke verhalen uit het verleden vind ik de EDSA revolutie in de Filipijnen (ik ben zelf half FIlipijns), waarbij een paar miljoen Filipino's de straat op gingen in Manilla na de verkiezingen waarin Ferdinand Marcos (die Hitler van het oosten werd genoemd) de verkiezingen tegen Corazon Aquino had 'gewonnen'. Dit was een schandeverhaal met veel fraude. Uiteindelijk hadden Marcos en zijn vrouw moeten vluchten.
    Waarom ik dit zo bijzonder vind is in eerste instantie de situatie destijds: mensen werden zwaar onderdrukt door het regime van Marcos, en dat gebeurde decennialang. Plus: er was geen Facebook destijds en toch gingen miljoenen mensen tegelijkertijd de straat op. Zelfs de katholieken bemoeiden zich ermee met radiouitzendingen. Ten tweede: de aard van de revolutie. Het was geen revolutie met bloedvergieten, maar juist een heel vreedzame revolutie zonder geweld. Nonnen uit het volk deelden bloemen uit aan de militairen die de revolutie moesten stoppen in opdracht van Marcos.
    Uiteindelijk werd Corazon de eerste vrouwelijke president. Da's zuur voor Marcos, aangezien ze volgens hem 'maar een huisvrouw was die in de slaapkamer hoorde'.


    Oh, dat verhaal had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, maar ik vind het wel een fantastisch verhaal. Het kan ons leren hoe revoluties inderdaad niet altijd gewelddadig moeten zijn.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried