• Wat de titel zegt, ik heb superveel moeite om te leren. Niet de stof die ik moet leren - ik heb deze periode best wel makkelijke vakken - maar echt het leren zelf. De concentratie. De motivatie. Het doorzettingsvermogen. Ik denk dat ik het mis, of zo.

    Tot nu toe heb ik mijn middelbare schooltijd op mijn dooie gemakje gehaald. Natuurlijk, soms haalde ik onvoldoendes en soms moest ik even iets harder werken om dat weer op te halen, maar over het algemeen had ik ontzettend veel vrije tijd en deed ik maar weinig, zeker vergeleken met mijn klasgenoten.
    Maar op de universiteit zou dat anders worden, dacht ik. Nou, dat 'valt tegen'. Ik zit nu in mijn tweede jaar en ik heb nog veel meer vrije tijd dan op de middelbare school. Ik skip colleges, maar heb tot nu toe al mijn vakken gehaald. Soms vond ik een vak lastig en moest ik er even iets harder aan trekken, maar over het algemeen ging het me heel makkelijk af.

    Wat valt er nou te klagen, dan? Nou, dat ik dus nog stééds niet in staat ben om te plannen, me goed te concentreren en hard te werken voor iets wat ik wil bereiken. Het 'komt me aanwaaien' (ik doe absoluut niet niks, maar nog steeds heb ik het gevoel dat mijn studiegenoten meer doen dan ik) en eigenlijk baal ik daar wel een klein beetje van, want nu heb ik een vak waar ik gewoon veel tijd in moet steken (het is niet moeilijk, maar gewoon veel leren) en ik ben bang dat ik ga falen omdat ik de motivatie niet heb om die tijd erin te steken.

    Zijn er meer mensen met dit probleem - of mensen die dit probleem hebben gehad? Ik ben wel benieuwd hoe ik mezelf ertoe moet zetten echt meer te gaan doen. En 'gewoon doen' werkt helaas niet :')


    ~ You know you’ve read a good book when you turn the last page and feel a little as if you have lost a friend. ~

    Herkenbaar! Voor bijvoorbeeld Duits leer ik nooit en ik weet van mezelf dat ik dat blijf doen zolang ik geen slechte cijfers haal. Ik kan me dan ook niet aanzetten tot leren daarvoor...

    Maar op de universiteit, tsja als het dannog steeds komt aanwaaien ben je ook wel slim toch? Misschien kun je doelen voor jezelf stellen? En bij resultaat jezelf belonen?

    [ bericht aangepast op 6 april 2016 - 8:14 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Maak mindmaps, daar leer je beter.


    wees jezelf dan ben je al mooi genoeg

    Als je onder je niveau zit en niet genoeg uitgedaagd wordt, ga je vanzelf dingen voor je uit schuiven of niet doen. Je hebt t gevoel dat je het toch niet echt nodig hebt om het doel te halen.

    Ik ken het.

    Ik herken het. Ik heb ook geen concentratie of motivatie, maar ik zal toch moeten leren. Oke, hier zijn een paar tips die ik je kan geven. In plaats van een schema of een planning te maken, maak eens een to do-lijstje en dan maak je twee kolommen: to do en done. Zo visualiseer je wat je allemaal wilt/moet doen en dan motiveer je jezelf door dingen te mogen wegstrepen en achteraf kun je onder done makkelijk zien wat je hebt gedaan. Het werkt wel alleen als je concrete punten opschrijft. Bijv. hoofdstuk 1.1 tot 1.2 leren, in plaats van verder leren aan *vak*.
    Alsook, kijk waar je het meest door wordt afgeleid. Bij mij is dat mijn laptop. Ironisch momenteel. Maar ik moet mijn laptop dus onder leggen, als ik boven leer en boven leggen als ik onder leer. Maar ik leg hem op de kamer van mijn ouders en viola. Als ik wegdroom en veel aan hetzelfde onderwerp denk, moet ik het opschrijven en "denktijd" ervoor reserveren.
    Dat zijn hoofdzakelijk tips die ik heb gekregen met mijn concentratieprobleem.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Op heel veel universiteiten hebben ze toch zo'n honours programma, voor mensen die extra uitdaging willen? Dat kan je ook doen.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik herken dit heel erg. En wat ik doe is eigenlijk dingen zoeken waardoor ik harder moet werken en ook naast gewone vakken uitdaging krijg. Waarschijnlijk hebben ze op je universiteit een honours programma, misschien kan je daar een keer naar kijken?


    -

    Oh, ik herken dit echt ontzettend! Ik zit in mijn eerste jaar op de universiteit en bij mij is het nu net zo dat ik hebt ondervonden wat er gebeurt als je alles te veel uitstelt en voor je uitschuift. (Hint: proberen twee onderzoekverslagen te schrijven en ongeveer vier weken aan opdrachten te maken in drie/vier dagen werkt niet.) Het is bij mij niet echt zo dat het me komt aanwaaien, maar ik heb gewoon nooit geleerd te plannen en ik vind concentreren erg moeilijk.
    Zoals Patholoog ook zegt helpt een to do-lijstje maken voor mij ook veel beter dan en planning maken (want met een planning kan ik toch niet inschatten hoe lang ik met alles bezig zal zijn).
    Wat ik verder schijnt te helpen als je voor je gevoel weing motivatie hebt of niet goed kunt plannen, is juist je vrije tijd meer inplannen door bijvoorbeeld een baantje erbij te zoeken of zoiets. Dit heb ik zelf ook nog niet geprobeerd, maar het is mij aangeraden. Wanneer je minder tijd over hebt, moet je wel aan het werk/gaan leren op de momenten dat dat moet, omdat je het anders gewoon niet afkrijgt.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Erg herkenbaar! Ik zit nu ook met wat gemak in vwo 4, en ik heb ADHD waardoor dat concentratie- en motivatieprobleem nog groter is. Ik kan wel hard werken, en bij ADHD'ers is ook iets genaamd "hyperfocus", waarmee ik dan in heel korte tijd nog een heel grote sprint kan trekken wat betreft het werk/leren, maar ik denk niet dat ik het daarmee ga redden. Bijvoorbeeld met het vak Latijn moet je gewoon je huiswerk bijhouden, alleen leren voor de toets werkt niet.
    Zelf kan ik niet de beste tips geven aangezien ik dus een beetje met net zo'n probleem zit. Ik ken vooral de algemene tips, die bij mij uiteindelijk niet werken. :')
    Maar ik ga dit topic wel even in de gaten houden, wie weet komt er nog wat handigs voorbij.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ik heb een gelijkaardig probleem. Kort gezegd: altijd goed kunnen studeren, door mijzelf op te stressen, op te jagen, met gezondheidsproblemen. Vorig jaar in twee maand zes migraineaanvallen.. Nu een semester waar er maar één buisvak tussen zit... En ik kan me niet meer concentreren...

    Hierboven zie ik vooral dat ze impliceren dat je onder je niveau zit... Dat zou het kunnen zijn. Denk je zelf dat je in de juiste richting zit? Qua moeilijkheid en qua interesses. Want als het je niet echt interesseert, zal je er inderdaad ook niets voor willen doen.
    Ik heb al een paar goede tips gezien. Maar iedereen heeft een eigen methode, die al dan niet goed werkt, en die moet je dus vinden. Ik kan je geen goede tips geven, sorry.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please