ProngsPotter schreef:
(...)
Oops, schrijffoutje. Ik bedoelde: Is dan ''Ik geef hen (voorwerp)'' ook fout omdat je ''aan'' niet gebruikt? Dus mijn voorbeeldzin ipv ''Ik geef aan hen (voorwerp)''
Tatatatam, Inge to the rescue.
Naast het bezittelijke gebruik (hun huis), is er maar één situatie waarin het "hun" moet zijn. Dat is als het om een meewerkend voorwerp gaat
waar geen voorzetsel voor staat. Het meewerkend voorwerp is een beetje tricky, maar als het goed is heeft iedereen dat op school gehad, en er is een hoop uitleg te vinden op Google. Het komt er in het kort op neer dat er eigenlijk altijd "aan" of "voor" voor het meewerkend voorwerp staat of erbij gedacht kan worden.
A) Bert schrijft een brief aan zijn moeder.
![B) B)](/images/smilies/cool.gif)
Ernie koopt een bos bloemen voor zijn echtgenoot.
C) Ik geef die vriendelijke mensen een caviahoedje.
In zin A is "zijn moeder" het meewerkend voorwerp, in zin B "zijn echtgenoot" en in zin C "die vriendelijke mensen", want er staat telkens "aan" of "voor" voor of je kunt het erbij denken.
Dan, jouw zin.
D) Ik geef hen/hun een caviahoedje. < ?
Eerste stap: staat er een voorzetsel voor hen/hun? Als het antwoord ja is, dus als de zin "Ik geef aan hen/hun een caviahoedje" zou zijn geweest, is de oplossing simpel, want na een voorzetsel komt áltijd "hen", ongeacht wat voor positie die woordgroep verder in de zin heeft.
E) Ik geef aan hen een caviahoedje. < Goed.
Als het antwoord nee is en er geen voorzetsel staat, zoals in D het geval is, moeten we kijken of het zich om een meewerkend voorwerp handelt. Kun je er "aan" of "voor" bij denken? Dat kan, want je geeft iets aan iemand. Dat betekent dat we de magische combinatie van een meewerkend voorwerp zonder voorzetsel hebben, en dus die ene regel voor hun in effect treedt.
F) Ik geef hun een caviahoedje. < Goed
G) Ik geef hen een caviahoedje. < Fout
Ter vergelijking ook even een zin waar je geen "aan" of "voor" bij kunt denken (of tenminste niet als je een kloppende zin wilt). In zin H is "hen" een lijdend voorwerp en kan het dus nooit "hun" zijn.
H) Bert en Ernie zijn vijftig jaar getrouwd. Cookiemonster feliciteert hen. < Goed
En nu hoop ik maar dat al die huns en hens heel blij zijn met al hun caviahoedjes. *O*
Maar serieus, helpt dit? Is het zo duidelijk?
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan