Aanhalingstekens over het algemeen zijn zeer frustrerend, omdat er tienduizend verschillende regels voor bestaan. Op school leren wij andere regels dan hier op Quizlet en eigenlijk kan je het zelf een beetje bepalen, zo lang je het maar consequent doet. Wat jij doet, echter, geloof ik niet dat één van de twee klopt (tenzij je die zin "Nou, eigenlijk heb je gelijk" als twee zinnen ziet en er dus "Nou. Eigenlijk heb je gelijk" van maakt.). Naar mijn weten zou het dit moeten zijn: "Nou," zei ze, "eigenlijk heb je gelijk."
Je komma staat in het midden van een zin (nou, eigenlijk heb je gelijk), dus je start geen nieuwe zin ("Ja, ik moet jullie iets vertellen. Het is een groot geheim." Dan heb je wel een nieuwe zin.), dus dan moet dat ook een komma blijven en kan je niet opeens een nieuwe zin beginnen. ("Nou. Eigenlijk heb je gelijk." Die constructie is nogal vreemd. Als je toch besluit dat als twee zinnen te zien, moet je zin er zo uit zien: "Nou," zei ze. "Eigenlijk heb je gelijk.") Snap je?
Dus, als je één zin heb, dan zet je een komma, als het twee zinnen zijn, zet je een punt (voor je nieuwe aanhaling). Neem nu deze zin als voorbeeld:
Ja, meneer Peeters, dat is correct. --> "Ja, meneer Peeters," zei ze, "dat is correct." MAAR
Ik weet het niet meer. Wat moet ik doen? --> "Ik weet het niet meer," zei ze. "Wat moet ik doen?"
Snap je het? Als je een punt zet voor je tweede aanhaling, dan begin je de zin in die aanhaling nooit met een kleine letter. Dat kan enkel bij een komma.
[ bericht aangepast op 21 maart 2016 - 16:12 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried