Necessity schreef:
(...)
Om die reden ben ik de ingezonden verhalen ook nog niet aan het lezen. Ik raak dan sowieso gedemotiveerd.
Er gebeurt weinig in het verhaal bij mij. Er zijn wel een paar scenes die ik graag wilde schrijven, maar alles ertussen krijg ik echt niet op papier en wat ik wel typ, vind zelfs ik slecht. Ik probeer me er constant toe te zetten om iets te schrijven, maar het lukt gewoon niet.
Dat ken ik dus wel, al weet ik dat gevoel nog best goed aan de kant te schuiven. Maar ik begrijp het dus helemaal.
Dat maakt het al lastiger ja... Echt direct tips heb ik ook niet... maar ik kan je opzicht wel 'mijn manier' vertellen...
Zelf werk ik zonder planning (natuurlijk, ik heb een rode draad waar ik uiteindelijk naartoe wil werken met m'n verhaal) maar al de rest van gebeurtenissen en scenes verzin ik ter plekke tijdens het schrijven en bij mij schrijft het verhaal daardoor meer zichzelf. Ik werk dus ook gewoon chronologisch. Het voorkomt dat ik dus vastloop tussen scenes, want ik haat dat geploeter en gezweet en getob op stukken ertussen, ook vooral om de reden die jij geeft, ik vind het dan ook vaak gewoon slecht.
Maar goed, dit is natuurlijk mijn manier, wat voor mij het beste werkt...
Soms heb ik al wel scenes in m'n hoofd, en die schrijf ik dan (vooral beknopt) uit en dan zie ik wel schrijvende weg waar en wanneer ik het kan gebruiken, en anders beland het in de vuilbak, want soms past het achteraf gezien toch niet zoals ik aanvankelijk gedacht/gehoopt had. Maar goed, ik heb toch altijd een overload aan ideeën, dus als het ene niet werkt, werkt iets anders er wel voor in de plaats binnen het verhaal :'D
En tja, ik vind het zelf dan ook niet zo erg om stukken tekst of zelfs hele scenes te verwijderen als ik niet tevreden erover ben. Ander en beter, uiteindelijk.
En betreft het stukje dat er nog weinig gebeurd... het is het begin van een verhaal, en zelf vind ik dat een begin niet altijd spectaculair en vol actie moet zitten. Het moet uiteraard wel nieuwsgierig maken, maar dat kan op zoveel verschillende manieren... Mijn begin is ook vooral een schets van de huidige situatie waarin Eyrdis zich bevindt en om de lezer vooral kennis te laten maken met m'n wereld en zijn gewoonten (binnen dit verhaal dan toch vooral de gewoonten van Thurat en zijn draken) en wie Eyrdis is en waar ze zo'n beetje staat in het leven. Wat haar relatie is met betrekking tot haar broer en vader, wat haar positie is als drakenrijdster en dochter van een Drakenheer en over het conflict tussen Thurat en Forsythe.... dus feitelijk vooral info dump, wat ik op een hopelijk ietwat boeiende manier krijg gebracht zodat het niet te saai wordt en het de lezer dus wel nieuwsgierig maakt :'D
If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.