• Beste users,

    Tegenwoordig kwamen we vaker creaties van users tegen waar er (in)direct reclame werd gemaakt voor een andere creatie. Wij lieten dit in het verleden vaak toe, maar in theorie mocht dit eigenlijk niet. Na overleg zijn we dus tot de conclusie gekomen dat er een duidelijkere regel moest komen. Daarom willen wij meedelen dat er een nieuwe regel in verband met reclame is gekomen.

    De regel luidt als volgt:
    "Het is toegestaan om in je eigen creaties reclame te maken voor andere creaties die jij hebt gemaakt. Dit mag alleen als de creatie waarin je reclame maakt niet specifiek is gemaakt om je andere creaties te promoten. Zo mag je bijvoorbeeld wel in je actieve story een hoofdstuk posten dat je met een nieuwe creatie bezig bent. Wat niet mag is een creatie aanmaken met als enige doeleinde om een andere creatie van jezelf te promoten. Bijvoorbeeld: Een quiz aanmaken waarin je enkel anderen oproept om jouw story te lezen."

    De huisregels kun je op elke pagina bovenaan vinden, onder het kopje "Overige", onderaan de website bij "Huisregels" of hier.
    Als er nog enige vragen over deze regel zijn, kunnen deze altijd aan ons gesteld worden.

    Met vriendelijke groeten,
    De moderators


    16 - 09 - '17

    Thominho schreef:
    (...)

    Daar wordt wel wat over gezegd. In de regel staat dat het over creaties van jezelf gaat. Dus dat sluit creaties van anderen uit. Je mag dus geen reclame maken voor anderen.
    Het is sowieso verboden om reclame te maken, zowel voor jezelf als voor een ander, behalve op de aangeduide plaatsen.

    Really? Dus de Stories gesorteerd per genre van Katl1 en de lijstjes van het Leeshoekje moeten ook op de schop? En de aanbevolen stories en quizzen in de Q-Magazine? En mijn lijstje van mijn meest favoriete verhalen van 2014/2015? Ik raak nu een beetje in de war wat nu wel en niet reclame is/toegestaan is...

    [ bericht aangepast op 30 dec 2015 - 22:56 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Thominho schreef:
    (...)

    Daar wordt wel wat over gezegd. In de regel staat dat het over creaties van jezelf gaat. Dus dat sluit creaties van anderen uit. Je mag dus geen reclame maken voor anderen.
    Het is sowieso verboden om reclame te maken, zowel voor jezelf als voor een ander, behalve op de aangeduide plaatsen.


    Uit dat specifiek specifiek ingegaan wordt op één aspect en dat toegestaan is, volgt niet direct dat het andere specifieke verboden is gezien er niets over het algemene gezegd wordt. Theoretisch gezien staat er dus niets over in. Toch bedankt voor de verduidelijking.
          Mag ik trouwens wel even vragen waarom niet? Waarom zou je de creaties van anderen niet mogen promoten in je verhaal? Ik vind persoonlijk toch dat dit onder dezelfde noemer valt als je eigen verhaal promoten: Wat maakt het verschillend?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Maar mag je dan wel 'vind je mijn story leuk' quizzen maken?

    Scandal schreef:
    (...)
    Daar durf ik me niet met zekerheid over uit te spreken. Secondje en dan vraag ik het even na. =)


    Even een klein bumpje, haha. (:
    Iemand heeft weer een paar story's gedropt in het Leeshoekje, maar ik bespaar mezelf liever tijd als straks besloten wordt dat die lijstjes niet mogen bestaan.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Amphibian schreef:
    (...)

    Even een klein bumpje, haha. (:
    Iemand heeft weer een paar story's gedropt in het Leeshoekje, maar ik bespaar mezelf liever tijd als straks besloten wordt dat die lijstjes niet mogen bestaan.

    Het is besproken, maar voorlopig houden we het erop dat het niet de bedoeling Q-creaties op te lijsten, zowel van jezelf als van een ander. Dit omdat je die lijstjes op zich ook in de verschillende subfora om te promoten terug zou kunnen vinden, zoals een schrijvers-ID een concreet voorbeeld is, maar je mag ook zeker een soortgelijk topic aanmaken voor jouw quizzen. De enige uitzondering is momenteel SOTY.

    Op je andere vraag kom ik (of een andere mod) later op terug. Het antwoord daarop is veel uitgebreider en ik heb het superdruk de laatste tijd en ik wil graag een kwalitatief goed antwoord voor je schrijven. Want als je bepaalde woorden niet of teveel of verkeerd gebruikt, komt er misschien verwarring. Want dit is gewoon een moeilijke regel, maar het komt er voornamelijk op neer dat deze regel er speciaal voor de mods is gekomen zodat het voor ons klaar en duidelijk is dat je wel eens een hoofdstukje mag weiden in je actieve story over een nieuwe story die je schrijft. De laatste tijd bleek dat we daar een agreement over hadden dat we dat niet bestraffen, maar nog niet iedereen was van die agreement op de hoogte omdat een andere regel exact zegt waar je reclame mag maken (alles wat er niet in staat, daar mag je automatisch geen reclame maken). Dus nu is wel iedereen van de mods op de hoogte dat zoiets wél mag. =)
    Op zich verandert er niet veel voor users zelf. Alleen een nieuwe regel in de huisregels en blijkbaar wat verwarring over bepaalde reclameregels.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Maar mogen topics zoals Het Leeshoekje of One month of HP-stories dan ook niet meer? Want daar in worden ook andere creaties in genoemd.


    Physics is awesome

    Scandal schreef:
    (...)
    Het is besproken, maar voorlopig houden we het erop dat het niet de bedoeling Q-creaties op te lijsten, zowel van jezelf als van een ander. Dit omdat je die lijstjes op zich ook in de verschillende subfora om te promoten terug zou kunnen vinden, zoals een schrijvers-ID een concreet voorbeeld is, maar je mag ook zeker een soortgelijk topic aanmaken voor jouw quizzen. De enige uitzondering is momenteel SOTY.

    Op je andere vraag kom ik (of een andere mod) later op terug. Het antwoord daarop is veel uitgebreider en ik heb het superdruk de laatste tijd en ik wil graag een kwalitatief goed antwoord voor je schrijven. Want als je bepaalde woorden niet of teveel of verkeerd gebruikt, komt er misschien verwarring. Want dit is gewoon een moeilijke regel, maar het komt er voornamelijk op neer dat deze regel er speciaal voor de mods is gekomen zodat het voor ons klaar en duidelijk is dat je wel eens een hoofdstukje mag weiden in je actieve story over een nieuwe story die je schrijft. De laatste tijd bleek dat we daar een agreement over hadden dat we dat niet bestraffen, maar nog niet iedereen was van die agreement op de hoogte omdat een andere regel exact zegt waar je reclame mag maken (alles wat er niet in staat, daar mag je automatisch geen reclame maken). Dus nu is wel iedereen van de mods op de hoogte dat zoiets wél mag. =)
    Op zich verandert er niet veel voor users zelf. Alleen een nieuwe regel in de huisregels en blijkbaar wat verwarring over bepaalde reclameregels.


    Voor je eigen creaties kan ik het inderdaad begrijpen, (:

    Wat bedoel je met mijn andere vraag? Of je andermans verhalen nog wel mag vermelden? Ik en nu zelf een beetje in de war, haha.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Probie schreef:
    (...)

    Uit dat specifiek specifiek ingegaan wordt op één aspect en dat toegestaan is, volgt niet direct dat het andere specifieke verboden is gezien er niets over het algemene gezegd wordt. Theoretisch gezien staat er dus niets over in. Toch bedankt voor de verduidelijking.
          Mag ik trouwens wel even vragen waarom niet? Waarom zou je de creaties van anderen niet mogen promoten in je verhaal? Ik vind persoonlijk toch dat dit onder dezelfde noemer valt als je eigen verhaal promoten: Wat maakt het verschillend?

    Onder reclame maken, verstaan de regels zowel voor jezelf als voor anderen. Anders hadden we dat specifiek benoemd.
    In het verleden zijn er vaak users geweest die het op een akkoordje hebben gegooid dat als jij voor mij reclame maakt, maak ik voor jou reclame. Maar ook reclame maken voor een ander valt dus onder deze regel.

    In deze nieuwe regel hebben we het wel speciaal benoemd dat het enkel over jouw eigen creaties gaat. Aan de hand van wat er in dit topic gezegd wordt, kunnen we de regel misschien later nog aanpassen, uitbreiden of verbeteren. Voorlopig houden we het er in ieder geval op dat je in jouw eigen creaties niet terloops mag vermelden dat een schrijver die je adoreert een nieuwe story gaat beginnen. Nu gaat het echt nog erom dat je dat enkel voor jezelf mag doen. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Amphibian schreef:
    (...)

    Voor je eigen creaties kan ik het inderdaad begrijpen, (:

    Wat bedoel je met mijn andere vraag? Of je andermans verhalen nog wel mag vermelden? Ik en nu zelf een beetje in de war, haha.

    Je had nog een post gemaakt over bepaalde creaties specifiek. Daar wil ik ook nog graag op antwoorden, maar daar wil ik graag mijn tijd voor nemen. =)

    Castianna schreef:
    Maar mogen topics zoals Het Leeshoekje of One month of HP-stories dan ook niet meer? Want daar in worden ook andere creaties in genoemd.

    Heb je het dan over soortgelijke creaties zoals Amphibian opgeroepen heeft op de eerste post van deze pagina?
    Zoja, dan wil ik daar later wat uitgebreider op antwoorden. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Heb je het dan over soortgelijke creaties zoals Amphibian opgeroepen heeft op de eerste post van deze pagina?
    Zoja, dan wil ik daar later wat uitgebreider op antwoorden. =)

    Ah, oké! Ik dacht dat je eerste antwoord daar het antwoord op was, haha. (:
    Dat zijn inderdaad dezelfde creaties als die Castianna opnoemt. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Gaterne schreef:
    Maar mag je dan wel 'vind je mijn story leuk' quizzen maken?

    Dit hangt af van de specifieke situatie. Stel je deze vraag vanwege een quiz van jezelf? Dan mag je hem steeds hier posten en dan kan ik of een andere mod het voor je zeggen. =)

    Ik zal wat mogelijke uitkomsten kort uitleggen:
    De vraagstelling van jouw quiz kan 2 kanten uit:
    1. De vraagstelling zou eigenlijk een pollvraag moeten zijn. Dat hangt er vanaf hoe jij jouw vragen opstelt. Een quiz moet namelijk minstens 3 vragen hebben die betrekking hebben tot minstens 2 verschillende uitkomsten. Als jouw vragen geen betrekking hebben op de uitkomsten of bijvoorbeeld maar 1 vraag en de intentie is meer om te vragen of jij het leuk vind of niet, dan ben je eigenlijk in een verkeerde creatie bezig. Dan had je beter een poll gemaakt en de samenvatting, inleiding,... als uitleg bij gezet en de opties 'leuk', 'niet leuk', 'iets anders, namelijk". We kunnen in zo'n gevallen ook aanraden dat je in de plaats beter een topic had gemaakt waarin je jouw verhaal promoot of vraagt wat anderen van het idee vinden.

    2. Maar er zijn ook genoeg quizzen die minstens 3 goede vragen hebben met betrekking op minstens 2 geldige uitkomsten. In dit geval tasten de vragen relevante zaken voor de story af: wat je van het genre vind, wat je van het idee vind, of een verhaal een happy-ending moet hebben, of dat je hoofdpersonage mannelijk of vrouwelijk moet zijn, of dat je liever in ik-vorm/3e persoon leest,... Zo tast jij af of deze persoon misschien jouw verhaal leuk zou vinden. Dan heb jij bijvoorbeeld de uitkomsten 'het verhaal zou bij jou passen' (en eventueel een link naar de story) en 'het verhaal zou niet bij je passen'.

    Voor dat soort quizzen maakt jouw aantal vragen en de 'kwaliteit' van de vragen eigenlijk uit of het mag of eigenlijk een pollvraag was (of eventueel in een topic).


    Het feit dat een quiz over jouw (of iemand anders) zijn/haar story gaat, is normaal geen probleem indien je echt moeite hebt gestoken in je quiz en de vragen (dus dan zit je in de 2e dimensie). Als de quiz goed gemaakt is, dan gaat het ook niet puur om reclame maken, maar om te zien of de story bij je past of niet. Dan is dat de hoofdfunctie van de quiz en als neveneffect heb je toevallig reclame gemaakt. Is jouw quiz puur gemaakt om reclame te maken, dan staan we dit niet toe. Dan mist er volgens ons de hoofdfunctie van de quiz: namelijk antwoorden op de vraagstelling van de titel en is de hoofdfunctie puur reclame maken;


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Amphibian schreef:
    (...)
    Ah, oké! Ik dacht dat je eerste antwoord daar het antwoord op was, haha. (:
    Dat zijn inderdaad dezelfde creaties als die Castianna opnoemt. (:

    Bij jouw andere 'vraag' gaat het ook om andere soort creaties zoals ik al bijvoorbeeld bepaalde stories zag. Eigenlijk is het ergens wel een vergelijkbaar antwoord met wat ik net op Gaterne geantwoord heb.

    Je mag namelijk alleen op de aangegeven plaatsen reclame maken. Doe je dit in een creatie (puur reclame maken, terloops vermelden van een andere eigen creatie meg wel; daar gaat de nieuwe regel over) dan overtreed je niet enkel de reclame-regel, maar ook de regel over verkeerd creatiegebruik: je mag namelijk enkel maar de creatie gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Het is niet de bedoeling om bijvoorbeeld een verhaal in een quiz te posten, daarvoor maak je een story. Een ander voorbeeld: je maakt geen quiz aan waarin andere users reclame mogen droppen voor hun stories want dit doe je namelijk in een reclameblog of in een stories-gezocht-topic. Zulke dingen zijn niet de bedoeling van een quiz. Bij stories kan je natuurlijk al veel ruimer gaan aangezien je niet alleen maar verhalen hebt, maar ook bundels, tutorials en dingen zoals de Q-Zine. Als er geen betere plaats is voor jouw idee dan een story, dan hoort het thuis in een story. Maar puur reclame maken, hoort dan weer niet thuis in een story (of andere creaties). Dan gebruik je de creatie verkeerd. Heb je een story die op geen andere plaats beter staat dan in een story, dan mag het in een story. Heeft jouw story als neveneffect dat het toevallig reclame maakt, dan is het geen probleem.

    Soms is de lijn wel best vaag met bijvoorbeeld topics en stories. Maar dan zullen we er ook niet zo streng op toekijken als overduidelijk verkeerd geplaatste creaties. Heb je ooit vragen over zoiets of wil je expliciet toestemming hiervoor, dan mag je natuurlijk altijd naar moderators toekomen. Dan ben je altijd zeker.

    Omdat lijstjes nog nieuw zijn, zijn we over bepaalde dingen ook nog niet goed uit, eerlijk gezegd. Dat is momenteel nog een beetje trial and error omdat er op zich ook amper foute lijstjes komen. Zolang je goed onderbouwt waarvoor het lijstje dient (niet promotie, reclame maken) en dat ook zeer goed in het lijstje laat terugkomen én er geen betere plaats is voor zo'n lijstje zoals topic is een subforum over promoten, dan zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. Maar 1 tip: bij twijfel, vraag het een moderator. Doorgaans komt die vraag dan bij heel de groep terecht tenzij voor de mod in kwestie overduidelijk wel/niet. Op zich is het zeer interessant als je nu twijfel hebt bij een lijstje of een lijstje dat je in de toekomst wil maken, om dan tot bij ons te komen. De lijstjes zijn op dat vlak nog steeds te nieuw en dan geef je ons de kans om iets te bespreken. Zo weten moderators op den duur hoe en wat met lijstjes en kunnen we eventuele uitzonderingen op bepaalde regels maken of zelfs nieuwe regels. =)

    Eigenlijk heb ik nu wel best kort de uitleg gedaan en nog extra uitleg, haha. Dus ik hoop dat ik de dingen goed verwoord heb en hoop oprecht dat ik genuanceerd genoeg was en dus geen zaken ben vergeten. Ik had misschien de intentie om het dan op te lijsten voor de concrete creaties, maar dat is echt niet voor dit moment. =S

    Edit: ik zie dat dit een superlange post is. Man, ik kan ook niets kort uitleggen. :')


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Bij jouw andere 'vraag' gaat het ook om andere soort creaties zoals ik al bijvoorbeeld bepaalde stories zag. Eigenlijk is het ergens wel een vergelijkbaar antwoord met wat ik net op Gaterne geantwoord heb.

    Je mag namelijk alleen op de aangegeven plaatsen reclame maken. Doe je dit in een creatie (puur reclame maken, terloops vermelden van een andere eigen creatie meg wel; daar gaat de nieuwe regel over) dan overtreed je niet enkel de reclame-regel, maar ook de regel over verkeerd creatiegebruik: je mag namelijk enkel maar de creatie gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Het is niet de bedoeling om bijvoorbeeld een verhaal in een quiz te posten, daarvoor maak je een story. Een ander voorbeeld: je maakt geen quiz aan waarin andere users reclame mogen droppen voor hun stories want dit doe je namelijk in een reclameblog of in een stories-gezocht-topic. Zulke dingen zijn niet de bedoeling van een quiz. Bij stories kan je natuurlijk al veel ruimer gaan aangezien je niet alleen maar verhalen hebt, maar ook bundels, tutorials en dingen zoals de Q-Zine. Als er geen betere plaats is voor jouw idee dan een story, dan hoort het thuis in een story. Maar puur reclame maken, hoort dan weer niet thuis in een story (of andere creaties). Dan gebruik je de creatie verkeerd. Heb je een story die op geen andere plaats beter staat dan in een story, dan mag het in een story. Heeft jouw story als neveneffect dat het toevallig reclame maakt, dan is het geen probleem.

    Soms is de lijn wel best vaag met bijvoorbeeld topics en stories. Maar dan zullen we er ook niet zo streng op toekijken als overduidelijk verkeerd geplaatste creaties. Heb je ooit vragen over zoiets of wil je expliciet toestemming hiervoor, dan mag je natuurlijk altijd naar moderators toekomen. Dan ben je altijd zeker.

    Omdat lijstjes nog nieuw zijn, zijn we over bepaalde dingen ook nog niet goed uit, eerlijk gezegd. Dat is momenteel nog een beetje trial and error omdat er op zich ook amper foute lijstjes komen. Zolang je goed onderbouwt waarvoor het lijstje dient (niet promotie, reclame maken) en dat ook zeer goed in het lijstje laat terugkomen én er geen betere plaats is voor zo'n lijstje zoals topic is een subforum over promoten, dan zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. Maar 1 tip: bij twijfel, vraag het een moderator. Doorgaans komt die vraag dan bij heel de groep terecht tenzij voor de mod in kwestie overduidelijk wel/niet. Op zich is het zeer interessant als je nu twijfel hebt bij een lijstje of een lijstje dat je in de toekomst wil maken, om dan tot bij ons te komen. De lijstjes zijn op dat vlak nog steeds te nieuw en dan geef je ons de kans om iets te bespreken. Zo weten moderators op den duur hoe en wat met lijstjes en kunnen we eventuele uitzonderingen op bepaalde regels maken of zelfs nieuwe regels. =)

    Eigenlijk heb ik nu wel best kort de uitleg gedaan en nog extra uitleg, haha. Dus ik hoop dat ik de dingen goed verwoord heb en hoop oprecht dat ik genuanceerd genoeg was en dus geen zaken ben vergeten. Ik had misschien de intentie om het dan op te lijsten voor de concrete creaties, maar dat is echt niet voor dit moment. =S

    Edit: ik zie dat dit een superlange post is. Man, ik kan ook niets kort uitleggen. :')


    Bedankt voor de lange uitleg! De grens tussen reclame en niet-reclame blijft vaag. Dat is in principe niet erg, maar wel een beetje lastig. De creaties waarover ik twijfel heb ik in ieder geval hier genoemd, dus mocht het toch eens tegen de regels woorden dan hoor ik dat wel. (:


    Every villain is a hero in his own mind.