• Dag iedereen!

    Gisteren was ik even doelloos aan het surfen, toen ik opeens op een rij afbeeldingen van mensen stuitte — gewoon mensen, de collage heette dan ook iets in de trant van "people are beautiful, not because of their looks or their character, but because they are people". Er stonden een aantal heel aangrijpende foto's bij, maar bij twee van deze foto's kreeg ik opeens inspiratie voor een verhaal: Een foto van een achttienjarige IDF (Israeli Defense Forces) soldate en een foto van een tien- à twaalfjarig Palestijns meisje die gewapend liep tussen gewapende volwassenen.
          Nou had ik dus ineens een idee voor een verhaal daarover, maar ik wil het van de eerste keer goed doen, dus ben ik op het moment bezig met een hele lijst aan vragen op te stellen waar ik eerst antwoord op zou moeten hebben voor ik aan dat verhaal kan beginnen. Het zijn vragen in deze trant (ik vraag niet om antwoorden, maar gewoon ter illustratie van met wat soort vragen ik zit - ik ben ook nog absoluut niet klaar, trouwens):

    Hoe oud moet je zijn om in het Israëlische leger te raken?
    Hoe kan je er als een vrouw in raken?
    Is het überhaupt mogelijk er als een vrouw in te raken?
    Wat houdt de training in?
    Wat doet de gemiddelde soldaat op een normale dag?
    Trekken deze soms alleen op verkenning?
    Wat gebeurt er met deserteurs?
    Wat gebeurt er als bevelen niet opgevolgd worden?
    Uit welke overtuiging vechten de soldaten in het IDF (de individuen, niet de organisatie)?
    Wat is de kans dat een soldaat uit het IDF het leven spaart van een Palestijn?

    Hoe komt zo'n Palestijns meisje aan een wapen?
    Hoe is het mogelijk dat ze daar zo rondloopt tussen “echte” soldaten?


    Nu zat ik wel met het probleem dat ik niet zomaar even kan antwoorden op al die vragen, want anders waren het geen vragen geweest, maar ik ook geen flauw idee heb hoe ik aan deze informatie moet komen. Ik weet niet hoe ik dit moet zoeken op het internet, of het er überhaupt wel op staat en hoe ik er anders aan kan raken, want dit is een verhaal dat ik écht wil schrijven. Mijn vraag dus aan jullie: Hebben jullie enig idee hoe ik aan deze informatie kan raken?

    Alvast bedankt!

    [ bericht aangepast op 20 dec 2015 - 15:54 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik kan je wel vertellen dat meisjes in Israël net zo goed dienstplicht hebben als de mannen. Dus dat het niet gek is dat er vrouwen in het leger zitten daar.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik zou gewoon beginnen op Google en je daarna zorgen maken over hoe je antwoorden op eventuele resterende vragen vindt. ^^
    Het IDF schijnt een eigen website te hebben en de Wikipediapagina (of de Engelse, want die is ontzettend uitgebreid) zal vast ook nuttig zijn als je gewoon zoveel mogelijk informatie probeert te verzamelen. Sowieso zou ik je aanraden om ook echt in het conflict tussen de Israëli's en Palestijnen te duiken als je iets hierover wilt schrijven, want dat is een zeer complex iets. Let er daarbij wel op dat je gevarieerde berichten leest, niet alleen dingen die pro-Palestina of pro-Israël zijn. Nieuwsberichten zijn goed, maar ook blogs of opiniestukken, en je zult vast ook wel wat nuttige documentaires kunnen vinden op YouTube of Documentary Heaven. "The Ultra Zionists" van Louis Theroux is bijvoorbeeld erg interessant.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ik zou gewoon beginnen op Google en je daarna zorgen maken over hoe je antwoorden op eventuele resterende vragen vindt. ^^
    Het IDF schijnt een eigen website te hebben en de Wikipediapagina (of de Engelse, want die is ontzettend uitgebreid) zal vast ook nuttig zijn als je gewoon zoveel mogelijk informatie probeert te verzamelen. Sowieso zou ik je aanraden om ook echt in het conflict tussen de Israëli's en Palestijnen te duiken als je iets hierover wilt schrijven, want dat is een zeer complex iets. Let er daarbij wel op dat je gevarieerde berichten leest, niet alleen dingen die pro-Palestina of pro-Israël zijn. Nieuwsberichten zijn goed, maar ook blogs of opiniestukken, en je zult vast ook wel wat nuttige documentaires kunnen vinden op YouTube of Documentary Heaven. "The Ultra Zionists" van Louis Theroux is bijvoorbeeld erg interessant.


    Oh, wow, heel erg bedankt! Ik was net de Engelse pagina aan het lezen en hij is inderdaad heel erg uitgebreid, haha. Echt heel erg bedankt voor alle hulp, want die sites helpen echt. Merci beaucoup. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried