cherish schreef:
Ik dacht altijd dat de bemiddelaars er waren om te 'bemiddelen', dus om conflicten tussen users op te lossen. Ik heb de groep van bemiddelaars nooit als een vertrouwenspersoon beschouwd. Dat laat niet weg dat ik sommige bemiddelaars wél als een soort van vertrouwenspersoon zie. Het gaat hier dan eerder om de individuen die altijd zelf in topics aangeven dat je ze gerust een bericht kan sturen. Idem voor alle andere leden van Quizlet.
Een aparte functie van vertrouwenspersoon lijkt me daarom ook overbodig en misschien wel gevaarlijk. Niet alleen voor de persoon die advies vraagt, maar ook degene die het geeft. Wat als er toch iets gebeurd? Wil jij die verantwoordelijkheid hebben? Wat als iemand je advies verkeerd interpreteert? Advies geven is altijd vrijblijvend, maar dat betekend niet dat het niet serieus wordt genomen door degene die het krijgt. Daarnaast kan degene die advies vraagt zich misschien gekwetst voelen als de vertrouwenspersoon zijn probleem niet begrijpt of een heel andere visie heeft.
Ik zou het dus eerder laten zoals het nu is. Daarnaast zijn er, als je de topics waarin mensen problemen hebben, doorloopt genoeg mensen die aangeven dat ze altijd een luisterend oor zullen zijn voor zij die het nodig hebben. De risico's van hierboven bestaan dan nog steeds, maar vaak reageren er mensen op dat soort topics die de situatie van de user goed begrijpen (of toch denken dat te begrijpen).
Eigenlijk kan dat advies ook worden opgevolgd als het in een topic staat. Toch kunnen anderen daar wel iets over zeggen, maar toch blijft dat gevaar altijd bestaan zodra het om advies gaat.
Ik denk gewoon dat het voor sommigen een drempel is om er een topic voor aan te maken als er wat is. Ikzelf ken behoorlijk wat mensen op Quizlet en als ik werkelijk met iets zat, zou ik dat niet op het forum neerzetten. "Dan spreek je toch gewoon iemand aan?" zullen velen denken, maar ik weet gewoon dat mensen die ergens mee zitten bang zijn dat ze anderen hun problemen opdringen, dat ze met het idee lopen dat anderen daar toch niet op zitten te wachten, en ik denk dat "vaste mensen", die specifiek aangeven dat ze het
niet erg vinden, daarvoor best een uitkomst zouden kunnen bieden.
[ bericht aangepast op 30 sep 2015 - 9:40 ]
Every villain is a hero in his own mind.