Homura schreef:
Ik weet niet wat ik de meest ergerlijke vindt, maar een belangrijke vind ik ook nog onjuist spatiegebruik.
...En hoofdletters. Hoofdletters zijn belangrijk.
Tegenwoordig ben ik daar schuldig aan, via gsm tenminste. Mijn nieuwe gsm kent alle woorden nog niet die ook aan elkaar moeten en dan is het sneller om 2 aparte woorden te typen dan eerst altijd dat woord toe te voegen. Want later komt dat woord toch altijd pas voor de laatste letter en dan ben ik sneller met 2 aparte woorden te typen dan bijna dat hele woord te typen.
Ikzelf heb een hekel aan hun-hen en aan jou-jouw. En ik vind het ook enorm hatelijk dat sowieso niet juist geschreven kan worden. 'Zowiezo' kan ik nog begrijpen, maar 'zo en zo' ed...? De 'es' kom ik eigenlijk amper tegen, ik kom voornamelijk 'is' tegen ipv eens. Dan schud ik in gedachten toch ook mijn hoofd.
Maar ik maak mezelf ook schuldig aan 'die' of 'dat'. Ik heb ooit de regel daar rond geleerd en ik ben die ondertussen helemaal kwijt. Vroeger deed ik ook 'heet' en 'noem' verkeerd en in eerste instantie vond ik het niet erg omdat het bij ons in het dialect heel hard aanvaard is. Maar in de tussentijd vond ik het een belangrijke taalfout en iedere keer ik die maakte sindsdien, verbeterde ik mezelf meteen en dan keken mensen me gek aan omdat ze iets hadden van 'Ik weet wat je bedoelde, je moet dat niet opnieuw zeggen'.
Ondanks ik me er aan kan ergeren, zeg ik er wel nooit iets van. Klinkt ook zo betweterig. Daarbij maak ik zelf nog genoeg andere foutjes en ik zal me eerst bezig houden met zelf perfect Nederlands te spreken en schrijven en misschien dan zal ik ooit wel eens mensen verbeteren of er iets van zeggen.
[ bericht aangepast op 29 sep 2015 - 15:12 ]
I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury