• Ik heb nooit veel vrienden gehad, ook niet gewild trouwens. Ik had liever een paar goede vrienden waarvan ik zeker wist dat we het leuk met elkaar hadden en van wie ik zeker wist dat ze me niet zouden laten vallen dan dat ik massa's vrienden had die er toch niet zouden zijn wanneer je ze nodig had. Nu ben ik door de jaren en omstandigheden eigenlijk al deze vrienden verloren of heb ze achter me moeten laten.

    En nu ben ik 19. En ontzettend vriendloos.

    Ik heb een ontzettend lieve vriend, dat wel, maar ik heb geen vrienden. En ik zou ook niet meer weten hoe ik dit aan zou moeten gaan. Natuurlijk kan ik wel bij een vereniging of iets dergelijks gaan maar de meeste verenigingen hier zijn speciaal voor studenten. Waar ik helaas niet onder val want ik zit op het mbo. Ook ben ik nogal moeilijk als het gaat om contacten met mensen aangaan. Ik heb hier mijn hele leven altijd negativiteit in ervaren en nu deins ik terug voor alles dat verder dan een oppervlakkig praatje gaat uit angst om teleurgesteld te worden of uiteindelijk met steken in mijn rug te eindigen. Ik durf dus eigenlijk helemaal niks op dit gebied. Maar wil wel. Alleen weet ik dus echt niet hoe. Ik stap namelijk niet op iemand af en zeg hé, let's be friends.
    Iemand tips?


    In my life I had so many setbacks, but oh darling, recovery is so much better.

    We hebben dan namelijk hetzelfde probleem. Ik heb het ook moeilijk om contacten te leggen.
    Maar daarvoor ben ik nu bij iemand die er mij mee helpt.
    Misschien moet je eens proberen naar een praatgroep te gaan? Of van die passgroepen als je in Belgie woont.
    Die zijn ook nuttig. En hier zitte vast nog mensen die je willen helpen of je vrienden willen zijn zoals ik.
    De moed zeker niet laten zaken. Het komt goed :)


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Het is ook moeilijk om zomaar op iemand af te stappen. Heb je misschien al eens overwogen om iets als een cursus te gaan doen in iets wat jij leuk vind? Denk aan fotografie, taal, dansen. Daar ontmoet je vaak mensen met dezelfde interesses. Ook zou je kunnen overwegen om op een teamsport te gaan. En natuurlijk zijn er ook een heleboel hele toffe mensen op Q die vast en zeker niet allemaal heel ver weg wonen.
    De opties zijn er, en soms heeft het eventjes wat tijd nodig. Vind je iemand echt tof, probeer dan toch eens de stap te zetten en een praatje aan te knopen. Meestal kom je al op leuke gesprekken door iets simpels als: 'Goh wat heb jij een gave schoenen aan! Waar heb je die vandaan?'
    Succes, en niet de moed opgeven. (:


    The truth is out there.

    Ik herken het wel heel erg. De enige vriendschappen die ik gevormd heb de laatste jaren, zijn eigenlijk gekomen door Quizlet en dan vooral omdat we vaak in dezelfde RPG's zaten en daardoor vaak zijn gaan praten. Maar ik ben nog steeds bang om echt hechte vriendschappen aan te gaan en ik durf eigenlijk amper iemand echt aan te spreken hier. Laat staan in het echt. Ik wil ook niemand lastig vallen met mijzelf.

    Ik zit toevallig wel in een groepje op FB-chat van Quizlet waar het wel gezellig is, als je wilt kan ik je toevoegen. ;3


    Your make-up is terrible

    Ik snap je volkomen. Zelf heb ik nooit echt veel vrienden gehad. En de groep van mensen die ik echt vertrouw(de) was/is nog kleiner. Ik had het geluk dat wanneer ik ging studeren ik genoeg zelfvertrouwen had om mensen aan te spreken. Of toch om een gesprek met iemand te voeren wanneer zij mij meestal als eerste aanspreken.

    Misschien kan je samen met je vriend ergens naartoe gaan en kan hij andere vrienden meenemen? Zo leer je mensen kennen, maar ben je toch niet alleen. Als je dat niet wilt kan je ook altijd in een vereniging gaan. Deze hoeven niet heel interactief zijn. Een boekenclub bijvoorbeeld, ik weet niet of zij elke week samen komen zoiets lijkt me wel een leuk begin. Als je van lezen houdt toch. (:


    The soul needs autumn.

    Ga vrijwilligerswerk doen. Ik doe speelplein (een soort kinderdagopvang in de zomer) en heb daar vanzelf mijn sociale skills moeten bijschaven.


    Mhm?

    Ik herken me daar wel in, vrienden zijn vrij zeldzaam, en dat mensen je soms laten vallen, terwijl je dat zelf niet wilt, is ook iets wat ik herken. Ik heb me daar al vaker aan gebrand, en het is wel iets dat pijn doet. Het is wel erg dat het bij jou naar nul is gegaan. Ik ben één periode in mijn leven helemaal alleen geweest, afgezien van mijn ouders dan, en daar wil ik dus niet meer naar terug. Of ja, het begin van mijn eerste jaar op kot, toen was ik ook eenzaam, maar toen had ik wel vrienden over nog, ik zag ze alleen niet. Ik snap het gevoel best wel. Ook die angst om weer teleurgesteld te worden. Nu niet van een mes in de rug krijgen of verder te gaan dan een oppervlakkig praatje, daar ben ik te zelfzeker in, dan word ik boos en krijgen ze hun mes terug geslingerd en zou ik ze gewoon buitenschoppen, zonder enige beschadiging aan mijn eigenbeeld, maar ik er zo weinig toe doe voor hen, dat ze me vergeten, of kunnen wegsmijten. Dat doet wel pijn. En ik snap je angst, om getroffen te worden, zo van die dingen waarvan je denkt dat je maar gelooft dat je waard bent, omdat je het al te veel hebt meegemaakt, en gekwetst van bent in plaats van boos. Dat is echt pijnlijk! Ik snap dat je er bang voor bent, en een soort van behoedzaamheid en weerstand hebt. Maar kijk, niet alle mensen zijn zo.Er zijn ook mensen die wel de potentie hebben om om je te geven, en die nooit een mes in je rug zouden steken. En dat mag je nooit vergeten. Die mensen heb je net meer dan nodig. En het is belangrijk om dat te blijven in zien. Je mag je niet van iedereen afsluiten. Of van iedereen denken dat ze je teleur zullen stellen. Als je echt moeite hebt je open/kwetsbaar op te stellen, dan moet je misschien met mensen omgaan die heel open daarin zijn, zodat zij jouw eerst uit jouw schulp kunnen trekken. Ik had iets anders, niet dat ik niet kon verdiepen, maar binnen mijn meer oppervlakkige relaties, ik durfde er nooit bij te gaan zitten, of staan, of andere vormen van emotionele toenadering zoeken, omdat ik te bang was dat het zou worden afgeslagen. En de soort mensen die mij echt geholpen hebben om me daar over te zetten, waren de mensen die dat zelf wel heel goed met mij deden/konden, en dan voelde ik me veiliger en heb ik dat uiteindelijk wel overwonnen. Misschien moet je daarvoor uit kijken in eerste plaats, naar mensen die zich open willen stellen voor jou, en jezelf toestaan het vertrouwen te laten groeien. Uiteindelijk trekken zij je er vanzelf in, omdat ze het zelf gemakkelijk kunnen. Ik denk dat het heel moeilijk is, om een vriendschap op te bouwen, met mensen die met hetzelfde zitten als jou, als jij er zelf al een probleem mee hebt, zullen zij je nooit over de brug kunnen trekken. Dus misschien moet je uitkijken naar de mensen die wel kunnen, wat jij momenteel niet kunt.
    Met de juiste mensen lukt dat uiteindelijk vanzelf wel. Ik denk niet dat je je hoeft te forceren waar je je niet goed bij voelt. Ga nooit over je grens, maar doe het beetje bij beetje. Uiteindelijk zul je limiet wel voelen verschuiven. Neem je tijd, kies de juiste mensen, hou rekening met je limiet, ga er niet over, tot je vanzelf merkt dat je een beetje verder gaan kunt. Intussen gewoon oppervlakkig met zoveel mogelijk mensen blijven praten, zodat de mogelijkheid er is om naar vriendschap over te gaan. Ik hoop dat je hier wat aan had!


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Awh, ik herken me wel hier in. Mijn laatste gesloten vriendschap die niet online is gebeurd, is ondertussen al bijna een jaar geleden gebeurd. Het is gewoonweg moeilijk en vooral eng om een wildvreemde aan te spreken. Dus ik heb vaak een houding van: 'liever lonely en vriendenloos dan iemand aanspreken en voor de schut staan.' En dat is echt een slechte manier van aanpak. Men zeg wel dat je in het leven gewoon kansen moet wagen en helaas valt vreemden aanspreken ook hieronder. D:

    Ik kan je alleen van die typische tips geven: Ga bij een vereniging, ga een sport doen, ga gewoon vaker uit en spreek iemand aan die je wel aardig en tof lijkt. Maar helaas is dat allemaal veel makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien kan je een Q meeting organiseren in jouw buurt?


    -

    Ik herken het. Ik ben inmiddels 20, en ik heb gewoon niemand, hoewel ik 3 hobbies heb. Ik heb er ongeveer vrede mee genomen. Het is niet of ik er echt iets aan kan veranderen.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik snap je helemaal. Ik had/heb een vriendin sinds de kleuterklas maar sinds kort hoor ik niks meer van haar en heeft ze het druk met haar nieuwe "vrienden".
    Ik heb verder dan ook niet echt een beste vriendin ofzo, laatst wel afgesproken met een oud klasgenootje maar daarna hoor je dan ook niks meer of zo.
    Hopelijk ontmoet ik nieuwe mensen wanneer ik weer voor het eerst naar school ga (als het door gaat) na zoveel jaar.

    Je bent niet alleen in ieder geval! :/


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus