• Hoi hoi,

    Ik ben pasgeleden begonnen met de universiteit en daar hebben wij een vak Academische Basisvaardigheden. Met dit vak leren wij een academische houding te krijgen. Onze allereerste opdracht is het schrijven van een onderzoeksbeschrijving. Nu ga ik jullie niet vragen of jullie de hele tekst voor mij willen nakijken en of alles klopt in verhouding met het oorspronkelijke artikel, maar ik zou het wel fijn vinden, mocht ik wat feedback kunnen krijgen over het wetenschappelijke taalgebruik in mijn onderzoeksbeschrijving. Ook als je andere opmerkingen hebt over mijn taalgebruik, mag je dat zeker aangeven, omdat ik dit nog best wel lastig vind.
    Onder de spoiler staat de tekst:

    Hersenen creëren een empathische neurale reactie op een persoon van dezelfde etnische groep

    Inleiding
    Empathie speelt een belangrijke rol bij het zien van andermans pijn. Het zien van andermans pijn onderdrukt namelijk het mechanisme dat egoïsme veroorzaakt. Empathie kan dus het gedrag van mensen doen veranderen tegenover andere mensen.
          Pijn bij anderen activeert de anterieure cingularis cortex (ACC) en de insula, wat leidt tot empathie. Deze twee gebieden regelen de ervaring van pijn bij een persoon. Empathie wordt ook beïnvloed door een emotionele band tussen personen. Een belangrijke bevinding was gevonden door Johnson et al. In het onderzoek moesten blanke studenten een verhaal lezen over een blanke en gekleurde veroordeelde. Na het lezen van het verhaal, werd aangegeven hoeveel empathie gevoeld werd voor de veroordeelden. De resultaten lieten zien dat meer empathie werd gevoeld voor de blanke dan de gekleurde veroordeelde. Bij een recent onderzoek kwam naar voren dat de ACC en gehele frontale cortex een hoge reactie geven bij het zien van een neutraal gezicht dat aangeraakt wordt door een naald. Wanneer een neutraal gezicht werd aangeraakt door een wattenstaafje, was de reactie lager.
          In de hersenwetenschap is nog geen onderzoek gedaan naar empathische reacties op mensen uit dezelfde etnische groep. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe de reacties en verbindingen in de hersenen in elkaar zitten bij een empathische reactie op een persoon van dezelfde etniciteit. De hypothese is dat empathische neurale activiteiten lager zijn bij mensen van een andere etniciteit en dit effect is onafhankelijk van de etnische afkomst van de deelnemers.
          Tijdens het onderzoek krijgen de deelnemers verschillende filmpjes te zien waarbij mannen en vrouwen van Chinese of Kaukasische afkomst een naald of een wattenstaafje in de wang gedrukt krijgen. Wanneer deze filmpjes worden bekeken, worden de fMRI-scans gemaakt en moeten de deelnemers een aantal vragen beantwoorden.
          Bij de resultaten wordt verwacht dat een reactie in het ACC-gebied ontstaat bij het zien van een pijnlijke stimulus, uitgevoerd bij iemand met dezelfde etniciteit als de kijker. De reactie in het ACC-gebied moet lager zijn wanneer de kijker naar iemand kijkt van een andere etnische groep. Deze gehele reactie moet onafhankelijk zijn van de etniciteit.

    Materiaal & Methode
    Aan het onderzoek nemen zeventien Chinese deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 23 ± 2,0 jaar en zestien Kaukasische deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 23 ± 3,7 jaar deel. Er zijn acht Chinese mannen en acht Kaukasische mannen. Alle deelnemers hebben een goed of gecorrigeerd zicht en zijn nooit opgenomen geweest wegens een defect in de hersenen.
          Bij het uitvoeren van het onderzoek krijgen de deelnemers verschillende filmpjes te zien waarbij zes vrouwelijke (3 Chinees, 3 Kaukasisch) en zes mannelijke (3 Chinees, 3 Kaukasisch) gezichten een naald of een wattenstaafje in hun wang krijgen. Tijdens de filmpjes worden er fMRI-scans gemaakt van het ACC-gebied, de linker frontale en rechter frontale cortex. Bij de filmpjes moeten de deelnemers aangeven of het een pijnlijke of niet pijnlijke stimulus voor de ander is.
    Daarna worden de filmpjes nog een keer afgespeeld en moeten de deelnemers een cijfer geven voor de ongemakkelijkheid en de pijn van de ander.
          De gemiddelde fMRI-resultaten worden per gebied in de hersenen en per etniciteit vergeleken. De gemiddelde reactie bij het ACC/SMA-gebied van Kaukasiërs wordt vergeleken met de gemiddelde reactie in hetzelfde gebied van Chinezen. Dit gebeurt ook onafhankelijk voor de linker frontale en rechter frontale cortex.
    Verder worden de gemiddelde cijfers van de vragen over pijn intensiteit en onaangenaamheid van de Chinezen vergeleken met de gemiddelde cijfers van Kaukasiërs. Dit wordt onderverdeeld in de Chinese gezichten en de Kaukasische gezichten. Onder de gezichten wordt het onderscheid gemaakt tussen een aanraking met een naald of wattenstaafje.

    Resultaten
    Het bevestigen van een pijnlijk filmpje krijgt een hoge score en er is geen significant verschil tussen de groepen. De gegeven cijfers voor pijn intensiteit en onaangenaamheid zijn hoger voor pijnlijke situaties dan niet-pijnlijke situaties.
    Chinezen hebben voor pijn intensiteit en onaangenaamheid een hogere gemiddelde, maar dit verschilt niet bij de etnische groepen.
          ACC empathische reacties in de hersenen zijn groter bij het zien van een pijnlijke stimulatie bij iemand uit dezelfde etnische groep dan bij iemand uit een andere etnische groep.

    Discussie
    Bij een pijnlijke stimulatie van een Chinees, is een hoge reactie in het ACC te zien van een andere Chinees die dit ziet. Wanneer dezelfde Chinees een pijnlijke stimulatie bij een Kaukasiër ziet, is de reactie in het ACC significant lager.
    Echter de gegeven cijfers voor pijn intensiteit en onaangenaamheid verschillen niet bij de verschillende etnische groepen. Hieruit wordt geconcludeerd dat hersenen een empathische neurale reactie creëren op een persoon van dezelfde etnische groep. Dit is onafhankelijk van de soort etnische groep.
          Deze conclusie verklaard dat de hypothese juist is. Er is een lagere neurale reactie in het ACC bij het zien van een pijnlijke stimulatie van een persoon van een andere etnische groep en dit is onafhankelijk van de etniciteit. De verschillen tussen de hersenscans en de cijfers van de deelnemers kunnen echter niet verklaard worden doordat de individuen een connectie zouden hebben met de gezichten, omdat alle modellen vreemden zijn voor de deelnemers. Wel is alleen de emotionele component van de empathie gemeten in de hersenen; het ACC. Empathie bestaat ook uit een cognitieve component, die niet gemeten is tijdens dit onderzoek.
          De resultaten bevestigen eerdere bevindingen dat empathische neurale reacties worden geregeld door een link tussen twee individuen, persoonlijke ervaring en een taakopdracht en een gestimuleerde opdracht, door het moduleren van empathische neurale reacties van sociale relaties.
          In dezelfde etnische groep zitten heeft tijdens de evolutie veel zin gehad en dat resulteert nu nog in sterke neurale reacties. Het is dus belangrijk om te weten dat er geen zekerheid is op empathie van dezelfde etnische groep.
          In een vervolgonderzoek kan er onderzocht worden of empathie door etniciteit meer van belang is bij het sociale gedrag. De bevindingen uit dit onderzoek helpen in ieder geval de wetenschap te begrijpen hoe men door een neurale reactie in het echte leven liever mensen van hun eigen etniciteit helpen.


    Alvast bedankt voor de hulp!

    [ bericht aangepast op 2 okt 2015 - 22:47 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Voor wanneer wil je het 'nagekeken' hebben? Ik kan er anders morgen wel even naar kijken.


    I am an idiot, I move.

    Ik wil hem morgen wel nalezen, als ik tijd heb.
    Het enigste wat ik nu, zo op het eerste zicht, kan zeggen is dat je bij het hoofdstuk 'Materiaal en Methode' in drie opeenvolgende zinnen vier keer het woord gemiddelde gebruikt. Misschien kan je dat al veranderen?
    Morgen krijg je een betere feedback! (:


    The soul needs autumn.

    Ik weet het, lekker op tijd, maar ik moet het voor morgenmiddag inleveren.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ethan schreef:
    Ik weet het, lekker op tijd, maar ik moet het voor morgenmiddag inleveren.

    Oh, ik had het echt graag willen nakijken, maar eigenlijk ben ik veel te moe om aandachtig te lezen op dit moment. ):


    The soul needs autumn.

    Ik heb geen tijd om het door te lezen, maar het viel mij op dat je iets doet wat wij niet mogen: een tab gebruiken na een witregel en nieuw tussenkopje. Geen idee of daar bij jou iets over gezegd is en of dit per universitaire opleiding verschilt though.


    Happy Birthday my Potter!

    Starlord schreef:
    Ik heb geen tijd om het door te lezen, maar het viel mij op dat je iets doet wat wij niet mogen: een tab gebruiken na een witregel en nieuw tussenkopje. Geen idee of daar bij jou iets over gezegd is en of dit per universitaire opleiding verschilt though.
    Bij ons geldt dit in ieder geval ook. De eerste zin van een nieuw tekstblok springt niet in.

    Ik heb het verder ook nog niet doorgelezen, maar ik wil er best eens naar kijken morgen. (:


    She's imperfect but she tries

    Ik bedenk me net: ik hoef nu alleen nog maar de feedbackversie in te leveren, dus het is altijd nog nuttig, mocht je het na willen kijken. ^^

    cherish schreef:
    Ik wil hem morgen wel nalezen, als ik tijd heb.
    Het enigste wat ik nu, zo op het eerste zicht, kan zeggen is dat je bij het hoofdstuk 'Materiaal en Methode' in drie opeenvolgende zinnen vier keer het woord gemiddelde gebruikt. Misschien kan je dat al veranderen?
    Morgen krijg je een betere feedback! (:

    Ik heb even gekeken, maar in het voorbeeld wat ik gebruik voor het schrijven van deze onderzoeksbeschrijving staat in de data-analyse (dat is die alinea) ook veel het woord gemiddelde. En ik wil er best een synoniem voor gebruiken, maar dat zijn vaak veel te moeilijke woorden en in de tips voor het gebruiken van wetenschappelijk taalgebruik staat noujuist dat het niet elitair is, maar formeel. Het is dus meer zakelijk. Maar toch bedankt voor je tip. ^^

    Starlord schreef:
    Ik heb geen tijd om het door te lezen, maar het viel mij op dat je iets doet wat wij niet mogen: een tab gebruiken na een witregel en nieuw tussenkopje. Geen idee of daar bij jou iets over gezegd is en of dit per universitaire opleiding verschilt though.

    Ik vond het zelf al vreemd, maar ik heb volgens mij ook dat stukje niet goed gelezen, haha. Dankjewel!


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik heb inmiddels feedback teruggekregen en dat ga ik nog verwerken, maar zijn er nog vrijwilligers die naar de voorlopige versie zouden willen kijken? Als je daar eventuele foutjes uit halen, kan ik die eventueel voorkomen bij mijn eindversie.


    Deep inside, I've never felt alive

    Stuur maar op (:

    Voor wanneer wil je het terughebben?


    I am an idiot, I move.

    Sphericity schreef:
    Stuur maar op (:

    Voor wanneer wil je het terughebben?

    Ik heb de beginpost alweer geupdated. ^^
    Ik moet het voor donderdagmiddag inleveren, dus het liefste woensdag eind van de middag. Dan kan ik er 's avonds ook nog even over sparren. ^^
    Dankjewel, trouwens! (:

    [ bericht aangepast op 2 okt 2015 - 22:54 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Dat gaat wel lukken ^^


    I am an idiot, I move.

    Zijn er nog meer gegadigden die mij willen helpen?


    Deep inside, I've never felt alive

    Hypnotise schreef:
    Zijn er nog meer gegadigden die mij willen helpen?


    Jawel hoor, al is het voor mij alweer een jaar geleden dat ik zoiets heb moeten maken. Kan er straks even naar kijken


    Sarah = ongewoon sexy

    IK heb daar nu geen tijd voor, maar dit is misschien wel handig: Een digitale schrijfhulp die mijn universiteit ontworpen heeft. Je kan je tekst ingeven en vervolgens verschillende dingen laten checken. Ik smokkel bijvoorbeeld te vaak persoonlijk taalgebruik in mijn teksten. Als ik dan naar 'stijl' ga en 'persoonlijk taalgebruik' aanduid, geeft de tool aan waar ik dit gedaan heb en kan ik het er zo uithalen. Veel succes!


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Tuala schreef:
    IK heb daar nu geen tijd voor, maar dit is misschien wel handig: Een digitale schrijfhulp die mijn universiteit ontworpen heeft. Je kan je tekst ingeven en vervolgens verschillende dingen laten checken. Ik smokkel bijvoorbeeld te vaak persoonlijk taalgebruik in mijn teksten. Als ik dan naar 'stijl' ga en 'persoonlijk taalgebruik' aanduid, geeft de tool aan waar ik dit gedaan heb en kan ik het er zo uithalen. Veel succes!

    Oh, ik vind het heel lief, maar ik moet inloggen. Of is er nog een andere manier?


    Deep inside, I've never felt alive