Zelf ben ik niet bang, als ik aan de ISIS denk dan ben ik, naast erg aangegrepen, vooral geïnteresseerd in de maatschappelijke en politieke ontwikkelingen daaraan verbonden. Ik bekijk dat denk ik te afstandelijk om daar bang van te worden. Er zal al een aanslag naast mijn voordeur moeten plaatsvinden voordat ik meer bang word daaromtrent dan geïnteresseerd. Het heeft niet veel zin om bang te zijn. De kans is vele malen groter dat je (of een bekende) iets tegenkomt in het verkeer dan iets dat betrekking heeft tot terrorisme. Ik denk dat het weinig zin heeft om je emotionele energie daaraan te verspillen. Ik denk altijd - als het ooit zover ZOU komen - dan heb ik dàn wel nog genoeg tijd om daarover te tobben en te doen, maar laat het eerst maar eens gebeuren.
DualShock schreef:
Nu dit topic weer omhoog is wil ik toch even iets kwijt.
ISIS, zogenaamd de "Islamitische Staat". Denken jullie er ook zo over de Islam? Dat Islam terrorisme is? Dat Moslims terroristen zijn? Je mag eerlijk antwoorden hoor. Ik wou even kwijt dat ISIS helemaal NIKS met de Islam heeft te maken. Alleen een paar doorgedraaide mensen die zich zelf "Moslim" noemen en mensen vermoorden met de Islam als excuus. Ja ik ben Moslim, en nee ik ben geen terrorist. Mijn vader heeft een lekker volle baard en bid 5 keer per dag. Loopt rond als een echte moslim, en heeft geen vlieg kwaad gedaan. Want HIJ acteert wel als een ECHTE Moslim. Mijn vader is eigenlijk iemand om mee te knuffelen. Wij haten ISIS en op de manier van hoe ze denken. Want ze maken ons geloof zwart en vies. Maar eigenlijk is Islam vrede.
Nee, echt niet! Ik denk helemaal niet dat de Islam en de moslims terroristen zijn! Hoe ik het wel zie is dat:
1. Christenen en Islamieten al een hele lange geschiedenis hebben van concurrentie en tweestrijd. Waardoor het vijandbeeld heel diep in onze cultuur zit ingebakken. Over Chinezen hoor je nooit iets, maar als het moslims zijn....! Veel mensen nemen dit negatieve moslimbeeld klakkeloos aan. Natuurlijk houdt dat geen steek in, maar dat beseffen de meeste mensen niet, omdat het zo diep in de samenleving ingebakken zit en mensen gemaakt zijn om opvattingen over te nemen en te internaliseren.
2. In alle soorten groepen, zul je er mensen tussen hebben zitten, die drijven op conflict en op zoek zijn naar geweld, ook in de Islam. Er was ooit eens een komiek op de Belgische tv die het prachtig verwoorde: stel nu we heffen onze armen omhoog en komen naar buiten oké! We geven jullie gewonnen! Vanaf nu zijn we allemaal moslim of doen we exact wat jullie van ons vragen. En weg met alle democratische stelsels, laten we de sharia maar invoeren! Denk je dan echt dat ze daar juichend zouden staan springen en vriendjes worden van barbecue en alles gezellig en ruzietje opgelost? Of dat ze eerder verslagen in het rond zouden kijken, niet meer weten waar te slaan met hun wapens?''
Die mensen drijven gewoon op conflict. En dat heeft meer met de gewelddadige ingesteldheid van enkele individuen te maken, die zich verschuilen achter de Islam, dan met moslim zijn. Gewelddadige mensen heb je in elke 'groep', en ik vind het heel erg dat er daardoor negatieve vooroordelen ontstaan tegenover de rest van de groep, en de overige moslims omdat er nog een vijandige houding ingebakken zit in onze cultuur ten aanzien van de Islam. Dit strookt uiteraard niet met de realiteit - want waar het hier om gaat, is om individuen die de hele groep zwart maken, maar de idealen van de groep zelf niet representeren.
Dus nee, ik scheer moslims en de ISIS helemaal niét over dezelfde kam. Als je ze hoort praten, zijn ze net tegen de ISIS. Jammergenoeg heb je mensen met meer xenofobie en vooroordelen rondlopen ook.
[ bericht aangepast op 8 sep 2015 - 9:48 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.