• De stelling van deze week luidt:
    Borstvoeden in het openbaar moet verboden worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik vraag me af of jij überhaupt wel iemands reactie leest. Maar goed, bij deze stop ik dan ook.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Robind19 schreef:
    Ik ben er een beetje klaar mee. Ik heb mijn mening gegeven. 90% van de discussie ontstaan doordat mensen mijn reacties niet goed lezen.

    Ik vind het onsmakelijk als iemand het open en bloot in een restaurant doet. En dat moet verboden worden VIND ik.
    Mijn mening en daar blijf ik bij.

    Want als iemand hangtieten voor die tijd heeft. Heeft ze het ook tijdens die tijd. En ik hoef dat tijdens het eten niet te zien. (en constant naar je eten kijken is ongezellig voor de mensen net wie je bent. Waardoor je vaak het wel gewoon ziet.)

    Het is een mening die niet helemaal klopt met de werkelijkheid, maar als jij er blij van wordt maakt het mij niet uit. Ik vind het mooi dat vrouwen hun kind in het openbaar durven te voeden en denk niet dat je verplicht bent om naar "tieten" te kijken. Niet iedereen heeft "hangtieten" by the way.

    Abstergo schreef:
    Ik vraag me af of jij überhaupt wel iemands reactie leest. Maar goed, bij deze stop ik dan ook.

    [ bericht aangepast op 6 sep 2015 - 23:49 ]

    Furiosa schreef:
    (...)

    Ik vraag me dan toch echt wel af waarom je je ongemakkelijk moet voelen bij een borst als het niks met erotisch of iets dergelijks te maken heeft. Het is gewoon een borst, een lichaamsdeel die jijzelf ook hebt. Idk, ik vind dat veel mensen erg overdreven reageren op borsten.


    Omdat ik dat een lichaamsdeel vind dat privé is. Ja, ik heb zelf ook borsten, maar voor mij betekent dit niet dat ik mij er gemakkelijk of prettig bij voel om andermans borsten te zien. Waarschijnlijk komt dat doordat ik het niet prettig vind als iemand anders mijn borst of borsten ziet.


    Physics is awesome

    Ik kan me ergens wel in Robind19 haar mening vinden, maar ik vind niet dat ze het moeten verbieden ofzo. Ik heb er ietwat gemengde gevoelens over.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Compleet oneens. Het voeden van een baby aan de borst schijnt een waanzinnige band op te bouwen tussen moeder en kind; iets wat in eerste instantie al niet onbelangrijk is. Daarnaast zijn borsten al helemaal geintegreerd in het dagelijkse leven hoor; op televisie en in tijdschriften zie je ze continu. Waarom is het dan zo anders ze te zien wanneer er een baby aanhangt?


    I don't understand that reference. - Castiel

    Ik wil als eerst even zeggen dat ik niet vind dat het verboden moet worden.
    Ik ben alleen wel van mening dat sommige moeders wel rekening mogen houden met anderen aangezien ik wel kan begrijpen dat sommige mensen zichzelf een beetje ongemakkelijk voelen. Dat heeft niks met erotiek te maken, ik begrijp sowieso niet hoe erotiek in deze stelling kan komen want ik denk dat er weinig mensen zijn die opgewonden worden van een borst waar een baby aan zit te zabbelen.
    Zelf kijk ik alleen maar uit mijn eigen ervaring. Ik heb een keer gehad dat ik bij de attractie bij de efteling naar buiten loop en dat daar recht voor een vrouw haar kind voeding zit te geven. Ik zou dan zelf een rustigere plekje op zoeken. Maar dat is mijn mening.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Square schreef:
    Oneens. De borsten van een vrouw zijn nou eenmaal bedoeld om baby's te voeden. Het is heel raar als moeders zich dan met hun baby moeten verstoppen om het kind te voeren. Mannen lopen voortdurend zonder goede reden met ontbloot bovenlijf rond, dus het is jammer dat de borsten van vrouwen zo zijn geseksualiseerd in onze samenleving dat er al iemand begint te piepen zodra het ook maar lijkt alsof er een tepel zichtbaar zou kunnen zijn. En kom alsjeblieft niet aan met ik-mag-mijn-penis-ook-niet-zomaar-in-het-rond-zwaaien argumenten, want dat is gewoon onzin en stiekem weten mensen die dat zeggen dat zelf ook wel. (cat)


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    Oneens met de stelling.
    Ik vind het niet onsmakelijk, en [omdat ik zelf een meisje ben waarschijnlijk] heb ik ook niet de behoefte er de hele tijd naar te kijken.
    Borsten zijn voor de baby's en niet om er naar te kijken. Tegenwoordig is er zoveel wat er voor zorgt dat het gewoon ongezien kan, dat ik niet snap dat mensen er nog echt een discussie over voeren. Al zou ik het zelf het liefst niet doen als ik kleintjes heb, ik durf bij gym al nauwelijks zonder mijn BH mijn shirt uit te trekken in de kleedkamers, maar dat komt vast omdat ik in de brugklas zit en niemand nog borsten heeft.
    Maar als je volwassen bent is het heel normaal, ik kan me ergens wel vinden in de mening van Robind19 en Qoukka, maar echt, borsten zijn voor baby's.
    Ik zou het zelf liever niet in het openbaar geven maar als anderen dat wel willen houd ik ze niet tegen, want het gaat wel om het kindje. Als die niet genoeg voeding binnen krijgt is het minder gezond, en als er iets is wat je als moeder wil voorkomen denk ik dat het dat wel is.
    Oneens dus, al zou ik zelf liever niet in het openbaar borstvoeden over tien jaar.


    obsessive rage

    Square schreef:
    Oneens. De borsten van een vrouw zijn nou eenmaal bedoeld om baby's te voeden. Het is heel raar als moeders zich dan met hun baby moeten verstoppen om het kind te voeren. Mannen lopen voortdurend zonder goede reden met ontbloot bovenlijf rond, dus het is jammer dat de borsten van vrouwen zo zijn geseksualiseerd in onze samenleving dat er al iemand begint te piepen zodra het ook maar lijkt alsof er een tepel zichtbaar zou kunnen zijn. En kom alsjeblieft niet aan met ik-mag-mijn-penis-ook-niet-zomaar-in-het-rond-zwaaien argumenten, want dat is gewoon onzin en stiekem weten mensen die dat zeggen dat zelf ook wel. (cat)

    Amen.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Mikko schreef:
    Oneens met de stelling.
    Ik vind het niet onsmakelijk, en [omdat ik zelf een meisje ben waarschijnlijk] heb ik ook niet de behoefte er de hele tijd naar te kijken.
    Borsten zijn voor de baby's en niet om er naar te kijken. Tegenwoordig is er zoveel wat er voor zorgt dat het gewoon ongezien kan, dat ik niet snap dat mensen er nog echt een discussie over voeren. Al zou ik het zelf het liefst niet doen als ik kleintjes heb, ik durf bij gym al nauwelijks zonder mijn BH mijn shirt uit te trekken in de kleedkamers, maar dat komt vast omdat ik in de brugklas zit en niemand nog borsten heeft.
    Maar als je volwassen bent is het heel normaal, ik kan me ergens wel vinden in de mening van Robind19 en Qoukka, maar echt, borsten zijn voor baby's.
    Ik zou het zelf liever niet in het openbaar geven maar als anderen dat wel willen houd ik ze niet tegen, want het gaat wel om het kindje. Als die niet genoeg voeding binnen krijgt is het minder gezond, en als er iets is wat je als moeder wil voorkomen denk ik dat het dat wel is.
    Oneens dus, al zou ik zelf liever niet in het openbaar borstvoeden over tien jaar.


    Dat weet ik, dat borsten voor babies zijn en ik vind dat ze dat vooral moeten zijn. Maar je kan het bedekken of minder zichtbaar maken, ik vind het prima als een vrouw in het openbaar borstvoeding aan het geven is. Alleen ligt het soms net aan de vrouw hoe zij dit doet en ik vind dat sommige vrouwen ook wel rekening kunnen houden met andere mensen.

    Daarnaast vind ik het heel mooi als een moeder haar kind borstvoeding wil en kan geven. En weet ik dat het belangrijk is dat het kind op tijd de voeding krijgt, aangezien ik stage loop in de kinderopvang.

    Trouwens, het is Quokka.


    Physics is awesome

    Quokka schreef:
    (...)

    Dat weet ik, dat borsten voor babies zijn en ik vind dat ze dat vooral moeten zijn. Maar je kan het bedekken of minder zichtbaar maken, ik vind het prima als een vrouw in het openbaar borstvoeding aan het geven is. Alleen ligt het soms net aan de vrouw hoe zij dit doet en ik vind dat sommige vrouwen ook wel rekening kunnen houden met andere mensen.

    Daarnaast vind ik het heel mooi als een moeder haar kind borstvoeding wil en kan geven. En weet ik dat het belangrijk is dat het kind op tijd de voeding krijgt, aangezien ik stage loop in de kinderopvang.

    Trouwens, het is Quokka.


    Oops, te snel getypt XD

    Maar hoe dan ook, een mening is een mening en ik ben het ergens ook met de jouwe eens. Ik schrik ook vaak als een moeder haar hele shirt uit trekt en snap het helemaal enz. Alleen vind ik dat het ook iets meer is. Het was ook een stiekeme MT omdat ik het leuk vind mee te lezen :$
    (Ik ben echt te erg, I know)


    obsessive rage

    Misschien ben ik verdraagzaam, té verdraagzaam... Maar is het zo'n ramp als iemand zich ongemakkelijk voelt als een vrouw borstvoeding geeft? Kan die ander (die zich ongemakkelijk voelt) misschien zelf ook open staan om het gevoel van ongemakkelijkheid te verdragen?
    Ik vind dat eigenlijk een best haalbaar doel. Om ervoor te kiezen om die vrouw die vrouw te laten en het gewoon er te laten ''zijn''. Borstvoeding geven is nou niet bepaald aanstootgevend beeldmateriaal, lijkt mij.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    Misschien ben ik verdraagzaam, té verdraagzaam... Maar is het zo'n ramp als iemand zich ongemakkelijk voelt als een vrouw borstvoeding geeft? Kan die ander (die zich ongemakkelijk voelt) misschien zelf ook open staan om het gevoel van ongemakkelijkheid te verdragen?
    Ik vind dat eigenlijk een best haalbaar doel. Om ervoor te kiezen om die vrouw die vrouw te laten en het gewoon er te laten ''zijn''. Borstvoeding geven is nou niet bepaald aanstootgevend beeldmateriaal, lijkt mij.


    Dit.


    obsessive rage

    Ethan schreef:
    De stelling van deze week luidt:
    Borstvoeden in het openbaar moet verboden worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    Om hier goede voor/tegen argumenten voor te kunnen geven moeten we eerst een stapje achteruit: Waarom verbieden we überhaupt dingen/handelingen? Om te beginnen bestaat er geen objectief goed/slecht, menselijke concepten bestaan niet buiten het menselijk brein (de regeltjes die we gebruiken om concepten aan dingen in de realiteit te verbinden zijn volledig arbitrair). Maar wij doen dingen omdat het ons geluk geeft (of ons lijden verkleint), dat is simpelweg hoe op evolutionair logische wijze gedrag ontstaat. En het is dus logisch als wij, een groep samenwerkende individuen AKA een samenleving, dingen slecht noemen omdat het negatieve invloed heeft (verkleinen geluk/vergroten lijden) op veel individuen (meer dan het positieve invloed heeft). (Dit, net zoals praktisch al ons handelen, is samenwerking vanuit egoïstisch handelen) Een verbod is dus logisch als het positieve invloed heeft op de samenwerkende individuen.

    Nu naar borstvoeding in het openbaar: Gezonde voeding en het scheppen van een emotionele band (+de vrijheid hebben om aan borstvoeding te mogen doen) zijn allemaal over het algemeen geluksbrengende voordelen, maar weegt het veelgenoemde nadeel "het is jakkie" ertegenop? Walging is een duidelijk lijdensvergrotend(/geluksverkleinend) iets, maar helpt een verbod het beste om dat tegen te gaan? Is het niet beter om de stigma van de borstvoeding af te halen waardoor het niet meer walging veroorzaakt? Het is wel bijna zeker geen noodzakelijkheid dat borstvoeding walging oproept omdat het een natuurlijk iets is wat bij onze voorouders vast heel normaal was. Als we er een verbod op plaatsen wordt het nu nog minder normaal gevonden en zal het, indien het voorkomt, enkel maar meer walging oproepen en negatieve reacties veroorzaken tegen de borstvoedende. Een verbod om walging(/ongemakelijkheid of wat dan ook) te voorkomen is dus niet logisch en heeft meer negatieve gevolgen voor alle partijen.
    Het is beter om geen verbod op borstvoeding in het openbaar te plaatsen omdat het dan eerder als normaal beschouwd kan worden (en de mensen die nu lijden door ongemakkelijkheid of walging dat probleem niet meer hebben) en er gezondere en blijere kinderen kunnen worden gecreëerd.

    Dat is heel mooi uitgelegd. Oh gosh, ik switch echt teveel van mening met deze reacties. Iedereen legt het beter uit dan dat ik zelfs maar kan voorstellen, maar met dit ben ik het best wel eens.


    obsessive rage