Oneens, een sportclub is een non-profit organisatie en draait op vrijwilligers.
Natuurlijk moet er materiaal aangeschaft worden, de velden/speelhal/wat dan ook moeten onderhouden worden, de kleedkamers/kantine moeten schoon zijn, er moeten mensen achter de bar staan zodat er snacks en drinken verkocht kunnen worden -> bron van inkomsten voor de sportclub.
Ik vind wel dat voor armere mensen de contributie lager moet worden, zodat de kinderen wel kunnen sporten, maar vaak is dit al zo. Kinderen uit arme gezinnen hebben een U-pas en daarmee krijgen ze korting op bijvoorbeeld zwemles of voetbal of tennis of welke sport dan ook. Ook is er een organisatie die ervoor zorgt dat kinderen uit armere gezinnen kunnen sporten. Dus helemaal gratis hoeft een sportclub niet te worden, dat kan ook vaak niet in verband met onderhoud en aanschaffing van materialen.
Je hebt vaak wel een verschil tussen sportclubs. De sportclub waar ik voetbal, vraagt voor kinderen €40,- contributie, jeugd €75,- en voor volwassenen €110,- maar er zijn ook sportclubs in de buurt die voor de jeugd alleen al €220,- contributie vragen. In dat opzicht mogen de verschillen wel kleiner worden, vind ik.
so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly