• Hoi! Wauw, een schoolvraag in de zomervakantie... sorry ik ben een nerd...

    Oké, wat ik me dus afvraag: Ik ga nu mijn examenjaar in, maar ik ben pas 16. Ik zal ook pas NET 17 zijn als ik klaar ben met de middelbare, en ik woon dus in een omgeving waar ik best wel gedwongen word uit huis te gaan als ik een goede opleiding wil... maar ik WIL NIET (ervanuitgaande dat mn moeder is een keer stopt foute mannen te daten) uit huis. Alles is veel te ver weg, maar ik ben er niet klaar voor om op mijn eigen twee benen staan, en ben overigens werkeloos dus dat kan ik ook niet betalen.
    Hoe moet ik dit aanpakken?

    Ook vraag ik me af wanneer je aangemeld moet zijn voor het MBO en hoe ik in hemelsnaam moet weten wat ik dan wil gaan doen, want met mijn cijfers en track record heb ik al te horen gekregen dat ik niet hoef te verwachten bij Havo aangenomen te worden.

    + Stel dat ik een tussenjaar zou willen om langer na te denken, kan dat als ik 17 ben? Hoe moet ik dat dan aanvragen? Als ik dat doe wil ik graag een baan, hoe kom ik daaraan? Want ik probeer al eeuwen en blijkbaar doe ik iets fout.

    [ bericht aangepast op 29 juli 2015 - 10:58 ]


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    The_End schreef:
    (...)

    Het is niet eens dat ze zo gek ver weg zitten, maar wel te ver weg voor de fiets. Mijn moeder heeft geen auto en bussen rijden bij ons maar op 1 tijd. Dan zou ik dus wel heen kunnen (op sommige dagen, niet eens alle) maar niet terug. Geloof me, ik zou er geen probleem van maken als ik niet al grondig onderzoek gedaan had. Normaal gesproken had ik me kunnen aanmelden voor een buurtbus (die komt je ophalen en brengt je terug van waar je wil), maar dat kost geld dat er gewoon niet is.
    Oftewel: Ik zou uit huis moeten, op kamers, voor een opleiding. Maar ook dat kost geld plus, daar ben ik nog helemaal niet klaar voor. Het probleem is ook dat er bij ons op het dorp maar één supermarkt is waar ik evt. zou kunnen soliciteren voor werk, en geen andere winkels. Ik heb dit al vrij vaak geprobeerd maar ze zoeken nou eenmaal geen mensen. Mijn moeder rijdt altijd met een vriendin mee naar het werk, en ik heb geprobeerd daar een assistent baantje te krijgen, maar ben te jong.

    Oftewel, ik weet echt gewoon niet meer wat ik moet doen. Stufi, zo heb ik ontdekt, moet je ook terug betalen. Maar van welk geld? Ik heb totaal niet gespaard voor mijn studie en nu komt het terug om me te bijten, maar wist ik veel dat dat uberhaubt nodig was.

    Dit komt vast allemaal heel verwarrend over en misschien is de oplossing wel heel duidelijk maar zie ik hem gewoon niet... dus als iemand het weet zeg het dan aub?


    Zou begeleid wonen een optie kunnen zijn? (Kamertraining, of KTC)

    Wat werk betreft, houd je van schoonmaken, of ehm, kán je het in ieder geval een beetje? Want dan zou je zo'n baantje kunnen nemen, Je kan even hier kijken: http://www.pgbwerk.com/
    Ik doe het zelf ook, het is vanaf 16 jaar dus het zou in principe gewoon kunnen. (Want je was 16 toch?) En het verdiend echt lekker. De eisen die mensen stellen kunnen wel heel streng zijn terwijl sommige mensen alleen maar hulp willen omdat ze eigenlijk eventjes met iemand willen praten... Dus je moet wel net het juiste adres treffen. (: Maar dat risico hoort erbij.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso