Hee allemaal,
Even een vraagje aan alle mensen die 18+ zijn en nog bezig zijn met hun middelbare school. (of VAVO)
Zodra je 18 bent en je nog niet studeert heb je recht op een tegemoetkoming van de overheid. En hierbij komt ook nog een zorgtoeslag als het goed is.
Vrij logisch allemaal, want ouders krijgen geen kinderbijslag meer zodra een kind 18 is geworden.
Maar wie heeft er dan recht op deze tegemoetkoming/toeslagen? Ik of mijn ouders? Wettelijk is het voor mij bedoeld heb ik begrepen, maar er kan in het gezin nog wel op elkaar afgestemd worden van hoe en wat.
Ik kwam er pas vrij laat achter dat ik recht bleek te hebben op een tegemoetkoming, en toen ik naar het DUO belde bleek hij allang te zijn ingegaan en maandelijks te worden overgemaakt naar de rekening van mijn ouders. Dit is zo gelopen zonder deftig overleg tussen mij en mijn ouders.
Nu wilt mijn vader ook dat ik een DigiD aanmaak zodat hij ook de zorgtoeslag van mij kan krijgen.
Ik vraag me eigenlijk af of dit een normale gang van zaken is? Ik ben nog gewoon thuiswonend, betaal verder ook geen kostgeld of iets dergelijks. Al zou ik maar al te graag uit huis willen. Dit is alleen financieel niet echt haalbaar. (ook niet als ik de tegemoetkoming zelf zou krijgen heb ik even grof uitgerekend) Ik kan (en wil) ook niet echt op support van mijn ouders rekenen wat dat betreft.
Vrijwel alles moet ik zelf betalen in principe. Behalve beltegoed, (wat ik eigenlijk alleen nodig heb om medische redenen en dat eens in de 3 maanden of zo moet worden opgewaardeerd. Vrij bescheiden dus) en bepaalde spullen voor school... Eigenlijk vooral hele praktische dingen die moeten betalen zij. De rest betaal ik zelf zoals geld voor het OV, of als ik een keertje buitenshuis eet, paar dagen weg ga met vriendinnen. Enzovoorts.
Is dit gewoon oké hoe het nu geregeld is? Ik twijfel heel erg namelijk, omdat ik van veel vrienden hoor dat het bij hun heel anders loopt en ze waren behoorlijk verontwaardigd toen ik hun mijn verhaal vertelde. Maar goed, dat is een hele beperkte groep en ik vroeg me af hoe het vrij algemeen gaat.
Het is ook niet zozeer dat het mij om het geld gaat hoor overigens, ik werk 6 uur in de week dus in dat opzicht red ik het prima zo. Maar meer... Is het normaal dat ouders deze tegemoetkoming claimen (zonder een goed alternatief te bieden of überhaupt te overleggen of ik akkoord ga)?
EDIT: Geld om mijn school te betalen (in mijn geval VAVO) wordt gewoon betaald door mijn oude middelbare school omdat ik ben uitbesteed. Ook schoolboeken worden bekostigd dus daaraan betalen zowel ik als mijn ouders niets. Alleen schriften etc. betalen (meestal) mijn ouders voor me.
[ bericht aangepast op 28 juli 2015 - 20:19 ]
It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso