-Hoe laat gaan jullie slapen?
Verschillend. Met vakantie na 12 uur en met school tussen 10 en 11.
-Hoe laat staan jullie op?
Ook verschillend. Met vakantie tussen 9 en 10 en met school half 7 of half 8.
-Als je om 7 uur opstaat, wanneer moet je dan gaan slapen volgens jou?
Verschild per persoon en hoe moe je die dag bent. Sommige gaan om 9 uur en andere om 12 uur. Luister naar je lichaam, je weet zelf wat de beste tijden zijn. Maar jij bent nog 10 jaar, dus om 8 uur of half 9 is aan te raden. Je hebt veel slaap nodig wanneer je jong bent!
-Wat doen jullie voor het slapen?
Ik heb een soort ritme. Ik controleer of mijn gordijnen goed dichtzijn, ga naar de wc, controleer of ik al mijn spullen heb zodat ik niet de volgende ochtend moet zoeken.
-wat doen jullie na het slapen?
Naar de wc en aankleden
-hebben jullie tips om in slaap te graken?
Ik heb zelf slaapproblemen gehad en het beste is rustig blijven. Je hoofd leeg maken of niet concentreren op de buitenwereld. Als je niet kan slapen moet je niet in de stress raken, dat werkt averechts. Probeer gewoon rustig in bed te blijven liggen of doe even wat anders. Lees een stukje uit je boek, speel met een hond/kat, maar vermijd beeldschermen! Je kan ook naar muziek luisteren. Drink of eet geen cafeïne houdende producten voordat je gaat slapen.
-hebben jullie tips om makkelijk op te staan?
Zet je wekker. Zodra je wakker wordt van je wekker direct je bed uitkomen, niet op snooze zetten! Maak er een gewoonte van, want dan wordt het makkelijker in de toekomst.
Seasons will change, but I shall remain