Oh wauw, ja, het is dit jaar natuurlijk en rond getal. Daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. :c
Het blijft inderdaad schokkend om de verhalen te horen. En dat is goed, want als dit soort dingen in de vergetelheid raken, lopen we een nog groter risico op herhalingen.
Ik moet wel toegeven dat ik die vraag een beetje raar vind, eigenlijk. Zoals Evelien zegt is Duitsers een beetje algemeen, en ik snap dat je het echt niet fout bedoelde, maar ik erger me daar soms toch wel aan. Mijn (Duitse) overgrootmoeder was al heel jong weduwe omdat haar man een tijd krijgsgevangene is geweest en na de oorlog kreupel en erg ziek weer thuiskwam. Tijdens de oorlog moest zij bovendien vluchten met mijn oma, haar kleine dochtertje, omdat ze in de buurt van het Ruhrgebied woonden en dat voortdurend werd gebombardeerd. Mijn oma moest een pruik op omdat haar zwarte haar de indruk had kunnen wekken dat ze van joodse afkomst was en voor problemen had kunnen zorgen. Om een fictieve wetenschapper te quoten, "so many people forget that the first country the nazis invaded was their own."
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan