• 70 jaar geleden is de oorlog geëindigd.
    Miljoenen doden zijn gevallen: Joden,soldaten,Comunisten,landgenoten etc.
    Vandaag herdenken wij de doden en morgen vieren we dat we zijn bevreid.
    Als de Nazi's nog steeds de macht hadden, zou jij dan nog leven?
    Je moet trots zijn op de mensen die het hebben overleefd.



    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 4 mei 2015 - 17:31 ]


    tiptoe through the tulips...

    Als de *Nazi's nog steeds de macht hadden.
    Duitsland staat niet gelijk aan Hitler en het nazisme, maar ik denk dat ik nog wel geleefd zou hebben, gezien mijn familie Duitse roots heeft (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Zeventig jaar geleden al.
    Blijft schokkend wat er toen allemaal gebeurd is.:/


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Debbaut schreef:
    Zeventig jaar geleden al.
    Blijft schokkend wat er toen allemaal gebeurd is.:/


    Inderdaad. . . De hele dag op Discovery Channel die programma's over WOll. Echt vreselijk.


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    Coachella schreef:
    Als de *Nazi's nog steeds de macht hadden.
    Duitsland staat niet gelijk aan Hitler en het nazisme, maar ik denk dat ik nog wel geleefd zou hebben, gezien mijn familie Duitse roots heeft (:


    Jij zou dan geluk hebben maar ik ben Joods dus dan weet ik niet of ik er nog zou zijn...


    tiptoe through the tulips...

    Oh wauw, ja, het is dit jaar natuurlijk en rond getal. Daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. :c
    Het blijft inderdaad schokkend om de verhalen te horen. En dat is goed, want als dit soort dingen in de vergetelheid raken, lopen we een nog groter risico op herhalingen.

    Ik moet wel toegeven dat ik die vraag een beetje raar vind, eigenlijk. Zoals Evelien zegt is Duitsers een beetje algemeen, en ik snap dat je het echt niet fout bedoelde, maar ik erger me daar soms toch wel aan. Mijn (Duitse) overgrootmoeder was al heel jong weduwe omdat haar man een tijd krijgsgevangene is geweest en na de oorlog kreupel en erg ziek weer thuiskwam. Tijdens de oorlog moest zij bovendien vluchten met mijn oma, haar kleine dochtertje, omdat ze in de buurt van het Ruhrgebied woonden en dat voortdurend werd gebombardeerd. Mijn oma moest een pruik op omdat haar zwarte haar de indruk had kunnen wekken dat ze van joodse afkomst was en voor problemen had kunnen zorgen. Om een fictieve wetenschapper te quoten, "so many people forget that the first country the nazis invaded was their own."


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    DarkGothic schreef:
    (...)

    Jij zou dan geluk hebben maar ik ben Joods dus dan weet ik niet of ik er nog zou zijn...

    Dan alsnog vind ik ook dat je Duitsers en nazi's niet kunt samentrekken.

    Ik zou nog leven, mijn familie is helemaal Nederlands. Het blijft verschrikkelijk wat er gebeurt is en ik vind het goed dat we er 70 jaar later nog steeds zoveel aandacht aan geven.


    I am an idiot, I move.

    Ik zou er ook niet meer zijn want ik heb Autisme en kom van de zigeuner famillie

    [ bericht aangepast op 4 mei 2015 - 17:31 ]

    Fisher schreef:
    (...)
    Dan alsnog vind ik ook dat je Duitsers en nazi's niet kunt samentrekken.

    Ik zou nog leven, mijn familie is helemaal Nederlands. Het blijft verschrikkelijk wat er gebeurt is en ik vind het goed dat we er 70 jaar later nog steeds zoveel aandacht aan geven.


    Ik dacht niet echt na ik ga het wel effe veranderen in plaats van Duisters


    tiptoe through the tulips...

    Ik vind "wat als" vragen per definitie niet echt relevant. Wel vind ik de herdenkingen heel belangrijk, ik denk dat dit zo ongeveer het laatste ronde jaar zal zijn dat er nog een aantal oorlogsveteranen bestaat en zonder hen zal alles toch veel verder weg lijken.
    Tien jaar geleden hadden wij thuis een Canadese oorlogsveteraan in huis. Twee weken lang heb ik allerlei herdenkingen meegemaakt en heb ik met vele veteranen gesproken. Alhoewel ik toen 10/11 jaar was, heeft dat zo ontzettend veel indruk op me gemaakt. Ik ben geboren in vrijheid (ben zelfs een echt bevrijdingskind, mag mijn verjaardag op 5 mei vieren) en zal nooit kunnen beseffen hoe het is om in oorlog te zijn, maar de verhalen van overlevers en veteranen zijn het enige wat ons kan laten benaderen wat onze voorouders hebben meegemaakt en wat voor ellende veel mensen vandaag de dag nog mee maken.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Smileypup schreef:
    Ik zou er ook niet meer zijn want ik heb Autisme en kom van de zigeuner famillie


    Gelukkig hebben de Nazi's niet meer de macht ;)


    tiptoe through the tulips...

    Na het einde van de oorlog is mijn opa met zijn familie naar Zuid-Afrika verhuisd. Hij plaatste een advertentie in de krant om vanuit daar te corresponderen met een Nederlander. Mijn oma reageerde en zo zijn ze met brieven bij elkaar gekomen. Volgens mij heeft de oorlog voor de omstandigheden gezorgd waardoor mijn opa naar Zuid-Afrika verhuisde. Misschien heb ik mijn bestaan dus juist aan de oorlog te danken...


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Filosoof schreef:
    Na het einde van de oorlog is mijn opa met zijn familie naar Zuid-Afrika verhuisd. Hij plaatste een advertentie in de krant om vanuit daar te corresponderen met een Nederlander. Mijn oma reageerde en zo zijn ze met brieven bij elkaar gekomen. Volgens mij heeft de oorlog voor de omstandigheden gezorgd waardoor mijn opa naar Zuid-Afrika verhuisde. Misschien heb ik mijn bestaan dus juist aan de oorlog te danken...


    Kan ook xD


    tiptoe through the tulips...

    Ik zou er ook nog zijn, want ik ben helemaal Nederlands. En ook blond met blauwe ogen.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    TOMLlNSON schreef:
    Ik zou er ook nog zijn, want ik ben helemaal Nederlands. En ook blond met blauwe ogen.


    Niet als je tegen de nazi's was xD


    tiptoe through the tulips...

    Ik zou niet meer bestaan dan, want ik behoor niet tot het perfecte plaatje van hun met mijn bruine haar en bruine ogen en sproeten.


    ‘You must go on’. thrishanakru —> Gashina