• Hallo allemaal =)

    Ik heb me jaren lang lichamelijk niet echt top gevoeld. Het afgelopen jaar was dat nog erger. Met name vermoeidheidsklachten / te weinig energie hebben, was echt iets wat mij regelmatig tegen hield in wat ik graag wilde doen.
    In november heb ik aangeklopt bij een voedingsdeskundige. De hoofdreden was meer energie krijgen, maar ik zou het ook niet erg vinden als ik een aantal kilo's kwijt zou raken ; )

    Het dieet wat ze me mee gaf bestaat uit weinig suiker en minder vetten.
    In de eerste paar weken voelde ik me alleen maar nog slechter. Mijn lichaam kreeg ineens niet meer de hoeveelheid suiker dat het eerst kreeg. Want ik probeerde wel op de calorieën te letten, maar in de ontbijtgranen met melk die ik at, zat nog steeds veel meer suiker dan in een bruine boterham met mager beleg. Om maar een voorbeeld te noemen.
    Maar ik zette door, want de voedingsdeskundige vertelde me dat het wel even zou duren voordat ik voordelen zou ervaren, maar die zouden er wel echt komen.

    Naast de gezonde voeding, ben ik ook beter gaan slapen. Zo haal ik elke avond alle stekkers uit de stopcontacten in mijn kamer, want dit geeft straling af en daar is je lichaam nog 400 keer gevoeliger voor wanneer je slaapt dan wanneer je wakker bent. Ook dit kan zorgen voor vermoeidheidsklachten. Mijn mobiel doe ik een paar uur voor ik ga slapen al uit, net als mijn pc, zodat mijn lichaam zich moe gaat voelen, iets wat tegen gehouden word door het licht van apparaten.
    Verder slaap ik eerder dan eerst. Ik slaap nu elke avond rond een uur of 10 en word dan gewoon wakker uit mezelf om 7 uur (ja zelfs in het weekend ; p). Ik heb wel een wekker gekocht op batterijen voor als ik op een bepaald tijdstip wakker moet worden 's ochtends ; ) .

    En sinds een paar weken voel ik me echt geweldig = D
    Waar ik een tijdje terug mezelf af vroeg hoe ik de dag door moest komen, vraag ik me nu na een activiteit (zoals shoppen) af; 'wat zal ik nou eens doen'. Ik ben veel vrolijker dan eerst (ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik sta te dansen : $). En ik ben sinds november ook al een paar kilo's afgevallen, iets wat eerst alsmaar niet wilde lukken. Ik heb al ervaren dat ik een jurk en een shirt weer pas die eerst te strak zaten.

    Dit wilde ik graag even met jullie delen : )
    En ik kan iedereen dus zeker aanraden om echt gezond te gaan eten (en leven). Ik heb sinds de eerste dag dat ik naar de voedingsdeskundige ging, geen snoepje, koekje of chips meer gegeten. En ik mis het ook totaal niet.

    Liefs, Emma

    Duizendblad schreef:
    Gezond eten staat meestal gelijk aan gezond leven. En een gezonde geest in een gezond lichaam is nog veel beter!
    Maar bij mij is het nu zo, dat ik alles kan eten wat ik wil, maar niet kan aankomen. Het is een probleem, geen voordeel, want hierdoor let ik veel minder op wat ik naar binnen speel. Nu let ik er meer op; veel minder chocolade eten dan vroeger, eerder naar een sapje of thee grijpen dan die ene blik cola.. En ik heb gezonde (voor zover dat gezond is) chips gekocht, op basis van bio-groenten zoals rode biet, blauwe aardappelen, zoete aardappelen of bananen. Heerlijk, en ik voel me ook zo veel beter! Het is ook waar wat Overkill zei in haar reactie; het is zo gemakkelijk om even een pizza of dergelijks te bestellen, in plaats van zelf eens iets te maken dat lekker en gezond is.

    De mensen hebben wel de motivatie door dat achter zo'n levenstijl staat, maar soms hebben ze net dat extra duwtje in de rug nodig.. Helaas komt die meestal wanneer ze, zoals Krull die beschrijft, bepaalde klachten beginnen te krijgen.

    Gezond eten hoort wel bij een gezonde levensstijl, maar een gezonde levensstijl bereik je niet alleen met gezond eten. Als je ondertussen regelmatig nachten doorhaalt of erg laat naar bed gaat, dan is dat ook nog wel een puntje waarop je gezonder kan gaan leven.
    Wat fijn dat je je ook zo veel beter voelt :)

    Debbaut schreef:
    Ik doe mijn best om gezond(er) te eten, maar als puber is dat niet altijd even makkelijk!:'D
    Alhoewel ik wel gezonder eet dan mijn vrienden en dat valt me toch wel erg op.

    En go you!!! Volhouden!

    Ik denk dat dat ook voor een groot deel groepsdruk is. Je (= in het algemeen) ziet dat een leeftijdsgenoot energie drinkt, dan ga jij dat ook doen.
    Dan is het behoorlijk moeilijk om echt gezond te eten, zeker in de puberteit idd.

    Angmar schreef:
    Het is fijn om te horen dat je je er een stuk fitter door voelt.
    Zelf vrees ik dat ik veel te veel van chocola en af en toe een zak chips houd. :x

    Chocola kan je ook kopen met minder suiker en meer cacao :)

    JaceLightwood schreef:
    (...)

    Snoep en chips blijven altijd ongezond maar eens in de zoveel weken kan een beetje geen kwaad. Daarnaast is het verschil ook wat voor snoep je eet. De laatste tijd komen steeds meer snoepjes die grootste gedeelte uit fruit bestaan. Nog steeds niet super gezond.
    Het probleem voor veel mensen is dat ongezond eten een stuk goedkoper is dan gezond eten. De meeste mensen geven dan liever 1.20 uit aan vier blikjes energie dan aan een flesje water...

    Ja, dat is ook waar. Junkfood is goedkoper. Daarom zie je ook altijd in van die amerikaanse tv shows dat mensen die armer zijn, een hoger bmi hebben.

    Wiarda schreef:
    Wat goed! Dat is nou echt iets waar je enorm veel vruchten van kan plukken, denk ik. ^^

    Binnenkort ga ik naar een allergoloog, want mijn eetgedrag is op het moment echt verschrikkelijk. Er is een waslijst aan dingen waar ik mild tot flink allergisch voor ben en die ik dan ook probeer te vermijden (want bruin brood met mager beleg is natuurlijk gezond, maar niet prettig als je hele mond en keel gaan jeuken van veel tarwe), maar ja, al die gezonde vervangers voor ongezonde troep die ik op het internet kan vinden vallen bijna iedere keer onder het kopje 'doe maar niet, want dat jeukt/doet pijn/wordt je misselijk van'. Nou hoop ik dat we een dieet voor me kunnen opzetten zonder al die junkfood waarvan ik wel weet dat ik het mag hebben, maar wat totaal niet gezond voor me is, zodat ik ook weer wat energie en conditie op kan bouwen. ^^

    Ja, echt wel. Ik heb me nog nooit zo goed gevoelt!

    Ach, wat vervelend voor je. Wel goed dat je er iets aan probeert te doen. Want ik vind het een logisch gevolg dat je grijpt naar ongezonde producten als je die wel mag hebben, maar ze zijn en blijven ongezond, ook voor jou. Ik hoop dat er een advies uit komt waar je iets mee kan!

    Avarosa schreef:
    Ik vind het echt super dat je je nu zoveel beter in je vel voelt. Ik ben eind vorig jaar ook minder beginnen eten en tijdens de examens had ik vaak ook niet zoveel honger en als ik honger had, nam ik een stuk fruit. Jammer genoeg moet ik soms wel eens zondigen en zeker als ik stress heb, dus ik at wel 2 kleine chocolaatjes per dag toen. Maar het was niet met kilo's dus dat vind ik niet erg. Nu ik weer thuis woon heeft mn mama ook ontzettend veel fruit voor mij gekocht, maar ik merk wel dat het hier moeilijker is om iets te weerstaan. We eten hier 's avonds nogal vroeg waardoor ik rond 8-9 uur weer zin in iets krijg, maar dan neem ik dus snel een stuk fruit of mijn mini chocolaatje van uit de doos die ik had gekocht voor tijdens de examens. Gelukkig liggen er niet zo'n lekkere dingen in de kast dus pak ik niet snel een koek of snoep.
    Ik drink nu ook meer thee en water dan vroeger (wat ik daarvoor al iedere dag deed) en ik voel me echt minder opgeblazen dan voordien. Ik voel me veel beter in mijn vel en dat maakt me echt gelukkig. Ik ben ook 2 kilo kwijt sinds eind vorig jaar en je merkt het ook als ik bepaalde kleren aandoe vind ik. Ik paste onlangs ook in een maatje S en meestal heb ik een veel grotere maat. Heerlijk gewoon.

    Het beste is om om de paar uur iets te eten. Je kan best savonds na het eten nog iets eten; yoghurt zonder suiker en vet bijvoorbeeld. En een stuk fruit als je er niet al twee op hebt op een dag? Ik eet altijd om 5 uur een stuk fruit, en dan ga ik avond eten, en daarna om 8 uur/half 9 nog een stuk fruit.

    Mooi dat je gezond bezig bent, zonder een of ander dieet en er ook echt resultaat in ziet!
    Gezond eten en ik passen niet in een zin, ik hou te veel van snoepjes. :'D


    wat was dit ookalweer

    Krull schreef:
    (...)
    Whoehoe, gezond eten en dan ook dat nog op een speciale manier :Y). En, voel je je al beter?


    Yep! Het mooiste vind ik nog wel dat ik nu heel weinig bewerkt eten eet, waardoor ik precies weet wat ik eet en binnenkrijg. Geen verstopte suikers en zouten meer!


    Your make-up is terrible

    Ik ben ook telkens van plan om gezonder te eten, maar ik lijk constant terug te vallen in oude gewoontes. Nu ben ik geen zoetekauw, dus is het voor mij vooral chips/nootjes/dat soort dingen. Wel probeer ik alles in te wisselen: nootjes worden walnoten, chips word komkommer en ik heb frituur compleet uit mijn leven gebannen en eet alleen nog maar ovenfriet. (Dit is niet 'gezond', maar wel minder slecht dan alles dat druipt van het frituurvet.)
    Wel drink ik tegenwoordig zo veel mogelijk water, en ik dronk al amper tot geen frisdrank en de frisdrank die we hebben is suikervrij uit de natuurvoeding. We eten vaak een keer per week vegetarisch, en dat is ook écht een aanrader. Gewoon een dag per week geen vlees.
    Ik houd gezond eten vaak 2 weken vol, maar zodra mijn hormonen in het spel komen grijp ik naar alles dat ik kan vinden :')
    Ik heb wel het geluk dat ik van kind af aan al opgevoed ben met gezond eten - geen frisdrank, we hebben geen/amper snoep in huis, bijna alles komt uit de natuurvoeding en ik verkies hartig boven zoet en vezelrijk brood boven wit brood. Nu ga ik waarschijnlijk deze zomer in een natuurvoedingswinkel werken dus dat gaat me nog meer motiveren om gezond(er) te eten. Ook kom ik amper tot niet aan, wat ik ook eet, maar dat is geen reden om maar ongezond te eten.

    Tof om te lezen dat zoveel mensen baat hebben bij gezond(er) eten, dat geeft me echt de motivatie om toch weer op te pakken waar ik mee bezig was. (:


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Sinds ik op kamer zit eet ik ook gezonder. Yoghurt en fruit als ontbijt in plaats van brood (met witte chocoladepasta :x), brood met sandwichspread als lunch en weinig vlees en veel groenten als avondeten. In het weekend, wanneer ik thuis ben, eet ik helaas een stuk minder gezond, hoewel ik geen chips meer eet. Mijn grootste issue is denk ik veel onnodig eten en te grote porties.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Superfijn voor je, ben blij dat je de voordelen hebt ingezien (: Ik ben zelf over mijn eetstoornis heengekomen (afkloppen, want dat blijft toch altijd op de loer liggen) en heb weer een veel gezonder levenspatroon. Wel eet ik nog altijd geen chocolade, chips, snoep etc. Fruit werkt ook prima! (:

    Keep it up!


    ars moriendi