1. Hoe denkt u over homoseksualiteit?
Dat is moeilijk om te zeggen. Van de ene kant zijn er twee geslachten en het is natuurlijk om een man en een vrouw te hebben. Het is dus onnatuurlijk om een man en man of vrouw en vrouw te hebben. Maar van de andere kant is homoseksualiteit aangeboren en geen keuze, dus op die manier is ook weer natuurlijk. Ik vind dat iedereen het zelf moet weten, zolang het maar niet in het extreme is, zoals vaker op de gayparade wordt getoond.
2. Wat vind u ervan dat homoseksuelen soms bang zijn om hunzelf te uiten?
Ik vind het terecht, maar het mag eigenlijk niet zo zijn. De maatschappij heeft tegenwoordig zoveel te zeggen over iedereen en plaatst iedereen in een hokje. Ik kan me goed voorstellen dat homoseksuelen bang zijn in zo'n hokje geplaatst te worden en dat er dan niet verder wordt gekeken dan hun geaardheid. Maar ze moeten zich gewoon vrij kunnen uiten zonder dat iedereen er commentaar op heeft. Helaas is dit niet mogelijk.
3. Kent u iemand die homoseksueel is?
Ja, een oude vriendin van op het middelbaar, een goede vriend van mij en ikzelf. En mijn nicht en haar vriendin, maar ik weet niet of ze gay is of bi.
4. Staat uw geloof homoseksualiteit toe? Zo nee, wat vindt u daar van?
Dat is een zeer goede vraag. Ik ben Rooms-katholiek en iedere Christen is bezig dat het niet goed is, maar Paus Franciscus heeft zelf nog gezegd dat ook homoseksuelen welkom zijn in de kerk en het 'motto' van de kerk is 'heb uw naasten lief' en daarbij horen ook homoseksuelen. Dus in mijn ogen wel, maar ik vind het slecht dat andere Christenen hun geloof gebruiken tegen iets waar ze het zelf niet mee eens zijn.
5. Vind u dat het homohuwelijk overal legaal moet worden? Graag uw antwoord beargumenteren.
In principe wel, maar ik kan me goed voorstellen dat niet ieder land op de wereld zo ruimdenkend is als 'het Westen'. Het homohuwelijk moet dus niet per se overal legaal worden als het merendeel van de inwoners hier tegen zijn, maar homoseksuelen moet op z'n minst een kans krijgen om zichzelf te uiten en een relatie aan te gaan en niet bestraft te worden met de doodstraf.
6. Vind u het belangrijk dat ook homoseksuelen hun mening ook kunnen uiten?
Wat is dat nou weer voor een vraag? Alsof homoseksuelen ondergeschikt zijn aan de rest van de mensen. Waarom zouden zij hun mening niet mogen uiten en de rest van de mensen wel? Natuurlijk vind ik het belangrijk dat zij hun mening mogen uiten, net zoals ik het belangrijk vind dat ook kinderen en bejaarden en immigranten hun mening mogen uiten.
7. Wat vindt u ervan dat er in sommige landen nog steeds de doodstraf staat op homoseksueel zijn?
Dit is ontzettend betreurenswaardig. Ik kan er nog inkomen -als er goede argumenten worden gegeven- waarom een seriemoordenaar of een slechte dictator of iemand de doodstraf zou moeten krijgen, maar homoseksualiteit is aangeboren. De doodstraf zou gebaseerd moeten zijn op basis van eigen keuzes en niet iemands identiteit.
8. Wat zou u ervan vinden als een van uw vrienden/familie homoseksueel zou zijn?
I don't give a fuck. Laat hen lekker gelukkig zijn. Mijn nicht is momenteel met haar vriendin op wereldreis in Azië. Had ik liever gewild dat ze met haar vriend was? Als ze daarmee gelukkiger was geweest, dan wel, maar ze lijkt me nu ook ontzettend gelukkig. Dat vind ik het allerbelangrijkste.
9.Vindt u dat homoseksualiteit overal bespreekbaar moet worden?
Dat ligt eraan. Indien de cultuur het toelaat, dan wel. Anders niet. Iedereen moet in zijn waarde blijven.
10. Bent u ooit in aanraking gekomen met discriminatie tegenover homoseksuelen/heeft u zelf wel eens gediscrimineerd tegenover homoseksuelen?
Nee.
You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt