Seamus Kevin O'Donnal
Ik ging wat bij de rest van mijn klasgenoten staan. Zij wisten niet van Kaiko, of in elk geval niet alles. Ze wisten dat ik een winnende wedstrijdruiter was met mijn eigen paard, meer niet. Ik draaide wat met de zilveren vrijheidsmunt rond mijn nek, een munt die iedereen in mijn familie op zijn of haar 16e verjaardag kreeg, goud voor de dames en zilver voor de heren. Het was het teken van onze afkomst en cultuur. Uiteindelijk kwam er een bus aan en stapten wat jongeren uit. Sommigen waren gepast gekleed, in elk geval in mijn ogen, maar sommigen mochten echt wat meer aan, en dat zei veel als ik dat dacht. Ierse reizigers stonden namelijk niet bekend voor hun verhullende kleren, vooral niet onder de ongehuwde meisjes. Ik bleef staan kijken, handen achter mijn rug en een licht arrogante houding voor de rest van mijn lichaam. Ik was best heel benieuwd en nerveus naar degene die bij mij zou logeren. Mijn moeder en zusjes hadden het hele huis nog perfecter schoon en netjes gemaakt dan normaal,of nou ja, de woonwagen, maar goed, veel mensen hadden niet zo'n groot huis als onze wagen. Ze hadden een van de oude bedden van mijn oudere broers opgemaakt en alles was klaar voor het ontvangen van een gast. Nu nog kijken wat voor een gast het was. Als het een meisje was, werd het misschien een probleem, maar aangezien ik de enige was die nu een kamer alleen had, als er geen gasten waren, omdat de andere 3 uit mijn kamer al het huis uit waren, maar toch was het grotendeels not-done, zeker niet op mijn leeftijd, als het geen zussen of andere familie waren, en dan vaak zelfs nog. Toch hadden we geen andere plek, dus het zou moeten. Zo gebeurde het dus eigenlijk ook dat een meisje, die hand in hand met een jongen liep, en toch echt een broek aan mocht trekken van mij, niet door haar lichaam, maar gewoon om het gepaster te maken, mijn naam riep. Ik tikte mijn kin even naar voren. "Hier, dame. Seamus Kevin O'Donnal. Waarmee kan ik je van dienst zijn?" vroeg ik met een licht brutale grijns op mijn gezicht, voor ik een hand door mijn haren haalde. Als zij bij mij zou blijven, hoopte ik wel dat ze haar mondje kon houden over het kamp, want de vrienden die ik had wilde ik graag houden, en normaal waren mensen niet zo aardig als ze eenmaal erachter kwamen dat je van het kamp kwam. Nu hoefde ik niet lang meer op deze school, maar toch. Hopelijk bleef haar vriendje niet ook bij me, want dan werden ze zeker gescheiden. Zoenen voor het huwelijk werd al streng afgekeurd, maar samen slapen, onschuldig of niet, al helemaal. Dat gebeurde gewoon niet, einde verhaal. Dat we niet meer, zo wat, werden uitgehuwelijkt was al heel wat, ondanks dat nogsteeds bijna iedereen binnen de gemeenschap, of in elk geval de cultuur, trouwde. Ik voelde mijn mobiel in mijn zak trillen. Dat kwam zo wel als ze dat vriendje van haar gedag zei. Dat ik in een andere cultuur leefde en me aan die standaarden hield, betekende niet dat ik niets van de gorger cultuur wist. Ik had altijd op 'normale' scholen gezeten en wist echt wel hoe alles in elkaar stak, zelfs al keek ik nogsteeds verbaasd en lichtelijk beledigd toe over hoe het ging. Ook had ik niet altijd mijn handen thuis kunnen houden erdoor, maar voor nu stelde ik me open op en ik hoopte dat zij hetzelfde deed, want anders werd dit voor haar een erg onprettig verblijf.
Bowties were never Cooler