Square schreef:
Haha, ik denk dat Marleen/SonOfGondor je hiermee wel kan helpen, als zij zin heeft om haar mening uit te typen.
Zelf vind ik de films erg leuk, al blijf ik het een beetje vreemd vinden dat ze zo'n dun boekje over drie films uitsmeren. Ze stoppen er erg veel extra dingen in ten opzichte van het boek, wat aan de ene kant voor heel gave films zorgt, maar aan de andere kant wel betekent dat het verhaal nogal verandert. Ik kan niet meer erg veel zinnige dingen over het boek zeggen, denk ik, want het is echt te lang geleden dat ik dat heb gelezen, sorry. ^^
Oké, nu zit je een hoge standaard
Ik kan hier ook heel lang over doorpraten, maar laat ik eens beginnen met het boek. Ik heb het boek in het Engels en in het Nederlands gelezen en ik vond het fantastisch. Niet alleen omdat het goed wegleest, maar ook omdat het een boek is dat echt leeft voor je. Ik denk dat LotR hetzelfde doet, maar dan lastiger, waardoor veel mensen het al snel gezien houden. Bilbo is een geweldig personage. Hij is geen held als in heel veel fantasy. Hij is gewoon iemand die in een avontuur rolt en meer geluk heeft dan hij dacht. We kunnen nooit streven om zo perfect als Aragorn te zijn, maar we kunnen allemaal streven om iemand te worden als Bilbo, zelfs als we al 50 jaar lang in onze luie stoel zitten. Daarnaast heeft Bilbo een soort humor die ik er erg kan waarderen, de humor die door het hele boek te zien is (een zin als 'maar adelaars zijn geen vorken' is toch geweldig?) Bilbo is onze 'per ongelukke' held. Hij doet ook maar wat, maar wel altijd wat hij denkt dat goed is. Daarnaast is midden aarde zo'n geweldig uitgewerkt land, dat je het idee hebt dat je er zo kan belanden. Maar goed, dat slaat meer op Tolkien dan op de hobbit specifiek.
En dan de films... Ja... Zoals sommigen misschien weten, ben ik daar niet zo enthousiast over. Misschien maakte ik de fout de film te veel te zien als een verfilmd boek, en niet genoeg als een soort fanfiction van Peter Jackson himself. Ik maak me geen illusies, ik weet dat dit over geld gaat. Lord of the Rings deed het goed, en daarom maakte Peter Jackson 3 prequals, met dezelfde toon en sfeer als LotR. Maar de hobbit is dat niet. De eerste film kon ik nog wel uitzitten. Als vrije interpretatie van The Hobbit was het leuk om te zien. De lichte sfeer van het boek was er nog een beetje, met een episch tintje. Er waren absoluut stukken bij die nergens op sloegen, maar er was mee te leven. Toen de tweede film. Wat moet ik zeggen? Het is een soort fanfictie, maar ik heb er betere gelezen hier op quizlet. De tweede film ging niet meer over Bilbo. Het ging over Thorin, naar mijn idee. Nou is Thorin een geweldig interessant personage , maar Peter Jackson maakte van hem de zoveelste gekwelde held. En dan nog de vechtscene's. Ik vind dat er veel te veel nadruk op het vechten zat. De één na de andere ork werd afgeslacht in de barrel scene, een scene die in het boek Bilbo en zijn slimmigheid centraal stelde. De vrijheden die met de rest van het materiaal zijn genomen, vond ik verschrikkelijk. Tauriël was een personage die er van mijn part heel hard uit mocht worden gegooid. Jammer, want ze had potentie. Het hele verhaal voelde vreemd, alsof ik helemaal niet in midden aarde was, maar in een complete andere wereld. Misschien was het een goede film, maar ik kan me moeilijk losmaken van de frustratie van wat ze met het materiaal hebben gedaan. Als Tolkien-nerd maak ik me daar kwaad over. Ik weet niet zeker of ik de derde film wil zien. Misschien is het op zichzelf een goede film, maar ik kan het boek niet gemakkelijk loslaten. Ik ben bang dat het een andere gewelddadige spektakelfilm wordt, iets wat Tolkien nooit had willen zien gebeuren met zijn werk.
[ bericht aangepast op 5 nov 2014 - 23:17 ]
Rest in Peace, Son of Gondor