Scorpion schreef:
Ja, dat heb ik uiteindelijk ook gedaan. Alleen dan met 10-5-0 en 0-5-10.
Of gaat het dan ineens heel anders? :p
Als je mijn idee op die manier hebt uitgewerkt, betekent dat dat je waarschijnlijk nooit of bijna nooit als uitkomst "middel" hebt.
Stel dat je twintig vragen hebt. (dus een even aantal)
Bij elk antwoord heb je vijf punten voor middel. Dat is dus 20 x 5 = 100 punten voor middel
1. Om meer dan honderd punten te krijgen bij veel, moet je minstens elf vragen goed beantwoorden.
2. Om meer dan honderd punten te krijgen bij weinig, moet je minstens elf vragen fout beantwoorden.
Dan is er alleen nog de mogelijkheid om tien vragen goed en tien vragen fout te beantwoorden. Dan is voor elke uitkomst honderd punten, wat betekent dat het systeem beslist. Die kans is dus heel klein
Stel dat je elf vragen hebt (dus een oneven aantal)
Bij elk antwoord heb je vijf punten voor middel. Dat is dus 11 x 5 = 55 punten voor middel
1. Om meer dan 55 punten te krijgen bij veel, moet je minstens zes vragen goed beantwoorden.
2. Om meer dan 55 punten te krijgen bij weinig, moet je minstens zes vragen fout beantwoorden.
De twee bovenstaande opties zijn altijd het geval, dus dan is uitkomst "middel" onmogelijk...
Als je het al zo hebt uitgewerkt, en je hebt geen zin/tijd/energie om het opnieuw te doen (wat ik me goed kan voorstellen), denk ik dat het beter is om de uitkomst "middel" te verwijderen.
Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…