• Waar men zich in Nederland drukmaakt om Zwarte Piet, is er in Zweden sinds enige tijd ophef om Pippi Langkous. Veel Zweden vonden het na jaren ineens racistisch dat Pippi haar vader de 'negerkoning' van Taka-Tukaland noemde. De Zweedse publieke omroep SVT heeft daarvoor nu een oplossing gevonden.

    Negerkoning in het Zweeds is negerkung. De omroep heeft bij alle afleveringen waarin dat woord wordt gezegd het gedeelte 'neger' weggeknipt. Er wordt nu dus alleen nog 'kung' gezegd door Pippi. Ook een aantal andere racistisch overkomende scènes is aangepast, schrijft De Volkskrant.



    Bron: http://www.spitsnieuws.nl/raar/2014/10/pippi-langkous-racistisch-dus-alles-gecensureerd


    Ik geef de mensheid hier echt op hoor -.-''

    En een nieuw bericht:

    Wie Tom & Jerry wil kijken via de videodienst Amazon Instant Video, krijgt voortaan een waarschuwing te zien. De tekenfilmserie is namelijk racistisch, vindt Amazon.

    Het bedrijf kreeg klachten binnen van kijkers over een scène met een zwart dienstmeisje. In de waarschuwing zegt Amazon dat daarin stereotypen en karikaturen voorkomen die geaccepteerd waren toen de serie begon, zo'n zeventig jaar geleden. "Maar zulke tekeningen waren in wezen fout en zijn dat nog steeds", schrijft Amazon.

    Censuur
    De eerste Tom & Jerry werd gemaakt in 1940. De oorspronkelijke serie liep tot 1957 en won zeven Oscars.

    Het is niet de eerste keer dat Tom & Jerry racistisch wordt bevonden. In de jaren 60, toen zwarte Amerikanen steeds meer rechten kregen, werden verschillende scènes uit de serie om die reden gecensureerd.

    De afgelopen jaren zijn er ook scènes uit Tom & Jerry geknipt. Het ging toen om scènes waarin wordt gerookt.

    Bron: http://m.nos.nl/artikel/705036-amazon-tom-jerry-zijn-racistisch.html

    [ bericht aangepast op 2 okt 2014 - 17:22 ]


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Waarom zouden we ons bezighouden met serieuze dingen als we ons ook kunnen bezighouden met beslissen wat racistisch is en wat niet?

    Bij een recente film snap ik het wel, maar hoe oud is pipi precies? Die waarschuwing vind ik zelf ook niet zo erg.

    En voel jullie niet zo gepikeerd, het is niet omdat Solidsnake hier verhit bezig is dat hij zijn werk niet goed doet.;)


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    En daar gaan we weer. Racisme dit, racisme dat.
    Ik bemoei me er niet eens meer mee, word er zo moe van.

    Oké, blijkbaar kan ik me hier toch niet buiten houden. Houd in gedachten dat ik dit niet aan één specifiek persoon richt, maar dat dit meer een reactie op dit topic en de houding van veel mensen in het algemeen is. Ik sta open voor een beleefde discussie, mocht iemand dit echt allemaal lezen en daarna nog zin hebben om te reageren.
    Here we go. :')

    Veel mensen lijken te verkeren onder de impressie dat racisme iets is dat in het verleden gebeurde. Ze zien bij dat woord plaatjes voor zich van slavenschepen en bussen waar aparte zitplaatsen waren voor mensen met verschillende huidskleuren, en ja, natuurlijk is dat racisme, maar dat is niet het enige wat dat woord inhoudt. Dat we zulke overduidelijke praktijken vandaag de dag niet meer zien in Nederland, wil niet zeggen dat alle problemen zijn opgelost en er niets meer is in ons gedrag of onze mindset dat nog voor verbetering vatbaar blijft.
          Laten we beginnen bij het begin. Ja, neger is wel degelijk een woord dat als belediging kan worden opgevat, en nee, die mensen zijn niet gewoon overgevoelig.
          Een argument dat vaak wordt gebruikt om aan te tonen dat er "gewoon" wordt gezeurd en men "politiek correct" bezig is zodra iemand over racisme begint, is het verhaal van de negerzoenen. Mensen vinden het raar dat het woord neger van de verpakkingen is gehaald, want ze zien het zelf niet als iets wat verkeerd klinkt en iedereen is toch gelijk, dus waar maakt men zich druk om? En hé, als negerzoenen niet meer mag, waarom blanke vla dan wel? Blank is ook een huidskleur! Het antwoord is zo simpel en ligt zo voor de hand, dat het haast niet te geloven valt hoe gemakkelijk wij als maatschappij er overheen kijken.
          Het subtiele verschil hier is namelijk dat zwarte mensen eeuwenlang systematisch zijn onderdrukt (letterlijk - dit is geen hyperbool om mijn punt duidelijk te maken), terwijl blanke mensen degenen zijn die eeuwenlang voor die systematische onderdrukking hebben gezorgd. "Maar daar kun je mij niet voor verantwoordelijk houden. Ik heb een hoop zwarte vrienden!" Relax, er is niemand die beweert dat alle witte mensen in 2014 vinden dat de oprichting van de WIC een geweldige en volkomen moreel verantwoorde zet was. Maar dat de algemene instelling is dat er geen verschil meer zou moeten zijn tussen mensen op grond van hun huidskleur, wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk niet meer zo is. In de jaren zestig van de vorige eeuw was het nog revolutionair toen Martin Luther King door New York (sorry, foutje) Washington marcheerde en zijn bekende speech daar hield. Dat was vorig jaar vijftig jaar geleden - er zijn vandaag de dag nog miljoenen mensen in de wereld die er toen ook al waren. Het staat al in onze geschiedenisboekjes alsof het alleen nog maar herinnerd wordt door die letters en zwart-wit foto's, maar dat is niet waar. Je kunt niet zomaar met je vingers knippen en honderden jaren aan geschiedenis ongedaan maken. Dat soort dingen laat sporen achter, zelfs als iedereen nu inziet dat de manier waarop zwarten vroeger behandeld werden vreselijk is.
          "Maar wat voor sporen dan? Ik heb er nooit iets van gemerkt." Dat is nou juist het probleem; de gemiddelde witte Nederlander ziet het niet, omdat ze er zelf geen problemen van ondervinden. Het is heel gemakkelijk om een probleem niet op te merken als je zelf niet degene bent die ermee zit, zelfs al zit je vol goede bedoelingen en kijk je er helemaal niet opzettelijk overheen. Maar als je er maar heel eventjes op begint te letten, zie je iets heel anders dan een perfecte wereld waarin iedereen gelijke kansen heeft. In Amerika hebben zwarte mannen meer dan zes keer zoveel kans om in de gevangenis te belanden dan witte mannen (en voordat iemand de voor de hand liggende opmerking maakt: nee, dat ligt er niet aan dat zwarte mannen meer dan zes keer zo vaak misdrijven plegen als witte mannen, want hoewel het soort wetsovertredingen verschilt, is het algehele percentage onder alle bevolkingsgroepen vrijwel gelijk). Recent waren er in het nieuws nog berichten over Ferguson, een dorpje waar een witte politieagent een onbewapende zwarte jongen heeft neergeschoten terwijl die zijn handen in de lucht stak. Wat niet groots in ons nieuws is gekomen, is dat er vervolgens op internet meer geld is ingezameld via donaties voor die politieagent, dan voor de familie van Michael Brown, de overleden jongen. En nee, racisme is niet iets wat alleen nog in de VS voorkomt en waar we in Nederland helemaal vrij van zijn. Er zijn studies van onder andere het Sociaal Cultureel Planbureau die aantonen dat gekleurde mensen structureel minder kans hebben om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. En laten we eens een experiment doen. Als ik het over "een man" heb, wat voor plaatje zie je dan voor je? Ik wed dat hij blank is. De "standaard mens" is in de hoofden van veel mensen wit. Dat klinkt niet als iets ergs, maar het geeft toch aan waar we vanuit gaan als we over mensen nadenken. En bij het woord "allochtoon"? Waar denk je dan aan? Ik wed dat het niet prinses Beatrix is, of iemand als mijn moeder, een blanke, Duitse vrouw, zelfs al zijn zij allebei net zozeer een allochtoon als iedere Marokkaan of Keniaan.
          De enige conclusie die er uiteindelijk te trekken valt, is dat witte Nederlanders meer privileges hebben dan zwarte (of in het algemeen gewoon niet-witte) Nederlanders. Dit wil niet zeggen dat iedere Nederlander bewust racistisch is. De term die hiervoor gebruikt wordt is institutioneel racisme. Het is een subtiele vorm van discriminatie die volkomen in onze samenleving en ons bewustzijn is doorgedrongen, tot het punt waar we het niet eens opmerken tot iemand ons erop wijst - en soms zelfs dan helaas nog niet.
          We hebben nu dus vastgesteld dat er in het verleden absoluut racisme bestond, dat het lijkt alsof dat nu is verdwenen en dat dit helaas niet zo gemakkelijk in elkaar zit. Laten we dan vervolgens eens kijken naar wat andere bezwaren die je iedere keer hoort als mensen wordt verteld dat ze het woord neger niet mogen gebruiken.
          Ten eerste: "Ik heb vrijheid van meningsuiting!" Dat is waar. Daar heb ik niets tegenin te brengen en ik ga niet beweren dat je dat niet hebt, want het staat in onze grondwet. Maar het is geen reden om scheldwoorden in het rond te slingeren naar gelieve. Als iemand je een trut noemt zul je dat ook niet zomaar door de vingers zien omdat iedereen vrijheid van meningsuiting heeft. Het is een heel, heel belangrijk principe, maar het is geen vrijbrief om alles wat er in je opwelt zomaar hardop te zeggen zonder consequenties, zelfs al zijn er mensen die het zo proberen te gebruiken. Vrijheid van meningsuiting of niet, het is niet meer dan normaal om op je woorden te letten.
          Ten tweede: "Maar er zijn zoveel mensen die dat woord gebruiken! Dan kan het toch niet slecht zijn?" Jawel. Jawel, dat kan wel. Dat veel mensen iets doen, wil niet automatisch zeggen dat het oké is, en ik zou denken dat dat voor zich spreekt. Er zijn immers ook nog steeds groepen op de wereld die vinden dat Hitler eigenlijk wel een toffe gast was, maar toch probeert de gemiddelde mens dat niet goed te praten, thank God.
          Ten derde: "Het is niet eerlijk dat zwarte mensen het wel mogen zeggen! Het zou niet uit moeten maken wie het zegt." Jáwel, het maakt wel degelijk wat uit wie een woord gebruikt, dat is een simpel feit. Als je een onvoldoende haalt op een toets en je zegt zelf dat je "maar een dom kind" bent, dan is dat oké, maar als de persoon die naast je zit en een acht had je zo noemt, zul je dat heel wat minder leuk vinden. Als die persoon echter ook een dikke onvoldoende had, zou je er misschien wel weer om kunnen lachen. De manier waarop woorden worden opgevat heeft er heel veel mee te maken van wie ze komen.

    Maar goed, om dan tot slot nog eens terug te komen op het specifieke onderwerp van dit topic in plaats van racisme en het woord neger in het algemeen: waarom o waarom maken mensen zich er zo druk om dat er een woordje is geschrapt uit een kinderserie? Voel je je daardoor beledigd? Heb je het gevoel dat kinderen Pipi Langkous nu niet meer leuk zullen vinden, of dat er iets heel fundamenteels uit de serie is gehaald? Of vind je het gewoon niet leuk als er iets verandert simpelweg omdat deze verandering zou kunnen betekenen dat er misschien ook andere dingen kunnen of zelfs moeten veranderen? Dat we opnieuw moeten nadenken over of wat we doen en zeggen eigenlijk wel door de beugel kan?
          Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik het niet snap. Zelfs als je alles wat ik hierboven heb getypt onzin vindt, zelfs als je denkt dat racisme de wereld uit is en het gebruik van het woord neger heel normaal is en dat het onzin is om dat niet aan kinderen te willen laten horen, dan kun je toch nog steeds zien wat hier de feiten zijn? Feit A: er is een groep mensen die zich niet prettig voelt als dat woord gebruikt wordt. Feit B: andere mensen doen daar wat aan door het woord niet meer te gebruiken. Mensen houden rekening met elkaars gevoelens. Dat is het enige wat hier gebeurt. Is dat echt iets waar je op tegen kunt zijn?

    [ bericht aangepast op 4 okt 2014 - 23:12 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    nog even en ik ga verhuizen


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Square schreef:
    Oké, blijkbaar kan ik me hier toch niet buiten houden. Houd in gedachten dat ik dit niet aan één specifiek persoon richt, maar dat dit meer een reactie op dit topic en de houding van veel mensen in het algemeen is. Ik sta open voor een beleefde discussie, mocht iemand dit echt allemaal lezen en daarna nog zin hebben om te reageren.
    Here we go. :')

    Veel mensen lijken te verkeren onder de impressie dat racisme iets is dat in het verleden gebeurde. Ze zien bij dat woord plaatjes voor zich van slavenschepen en bussen waar aparte zitplaatsen waren voor mensen met verschillende huidskleuren, en ja, natuurlijk is dat racisme, maar dat is niet het enige wat dat woord inhoudt. Dat we zulke overduidelijke praktijken vandaag de dag niet meer zien in Nederland, wil niet zeggen dat alle problemen zijn opgelost en er niets meer is in ons gedrag of onze mindset dat nog voor verbetering vatbaar blijft.
          Laten we beginnen bij het begin. Ja, neger is wel degelijk een woord dat als belediging kan worden opgevat, en nee, die mensen zijn niet gewoon overgevoelig.
          Een argument dat vaak wordt gebruikt om aan te tonen dat er "gewoon" wordt gezeurd en men "politiek correct" bezig is zodra iemand over racisme begint, is het verhaal van de negerzoenen. Mensen vinden het raar dat het woord neger van de verpakkingen is gehaald, want ze zien het zelf niet als iets wat verkeerd klinkt en iedereen is toch gelijk, dus waar maakt men zich druk om? En hé, als negerzoenen niet meer mag, waarom blanke vla dan wel? Blank is ook een huidskleur! Het antwoord is zo simpel en ligt zo voor de hand, dat het haast niet te geloven valt hoe gemakkelijk wij als maatschappij er overheen kijken.
          Het subtiele verschil hier is namelijk dat zwarte mensen eeuwenlang systematisch zijn onderdrukt (letterlijk - dit is geen hyperbool om mijn punt duidelijk te maken), terwijl blanke mensen degenen zijn die eeuwenlang voor die systematische onderdrukking hebben gezorgd. "Maar daar kun je mij niet voor verantwoordelijk houden. Ik heb een hoop zwarte vrienden!" Relax, er is niemand die beweert dat alle witte mensen in 2014 vinden dat de oprichting van de WIC een geweldige en volkomen moreel verantwoorde zet was. Maar dat de algemene instelling is dat er geen verschil meer zou moeten zijn tussen mensen op grond van hun huidskleur, wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk niet meer zo is. In de jaren zestig van de vorige eeuw was het nog revolutionair toen Martin Luther King door New York marcheerde en zijn bekende speech daar hield. Dat was vorig jaar vijftig jaar geleden - er zijn vandaag de dag nog miljoenen mensen in de wereld die er toen ook al waren. Het staat al in onze geschiedenisboekjes alsof het alleen nog maar herinnerd wordt door die letters en zwart-wit foto's, maar dat is niet waar. Je kunt niet zomaar met je vingers knippen en honderden jaren aan geschiedenis ongedaan maken. Dat soort dingen laten sporen achter, zelfs als iedereen nu inziet dat de manier waarop zwarten vroeger behandeld werden vreselijk is.
          "Maar wat voor sporen dan? Ik heb er nooit iets van gemerkt." Dat is nou juist het probleem; de gemiddelde witte Nederlander ziet het niet, omdat ze er zelf geen problemen van ondervinden. Het is heel gemakkelijk om een probleem niet op te merken als je zelf niet degene bent die ermee zit, zelfs al zit je vol goede bedoelingen en kijk je er helemaal niet opzettelijk overheen. Maar als je er maar heel eventjes op begint te letten, zie je iets heel anders dan een perfecte wereld waarin iedereen gelijke kansen heeft. In Amerika hebben zwarte mannen meer dan zes keer zoveel kans om in de gevangenis te belanden dan witte mannen (en voordat iemand de voor de hand liggende opmerking maakt: nee, dat ligt er niet aan dat zwarte mannen meer dan zes keer zo vaak misdrijven plegen als witte mannen, want hoewel het soort wetsovertredingen verschilt, is het algehele percentage onder alle bevolkingsgroepen vrijwel gelijk). Recent waren er in het nieuws nog berichten over Ferguson, een dorpje waar een witte politieagent een onbewapende zwarte jongen heeft neergeschoten terwijl die zijn handen in de lucht stak. Wat niet groots in ons nieuws is gekomen, is dat er vervolgens op internet meer geld is ingezameld via donaties voor die politieagent, dan voor de familie van Michael Brown, de overleden jongen. En nee, racisme is niet iets wat alleen nog in de VS voorkomt en waar we in Nederland helemaal vrij van zijn. Er zijn studies van onder andere het Sociaal Cultureel Planbureau die aantonen dat gekleurde mensen structureel minder kans hebben om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. En laten we eens een experiment doen. Als ik het over "een man" heb, wat voor plaatje zie je dan voor je? Ik wed dat hij blank is. De "standaard mens" is in de hoofden van veel mensen wit. Dat klinkt niet als iets ergs, maar het geeft toch aan waar we vanuit gaan als we over mensen nadenken. En bij het woord "allochtoon"? Waar denk je dan aan? Ik wed dat het niet prinses Beatrix is, of iemand als mijn moeder, een blanke, Duitse vrouw, zelfs al zijn zij allebei net zozeer een allochtoon als iedere Marokkaan of Keniaan.
          De enige conclusie die er uiteindelijk te trekken valt, is dat witte Nederlanders meer privileges hebben dan zwarte (of in het algemeen gewoon niet-witte) Nederlanders. Dit wil niet zeggen dat iedere Nederlander bewust racistisch is. De term die hiervoor gebruikt wordt is institutioneel racisme. Het is een subtiele vorm van discriminatie die volkomen in onze samenleving en ons bewustzijn is doorgedrongen, tot het punt waar we het niet eens opmerken tot iemand ons erop wijst - en soms zelfs dan helaas nog niet.
          We hebben nu dus vastgesteld dat er in het verleden absoluut racisme bestond, dat het lijkt alsof dat nu is verdwenen en dat dit helaas niet zo gemakkelijk in elkaar zit. Laten we dan vervolgens eens kijken naar wat andere bezwaren die je iedere keer hoort als mensen wordt verteld dat ze het woord neger niet mogen gebruiken.
          Ten eerste: "Ik heb vrijheid van meningsuiting!" Dat is waar. Daar heb ik niets tegenin te brengen en ik ga niet beweren dat je dat niet hebt, want het staat in onze grondwet. Maar het is geen reden om scheldwoorden in het rond te slingeren naar gelieve. Als iemand je een trut noemt zul je dat ook niet zomaar door de vingers zien omdat iedereen vrijheid van meningsuiting heeft. Het is een heel, heel belangrijk principe, maar het is geen vrijbrief om alles wat er in je opwelt zomaar hardop te zeggen zonder consequenties, zelfs al zijn er mensen die het zo proberen te gebruiken. Vrijheid van meningsuiting of niet, het is niet meer dan normaal om op je woorden te letten.
          Ten tweede: "Maar er zijn zoveel mensen die dat woord gebruiken! Dan kan het toch niet slecht zijn?" Jawel. Jawel, dat kan wel. Dat veel mensen iets doen, wil niet automatisch zeggen dat het oké is, en ik zou denken dat dat voor zich spreekt. Er zijn immers ook nog steeds groepen op de wereld die vinden dat Hitler eigenlijk wel een toffe gast was, maar toch probeert de gemiddelde mens dat niet goed te praten, thank God.
          Ten derde: "Het is niet eerlijk dat zwarte mensen het wel mogen zeggen! Het zou niet uit moeten maken wie het zegt." Jáwel, het maakt wel degelijk wat uit wie een woord gebruikt, dat is een simpel feit. Als je een onvoldoende haalt op een toets en je zegt zelf dat je "maar een dom kind" bent, dan is dat oké, maar als de persoon die naast je zit en een acht had je zo noemt, zul je dat heel wat minder leuk vinden. Als die persoon echter ook een dikke onvoldoende had, zou je er misschien wel weer om kunnen lachen. De manier waarop woorden worden opgevat heeft er heel veel mee te maken van wie ze komen.

    Maar goed, om dan tot slot nog eens terug te komen op het specifieke onderwerp van dit topic in plaats van racisme en het woord neger in het algemeen: waarom o waarom maken mensen zich er zo druk om dat er een woordje is geschrapt uit een kinderserie? Voel je je daardoor beledigd? Heb je het gevoel dat kinderen Pipi Langkous nu niet meer leuk zullen vinden, of dat er iets heel fundamenteels uit de serie is gehaald? Of vind je het gewoon niet leuk als er iets verandert simpelweg omdat deze verandering zou kunnen betekenen dat er misschien ook andere dingen kunnen of zelfs moeten veranderen? Dat we opnieuw moeten nadenken over of wat we doen en zeggen eigenlijk wel door de beugel kan?
          Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik het niet snap. Zelfs als je alles wat ik hierboven heb getypt onzin vindt, zelfs als je denkt dat racisme de wereld uit is en het gebruik van het woord neger heel normaal is en dat het onzin is om dat niet aan kinderen te willen laten horen, dan kun je toch nog steeds zien wat hier de feiten zijn? Feit A: er is een groep mensen die zich niet prettig voelt als dat woord gebruikt wordt. Feit B: andere mensen doen daar wat aan door het woord niet meer te gebruiken. Mensen houden rekening met elkaars gevoelens. Dat is het enige wat hier gebeurt. Is dat echt iets waar je op tegen kunt zijn?


    Ik kan niets anders zeggen dan hulde. Dit bericht is zo waar en ontzettend goed beargumenteerd. Ik zal eerlijk toegeven, dat ik soms best moeite heb met verandering, dat ik het voor mijzelf jammer vind dat dingen zoals ik ze gewend ben veranderen en ik zal ook eerlijk zijn en toegeven dat ik soms het woord neger wel gebruik, omdat ik het gewend ben, maar ik ben met je eens. Als mensen ergens echt last van hebben, dan moet het veranderen en dan moet ik mijn gewoontes opzij zetten. Tevens is het inderdaad belachelijk dat er wordt gezegd dat het niet beledigend is, terwijl wij, als blanken, nooit kunnen weten hoe het voelt.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Square schreef:
    Oké, blijkbaar kan ik me hier toch niet buiten houden. Houd in gedachten dat ik dit niet aan één specifiek persoon richt, maar dat dit meer een reactie op dit topic en de houding van veel mensen in het algemeen is. Ik sta open voor een beleefde discussie, mocht iemand dit echt allemaal lezen en daarna nog zin hebben om te reageren.
    Here we go. :')

    Veel mensen lijken te verkeren onder de impressie dat racisme iets is dat in het verleden gebeurde. Ze zien bij dat woord plaatjes voor zich van slavenschepen en bussen waar aparte zitplaatsen waren voor mensen met verschillende huidskleuren, en ja, natuurlijk is dat racisme, maar dat is niet het enige wat dat woord inhoudt. Dat we zulke overduidelijke praktijken vandaag de dag niet meer zien in Nederland, wil niet zeggen dat alle problemen zijn opgelost en er niets meer is in ons gedrag of onze mindset dat nog voor verbetering vatbaar blijft.
          Laten we beginnen bij het begin. Ja, neger is wel degelijk een woord dat als belediging kan worden opgevat, en nee, die mensen zijn niet gewoon overgevoelig.
          Een argument dat vaak wordt gebruikt om aan te tonen dat er "gewoon" wordt gezeurd en men "politiek correct" bezig is zodra iemand over racisme begint, is het verhaal van de negerzoenen. Mensen vinden het raar dat het woord neger van de verpakkingen is gehaald, want ze zien het zelf niet als iets wat verkeerd klinkt en iedereen is toch gelijk, dus waar maakt men zich druk om? En hé, als negerzoenen niet meer mag, waarom blanke vla dan wel? Blank is ook een huidskleur! Het antwoord is zo simpel en ligt zo voor de hand, dat het haast niet te geloven valt hoe gemakkelijk wij als maatschappij er overheen kijken.
          Het subtiele verschil hier is namelijk dat zwarte mensen eeuwenlang systematisch zijn onderdrukt (letterlijk - dit is geen hyperbool om mijn punt duidelijk te maken), terwijl blanke mensen degenen zijn die eeuwenlang voor die systematische onderdrukking hebben gezorgd. "Maar daar kun je mij niet voor verantwoordelijk houden. Ik heb een hoop zwarte vrienden!" Relax, er is niemand die beweert dat alle witte mensen in 2014 vinden dat de oprichting van de WIC een geweldige en volkomen moreel verantwoorde zet was. Maar dat de algemene instelling is dat er geen verschil meer zou moeten zijn tussen mensen op grond van hun huidskleur, wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk niet meer zo is. In de jaren zestig van de vorige eeuw was het nog revolutionair toen Martin Luther King door New York marcheerde en zijn bekende speech daar hield. Dat was vorig jaar vijftig jaar geleden - er zijn vandaag de dag nog miljoenen mensen in de wereld die er toen ook al waren. Het staat al in onze geschiedenisboekjes alsof het alleen nog maar herinnerd wordt door die letters en zwart-wit foto's, maar dat is niet waar. Je kunt niet zomaar met je vingers knippen en honderden jaren aan geschiedenis ongedaan maken. Dat soort dingen laten sporen achter, zelfs als iedereen nu inziet dat de manier waarop zwarten vroeger behandeld werden vreselijk is.
          "Maar wat voor sporen dan? Ik heb er nooit iets van gemerkt." Dat is nou juist het probleem; de gemiddelde witte Nederlander ziet het niet, omdat ze er zelf geen problemen van ondervinden. Het is heel gemakkelijk om een probleem niet op te merken als je zelf niet degene bent die ermee zit, zelfs al zit je vol goede bedoelingen en kijk je er helemaal niet opzettelijk overheen. Maar als je er maar heel eventjes op begint te letten, zie je iets heel anders dan een perfecte wereld waarin iedereen gelijke kansen heeft. In Amerika hebben zwarte mannen meer dan zes keer zoveel kans om in de gevangenis te belanden dan witte mannen (en voordat iemand de voor de hand liggende opmerking maakt: nee, dat ligt er niet aan dat zwarte mannen meer dan zes keer zo vaak misdrijven plegen als witte mannen, want hoewel het soort wetsovertredingen verschilt, is het algehele percentage onder alle bevolkingsgroepen vrijwel gelijk). Recent waren er in het nieuws nog berichten over Ferguson, een dorpje waar een witte politieagent een onbewapende zwarte jongen heeft neergeschoten terwijl die zijn handen in de lucht stak. Wat niet groots in ons nieuws is gekomen, is dat er vervolgens op internet meer geld is ingezameld via donaties voor die politieagent, dan voor de familie van Michael Brown, de overleden jongen. En nee, racisme is niet iets wat alleen nog in de VS voorkomt en waar we in Nederland helemaal vrij van zijn. Er zijn studies van onder andere het Sociaal Cultureel Planbureau die aantonen dat gekleurde mensen structureel minder kans hebben om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. En laten we eens een experiment doen. Als ik het over "een man" heb, wat voor plaatje zie je dan voor je? Ik wed dat hij blank is. De "standaard mens" is in de hoofden van veel mensen wit. Dat klinkt niet als iets ergs, maar het geeft toch aan waar we vanuit gaan als we over mensen nadenken. En bij het woord "allochtoon"? Waar denk je dan aan? Ik wed dat het niet prinses Beatrix is, of iemand als mijn moeder, een blanke, Duitse vrouw, zelfs al zijn zij allebei net zozeer een allochtoon als iedere Marokkaan of Keniaan.
          De enige conclusie die er uiteindelijk te trekken valt, is dat witte Nederlanders meer privileges hebben dan zwarte (of in het algemeen gewoon niet-witte) Nederlanders. Dit wil niet zeggen dat iedere Nederlander bewust racistisch is. De term die hiervoor gebruikt wordt is institutioneel racisme. Het is een subtiele vorm van discriminatie die volkomen in onze samenleving en ons bewustzijn is doorgedrongen, tot het punt waar we het niet eens opmerken tot iemand ons erop wijst - en soms zelfs dan helaas nog niet.
          We hebben nu dus vastgesteld dat er in het verleden absoluut racisme bestond, dat het lijkt alsof dat nu is verdwenen en dat dit helaas niet zo gemakkelijk in elkaar zit. Laten we dan vervolgens eens kijken naar wat andere bezwaren die je iedere keer hoort als mensen wordt verteld dat ze het woord neger niet mogen gebruiken.
          Ten eerste: "Ik heb vrijheid van meningsuiting!" Dat is waar. Daar heb ik niets tegenin te brengen en ik ga niet beweren dat je dat niet hebt, want het staat in onze grondwet. Maar het is geen reden om scheldwoorden in het rond te slingeren naar gelieve. Als iemand je een trut noemt zul je dat ook niet zomaar door de vingers zien omdat iedereen vrijheid van meningsuiting heeft. Het is een heel, heel belangrijk principe, maar het is geen vrijbrief om alles wat er in je opwelt zomaar hardop te zeggen zonder consequenties, zelfs al zijn er mensen die het zo proberen te gebruiken. Vrijheid van meningsuiting of niet, het is niet meer dan normaal om op je woorden te letten.
          Ten tweede: "Maar er zijn zoveel mensen die dat woord gebruiken! Dan kan het toch niet slecht zijn?" Jawel. Jawel, dat kan wel. Dat veel mensen iets doen, wil niet automatisch zeggen dat het oké is, en ik zou denken dat dat voor zich spreekt. Er zijn immers ook nog steeds groepen op de wereld die vinden dat Hitler eigenlijk wel een toffe gast was, maar toch probeert de gemiddelde mens dat niet goed te praten, thank God.
          Ten derde: "Het is niet eerlijk dat zwarte mensen het wel mogen zeggen! Het zou niet uit moeten maken wie het zegt." Jáwel, het maakt wel degelijk wat uit wie een woord gebruikt, dat is een simpel feit. Als je een onvoldoende haalt op een toets en je zegt zelf dat je "maar een dom kind" bent, dan is dat oké, maar als de persoon die naast je zit en een acht had je zo noemt, zul je dat heel wat minder leuk vinden. Als die persoon echter ook een dikke onvoldoende had, zou je er misschien wel weer om kunnen lachen. De manier waarop woorden worden opgevat heeft er heel veel mee te maken van wie ze komen.

    Maar goed, om dan tot slot nog eens terug te komen op het specifieke onderwerp van dit topic in plaats van racisme en het woord neger in het algemeen: waarom o waarom maken mensen zich er zo druk om dat er een woordje is geschrapt uit een kinderserie? Voel je je daardoor beledigd? Heb je het gevoel dat kinderen Pipi Langkous nu niet meer leuk zullen vinden, of dat er iets heel fundamenteels uit de serie is gehaald? Of vind je het gewoon niet leuk als er iets verandert simpelweg omdat deze verandering zou kunnen betekenen dat er misschien ook andere dingen kunnen of zelfs moeten veranderen? Dat we opnieuw moeten nadenken over of wat we doen en zeggen eigenlijk wel door de beugel kan?
          Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik het niet snap. Zelfs als je alles wat ik hierboven heb getypt onzin vindt, zelfs als je denkt dat racisme de wereld uit is en het gebruik van het woord neger heel normaal is en dat het onzin is om dat niet aan kinderen te willen laten horen, dan kun je toch nog steeds zien wat hier de feiten zijn? Feit A: er is een groep mensen die zich niet prettig voelt als dat woord gebruikt wordt. Feit B: andere mensen doen daar wat aan door het woord niet meer te gebruiken. Mensen houden rekening met elkaars gevoelens. Dat is het enige wat hier gebeurt. Is dat echt iets waar je op tegen kunt zijn?


    Ik ben het volledig met je eens, en ook de verwoording is gewoon wauw.

    Ik vind het alleen zo jammer dat zo'n stukje filmgeschiedenis niet in ere wordt gehouden, echt, bij recente films snap ik het volledig, maar een film die al decenia lang oud is? Bovendien, als we alles gaan schrappen wat kwetsend is, hoe moet de jeugd dan weten hoe het vroeger was. Het was vroeger nu eenmaal geen rozegeur en maneschijn. Daarom vind ik ook dat er dan een volwassene moet meekijken die kan zeggen dat het vroeger zo was maar dat dat nu niet meer hoort. En inderdaad, wat benadeling betreft heb je 100% gelijk en ik probeer daar zelf ook voor te vechten, gelijke kansen zijn erg belangrijk. Je zult mij nooit het woord neger in de mond horen nemen en om je voorbeeld van negerzoen erbij te nemen: ik vind het ook niet meer dan normaal dat dat verandert is.
    Het is gewoon schandalig hoe mensen uit een ander land soms worden behandeld!


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Konigsberg schreef:
    (...)

    Ik kan niets anders zeggen dan hulde. Dit bericht is zo waar en ontzettend goed beargumenteerd. Ik zal eerlijk toegeven, dat ik soms best moeite heb met verandering, dat ik het voor mijzelf jammer vind dat dingen zoals ik ze gewend ben veranderen en ik zal ook eerlijk zijn en toegeven dat ik soms het woord neger wel gebruik, omdat ik het gewend ben, maar ik ben met je eens. Als mensen ergens echt last van hebben, dan moet het veranderen en dan moet ik mijn gewoontes opzij zetten. Tevens is het inderdaad belachelijk dat er wordt gezegd dat het niet beledigend is, terwijl wij, als blanken, nooit kunnen weten hoe het voelt.


    i put the fun in funeral

    Debbaut schreef:
    (...)

    Ik ben het volledig met je eens, en ook de verwoording is gewoon wauw.

    Ik vind het alleen zo jammer dat zo'n stukje filmgeschiedenis niet in ere wordt gehouden, echt, bij recente films snap ik het volledig, maar een film die al decenia lang oud is? Bovendien, als we alles gaan schrappen wat kwetsend is, hoe moet de jeugd dan weten hoe het vroeger was. Het was vroeger nu eenmaal geen rozegeur en maneschijn. Daarom vind ik ook dat er dan een volwassene moet meekijken die kan zeggen dat het vroeger zo was maar dat dat nu niet meer hoort. En inderdaad, wat benadeling betreft heb je 100% gelijk en ik probeer daar zelf ook voor te vechten, gelijke kansen zijn erg belangrijk. Je zult mij nooit het woord neger in de mond horen nemen en om je voorbeeld van negerzoen erbij te nemen: ik vind het ook niet meer dan normaal dat dat verandert is.
    Het is gewoon schandalig hoe mensen uit een ander land soms worden behandeld!


    Goed punt, maar ik denk niet dat de meeste kinderen al de vaardigheid hebben Pippi Langkous in zijn historische context te zetten. Zelfs ik, op mijn 19e en als geschiedenisstudent, besefte nooit echt hoe oud Pippi Langkous eigenlijk was. Voor een kind (en nu als volwassene in mijn herinnering) was het tijdloos. En heel veel aspecten van Pippi zijn ook tijdloos; de avontuurlijke elementen, het rebelse gedrag van Pippi en het genieten van je jeugd. Als kind herken je je erin en denkt dus dat het ook in jouw tijd kan opspelen. Als dan een term als neger voorbij komt, realiseert een kind zich niet dat dit nu niet meer kan. Natuurlijk is het goed als je als ouder kunt uitleggen dat dit uit de tijd is, en het niet meer kan, maar een kind zal dan vragen: waarom? Bedenk alleen al hoe lang de post van Square was over dit probleem en bedenk dan dat er boekenkasten te vullen zijn over het onderwerp 'racisme'. Zoiets leg je niet zomaar in vijf minuten uit aan een kind, die nog maar weinig inlevingsvermogen heeft. Terwijl het verwijderen van één woord zoveel gedoe bespaard!
    En op je punt 'hoe moeten we dan weten hoe het vroeger was' heb ik een heel simpel antwoord: geschiedenisles. Het is belangrijk dat deze goed worden gegeven door de juf/meester en later door de leraar. In zo'n les kan de geschiedenis van het racisme rustig worden uitgelegd en kunnen de kinderen vragen stellen. Ook zullen ze niets leren waar ze nog niet aan toe zijn. Daarnaast is een leraar veel geschikter om zoiets uit te leggen dan een ouder, omdat ze daarvoor geleerd hebben.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Debbaut schreef:
    (...)

    Ik ben het volledig met je eens, en ook de verwoording is gewoon wauw.

    Ik vind het alleen zo jammer dat zo'n stukje filmgeschiedenis niet in ere wordt gehouden, echt, bij recente films snap ik het volledig, maar een film die al decenia lang oud is? Bovendien, als we alles gaan schrappen wat kwetsend is, hoe moet de jeugd dan weten hoe het vroeger was. Het was vroeger nu eenmaal geen rozegeur en maneschijn. Daarom vind ik ook dat er dan een volwassene moet meekijken die kan zeggen dat het vroeger zo was maar dat dat nu niet meer hoort. En inderdaad, wat benadeling betreft heb je 100% gelijk en ik probeer daar zelf ook voor te vechten, gelijke kansen zijn erg belangrijk. Je zult mij nooit het woord neger in de mond horen nemen en om je voorbeeld van negerzoen erbij te nemen: ik vind het ook niet meer dan normaal dat dat verandert is.
    Het is gewoon schandalig hoe mensen uit een ander land soms worden behandeld!


    Dankje. (:
    En ik snap je redenering, maar ik vind niet dat die in dit geval van toepassing is. Bij andere films mogelijk wel, als die film echt een punt maakt van het duidelijke onderscheid dat er in het verleden tussen mensen werd gemaakt op basis van huidskleur, maar dat is niet waar deze film om draait. Het gaat om een groepje witte personages dat een avontuur beleeft. Dat er op een bepaald moment wordt verwezen naar zwarte mensen op een onprettige manier, wil niet zeggen dat dit een belangrijk deel van de film is. In tegendeel, het wordt totaal niet als iets bijzonders behandeld.
    Je hebt volkomen gelijk dat niet alle sporen van racisme uit onze geschiedenis gewist moeten worden, want proberen zoiets te vergeten is natuurlijk niet de oplossing. Het is juist heel belangrijk dat mensen, zeker kinderen, leren over dit soort dingen, en ik begrijp dus ook wel waar je vandaan komt. Maar kinderen leren van deze film niets over dat deel van de geschiedenis. Kinderen zullen Pippi Langkous waarschijnlijk niet eens als een deel van de geschiedenis zien; dat was bij mij in ieder geval nooit zo, terwijl de film toen ik hem voor het eerst zag ook al dertig tot veertig jaar oud moet zijn geweest. Het enige wat kinderen ervan kunnen meenemen, is dat het woord neger bestaat en dat dit iets heel normaals is om te zeggen, want Pippi Langkous gebruikt toch geen slechte woorden?
    Als er inderdaad een volwassene mee zou kijken die uitlegt waarom dit woord niet goed is, zou het wel een leermoment kunnen worden. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel ouders kijken iedere film die hun kind kijkt om te letten op woordjes waar misschien een voetnoot bij moet worden geplaatst? Zoals SonOfGondor zegt is geschiedenis iets waar kinderen over leren in geschiedenislessen, niet thuis. Over het algemeen is dat nou eenmaal niet iets waar ouders diep op ingaan.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Mja, opzich is het nu ook niet rampzalig, dus voor mij maakt het niet heel veel uit eigenlijk.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Hij neemt de gelegenheid om te praten over de taboes rond het gebruik van etnische stereotypen in (kinder) films.

    Heck, waarom laten we ook niet alles veranderen?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Het is juist racistish als je er geen zwarte meer in doet. Straks gaan ze nog zeuren over ''Pinkeltje'' Omdat daar het woord "negerkindertjes'' word gezegt, ookal word er voor de rest niks gemeens over ze gezegt -_-''

    Waar slaat dit allemaal op? -__-

    [ bericht aangepast op 29 okt 2014 - 16:32 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…