• Waar men zich in Nederland drukmaakt om Zwarte Piet, is er in Zweden sinds enige tijd ophef om Pippi Langkous. Veel Zweden vonden het na jaren ineens racistisch dat Pippi haar vader de 'negerkoning' van Taka-Tukaland noemde. De Zweedse publieke omroep SVT heeft daarvoor nu een oplossing gevonden.

    Negerkoning in het Zweeds is negerkung. De omroep heeft bij alle afleveringen waarin dat woord wordt gezegd het gedeelte 'neger' weggeknipt. Er wordt nu dus alleen nog 'kung' gezegd door Pippi. Ook een aantal andere racistisch overkomende scènes is aangepast, schrijft De Volkskrant.



    Bron: http://www.spitsnieuws.nl/raar/2014/10/pippi-langkous-racistisch-dus-alles-gecensureerd


    Ik geef de mensheid hier echt op hoor -.-''

    En een nieuw bericht:

    Wie Tom & Jerry wil kijken via de videodienst Amazon Instant Video, krijgt voortaan een waarschuwing te zien. De tekenfilmserie is namelijk racistisch, vindt Amazon.

    Het bedrijf kreeg klachten binnen van kijkers over een scène met een zwart dienstmeisje. In de waarschuwing zegt Amazon dat daarin stereotypen en karikaturen voorkomen die geaccepteerd waren toen de serie begon, zo'n zeventig jaar geleden. "Maar zulke tekeningen waren in wezen fout en zijn dat nog steeds", schrijft Amazon.

    Censuur
    De eerste Tom & Jerry werd gemaakt in 1940. De oorspronkelijke serie liep tot 1957 en won zeven Oscars.

    Het is niet de eerste keer dat Tom & Jerry racistisch wordt bevonden. In de jaren 60, toen zwarte Amerikanen steeds meer rechten kregen, werden verschillende scènes uit de serie om die reden gecensureerd.

    De afgelopen jaren zijn er ook scènes uit Tom & Jerry geknipt. Het ging toen om scènes waarin wordt gerookt.

    Bron: http://m.nos.nl/artikel/705036-amazon-tom-jerry-zijn-racistisch.html

    [ bericht aangepast op 2 okt 2014 - 17:22 ]


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    SolidSnake schreef:
    (...)

    ... Wat de fuck lol.

    Maar... Moriaantje. :c


    "I shut my eyes in order to see.'

    Saisons schreef:
    (...)

    Ik weet niet of dit specifiek op mij en anderwn is gericht, maar mijn reactie was als antwoord op de mensen over wie jij het hebt in de beginpost. Ik zeg het even om onnodige misverstanden te voorkomen.
    ik had niet 1 specifiek persoon in mijn hoofd ;) anders had ik je wel een pb gestuurd


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Moth schreef:
    (...)
    Maar... Moriaantje. :c


    Mijn oom bestaat blijkbaar niet :C

    Noch mijn vroegere (en zeer coole) overbuurman. Shit man, en ik maar denken dat ze echt bestonden


    quidquid excusatio prandium pro

    Ach man zeik niet zo op me.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    @ Donar: Okee (:

    @ SolidSnake: Ik heb nog nooit iemand gezien die net zo zwart is als een zwarte piet. Dacht zelfs dat die huidskleur werkelijk niet bestond.

    Square schreef:
    (...)

    Ik weet niet of die laatste opmerking aan mij gericht was, maar volgens mij hebben wij niet veel om over te discussiëren. Ik ben het eigenlijk volledig met je eens. ^^ Stiekem vind ik dat geweldig, want dat overkomt me niet vaak als het op Q over dit soort onderwerpen gaat, haha.
    Maar inderdaad, het is heel gemakkelijk om dingen als overdreven of als "politieke correctheid" (wat ik overigens een hele rare term vind) te bestempelen als de negatieve effecten die men probeert tegen te gaan je zelf niet raken. Sommige problematische dingen lijken en voelen zo normaal voor de gemiddelde Nederlander dat we helemaal niet door hebben dat er iets mis mee is. Dat iets voor ons gevoel altijd al een bepaalde manier geweest is, wil echter niet zeggen dat het daardoor automatisch oké is, en dat is iets wat helaas nog niet op nationaal niveau tot ons bewustzijn is doorgedrongen.


    De opmerking was gericht aan de mensen die ik bekritiseer in mijn reactie, want ik vind dat de discussie hier weinig diepgaand is. Om eerlijk te zijn was ik heel blij dat ik jouw reactie zag, want veel van de reacties zijn ronduit racistisch, terwijl ze niet bijdragen aan de discussie.
    Wij zijn het helemaal eens, inderdaad. Je punt dat we het niet doorhebben is heel goed. Heel veel mensen zijn niets mis met een traditie als deze, want het is altijd al zo geweest. Maar tijden veranderen nu eenmaal.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    SonOfGondor schreef:
    (...)

    De opmerking was gericht aan de mensen die ik bekritiseer in mijn reactie, want ik vind dat de discussie hier weinig diepgaand is. Om eerlijk te zijn was ik heel blij dat ik jouw reactie zag, want veel van de reacties zijn ronduit racistisch, terwijl ze niet bijdragen aan de discussie.
    Wij zijn het helemaal eens, inderdaad. Je punt dat we het niet doorhebben is heel goed. Heel veel mensen zijn niets mis met een traditie als deze, want het is altijd al zo geweest. Maar tijden veranderen nu eenmaal.
    ik heb nergens racistische opmerkingen gehoord hoor...


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Saisons schreef:
    @ Donar: Okee (:

    @ SolidSnake: Ik heb nog nooit iemand gezien die net zo zwart is als een zwarte piet. Dacht zelfs dat die huidskleur werkelijk niet bestond.


    Komt doordat die huidskleur betrekkelijk zeldzaam is in Nederland. Nederlanders hebben nooit echt veel slaven naar Nederland zelf gebracht, waardoor we hier niet een grote zwarte populatie hebben als in Amerika. Komt ook deels door het klimaat: Kreolen in Nederland zijn toch een stuk lichter dan de Afrikaanse vluchtelingen die in Napels rondwandelden, vers van de boot.

    KillianHook schreef:
    Ach man zeik niet zo op me.


    Zeg domme dingen en ik lach je keihard uit. Zeker als het weer zo iemand is die beweert dat zwarte piet zwart is door roet maar wel luidkeels gaat protesteren als ze hem niet meer pikzwart schminken maar gewoon wat zwarte vegen geven zodat het lijkt op iemand met roet op zijn gezicht.


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Komt doordat die huidskleur betrekkelijk zeldzaam is in Nederland. Nederlanders hebben nooit echt veel slaven naar Nederland zelf gebracht, waardoor we hier niet een grote zwarte populatie hebben als in Amerika. Komt ook deels door het klimaat: Kreolen in Nederland zijn toch een stuk lichter dan de Afrikaanse vluchtelingen die in Napels rondwandelden, vers van de boot.


    Oh, oké. Bedankt voor de informatie (:

    Dat jij jezelf een bemiddelaar mag noemen. Ongelooflijk zeg.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Donar schreef:
    (...)ik heb nergens racistische opmerkingen gehoord hoor...


    Hm...

    DAWSONS schreef:
    Een enkeltje ver weg van hier A.U.B?

    Donar schreef:
    Mensen zijn tegenwoordig gewoon te snel op hun pik getrapt. De enige die er racisme van maken zijn degene die het hardste roepen dat het racisme is.

    Ron_Weasley schreef:
    Het is toch pas racistisch als het beledigend is? Dan snap ik niet waar ze zich druk om maken..

    Donar schreef:
    Persoonlijk word ik steeds racistischer door al dit soort gezeik. Ik heb steeds meer zoiets van don't like it? Pleur dan op naar je eigen land. Terwijl ik niet zo in elkaar zit.

    nerveus schreef:
    Er is ook altijd wel iets racistisch he...
    Sodemieter op naar je eigen land als je het niet eens bent met onze gewoontes. Eerst Sinterklaas en nu Pippi, mensen hebben altijd wat te zeiken.


    Racisme is niet enkel roepen dat zwarte of gekleurde mensen minderwaardig zijn. Het is ook roepen dat mensen moeten oprotten naar hun eigen land, beweren dat racisme niet bestaat en racistische dingen wegwuiven alsof het niks is omdat je je er niks bij voor kan stellen als blanke Nederlander en vind dat die zwarte/bruine/aziaten/marrokanen zich niet moeten aanstellen omdat racisme zogenaamd niet meer bestaat.

    Hikikomori schreef:
    Ik zit nu te wachten tot de film 'Wit licht' zijn titel zal moeten wijzigen, blanke vla uit de schappen zal verdwijnen en nog meer van dat soort fratsen, gewoon omdat alles tegenwoordig als racistisch ervaren wordt.


    Dan zijn er ook nog opmerkingen zoals dit, die gewoon ongepast zijn.


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Dan zijn er ook nog opmerkingen zoals dit, die gewoon ongepast zijn.


    Dat vind jij, dat is jouw mening en ik gun jouw je mening.


    26 - 02 - '16

    KillianHook schreef:
    Dat jij jezelf een bemiddelaar mag noemen. Ongelooflijk zeg.

    Of bedoel je 'een mens'.


    "I shut my eyes in order to see.'

    -

    [ bericht aangepast op 2 okt 2014 - 20:39 ]


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Dan zijn er ook nog opmerkingen zoals dit, die gewoon ongepast zijn.
    Je verbied eigenlijk dat iemand over dit onderwerp zijn mening uit. Je bent best wel snel geraakt als op het bovenstaande racisme ziet. Of mag ik die mening ook al niet hebben?


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.